به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، آنچه در قرآن کریم به صراحت و مؤکد به آن اشاره شده، ضرورت داشتن پوشش حجاب برای زنان و مردان است. هرچند داشتن روسری یا مقنعه بلند و چیزی شبیه چادر در آیات قرآن مورد توجه قرار گرفته است، اما نوع کلی آن به عهده انسان‌ها گذاشته شده تا […]

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، آنچه در قرآن کریم به صراحت و مؤکد به آن اشاره شده، ضرورت داشتن پوشش حجاب برای زنان و مردان است. هرچند داشتن روسری یا مقنعه بلند و چیزی شبیه چادر در آیات قرآن مورد توجه قرار گرفته است، اما نوع کلی آن به عهده انسان‌ها گذاشته شده تا حجابی متناسب با نیازهای خود و البته با در نظر گرفتن قیدها و شرایط خاص انتخاب کنند. قیدهایی مانند پوشاندن تمام بدن جز گردی صورت و دست‌ها تا مچ و یا پنهان کردن زینت خانم‌ها از نگاه نامحرم از مواردی است که در انتخاب و رعایت عفاف و حجاب باید آن را در نظر داشت.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران،که با آیت‌الله محمدباقر تحریری، مدرس حوزه علمیه و کارشناس مسائل دینی انجام داده به بررسی انواع پوشش، ضرورت‌های آن و مصادیق پرداخته است. آن طور که این مدرس و پژوهشگر دینی شرح می‌دهد، چادر در کنار روسری و مانتو که در میان جامعه ما عرف است، به عنوان یکی از مصداق‌های حجاب مطرح می‌شود؛ اما چادر در عین اینکه پوشش ساده و کاملی است، همه زنان را همانند و هم‌شکل می‌کند. درواقع تزیینات و زیبایی‌هایی که ممکن است ذهن مردان را دچار دغدغه کند، ندارد. درواقع این حجاب، ایجادکننده عدالت و هم‌شکلی در جامعه است که خیلی مهم و سرنوشت‌ساز است؛ یعنی اگر هدف اسلام از تجویز حجاب این بوده است که جاذبه‌های چهره‌ای و ظاهری خانم‌ها جایگزین ارزش‌های اخلاقی و انسانی نشود، چادر به بهترین وجه می‌تواند این رسالت را بر عهده بگیرد. به این صورت خانم‌هایی که چادر سر می‌کنند می‌توانند از نگاه نامحرمان در امان بمانند، چون چادر نوعی استقلال و امنیت روانی برای آن‌ها به همراه دارد. در عین حال که چادر کرامت انسانی خانم‌ها را حفظ می‌کند و آن‌ها را از نگاه‌های آلوده در امان نگه می‌دارد.

دسته‌بندی انواع حجاب

در قرآن کریم به موضوع عفت و حجاب برای زنان و مردان اشاره‌های مستقیم و مؤکدی شده است. در اینجا سؤالی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه آیا می‌توان این نوع حجاب را دسته‌بندی کرد، انواعی برای آن در نظر گرفت و چادر را از این منظر به عنوان حجاب برتر مطرح کرد؟

حجاب و چادر در سال‌های اخیر همراه با گسترش ابزارهای ارتباطی و اطلاع‌رسانی، از طرف کشورهای غربی به شدت مورد هجوم قرار گرفت و لازم است، دائم این بحث را بازخوانی کنیم تا حجاب کامل  بین مردم مسلمان نهادینه شود.

برای جواب دادن به این سؤال در وهله اول لازم است که میان دو مفهوم حجاب و چادر تفاوتی قائل شده و آن‌ها را جدا از یکدیگر تعریف کنیم؛ هرچند که این دو موضوع در مورد زنان با یکدیگر ارتباط دارند. در جایی که حکم مسلم و قطعی اسلام عنوان شده، قوانین و ضوابطی است که در خصوص حجاب و نوع پوشش عنوان شده که در آیات قرآن کریم به صراحت این موضوع را مطرح فرموده است.

در این مورد باید به چند نکته توجه داشته باشیم. از یک سو هرچند قرآن کریم حجاب را امری ضروری می‌داند، این حکم نیز مانند سایر احکام قرآن مبتنی بر ذات و فطرت و نیازهای بشری است. به همین علت است که عقل سلیم هم ضرورت داشتن حجاب برای انسان‌ها اعم از مردان و زنان را در جهت رشد، پیشرفت و ارتقای جمعی و فردی در ارتباط‌ها و انواع تعامل‌های اجتماعی و فرهنگی ضروری می‌داند. درواقع هر انسان دارای عقل سلیم و کاملی ضرورت داشتن حجاب و رعایت آن را برای پیشرفت و بهبود امور انسان لازم می‌داند.