مهندسان با ایده از یک فناوری خارجی، موفق شده اند نوع داخلی آن را تولید و در درمان سرطان به بیماران کمک کنند.به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، رامین صرامی فروشانی، رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی گفت: سیاست اصولی و راهبردی پژوهشکده معتمد، تولید، توسعه و بومی سازی فناوری جهت رفع معضلات کلان […]

مهندسان با ایده از یک فناوری خارجی، موفق شده اند نوع داخلی آن را تولید و در درمان سرطان به بیماران کمک کنند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، رامین صرامی فروشانی، رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی گفت: سیاست اصولی و راهبردی پژوهشکده معتمد، تولید، توسعه و بومی سازی فناوری جهت رفع معضلات کلان در حوزه سلامت است.

او گفت: تصمیم داریم برترین فناوری ها را به کار بگیریم و بومی سازی کنیم. فناوری هایی که اثراتشان در بالین بیمار قابل مشاهده است.

صرامی گفت: برخی بیماران مبتلا به سرطان سینه باید شیمی درمانی بشوند که عوارض خاص خود را دارد. این‌ عوارض هم جسمی هستند و هم تبعات دیگری دارند که از جسمی هم بدتر بوده و می‌توانند خانواده را تحت تاثیر قرار دهند.

او ادامه داد: شیمی‌درمانی بر باروری بانوان هم تاثیر می‌گذارد که بحث مهمی است. عموما ممکن است پزشک متخصص، شیمی درمانی را برای بیمارانی توصیه کند؛ در حالی که شاید برخی از بیماران نیاز به شیمی درمانی نداشته باشند.

به گفته وی تشخیص این که بیمار به شیمی درمانی نیاز دارد یا خیر، نیاز به فناوری خاصی دارد که این فناوری تحت اختیار یک یا دو شرکت مستقر در آمریکای شمالی و بسیار گران است.

او بیان کرد: سرویس این فناوری ۴ هزار دلار و هزینه‌های ارسال نمونه و سختی ها هم یک بحث دیگر هستند که باعث می‌شوند نتوان از این فناوری استفاده کرد.

صرامی گفت: فناوران ما در گروه ژنتیک پژوهشکده معتمد کار ارزشمندی انجام داده‌اند و مشابه این فناوری خارجی را در پژوهشکده راه اندازی و کیت مناسب با شرایط بومی و ایرانی را تولید کرده اند.

به گفته وی این محصول کلیه مستندات لازم را کسب کرده و مراحل نهایی برای اخذ مجوز در اداره تجهیزات پزشکی در حال انجام است.

او گفت: بنا داریم خدمات را تا زمان تکمیل شدن قطعات و مشخص شدن تعرفه که حدود یک صدم تعرفه خارجی است، به صورت رایگان ارائه دهیم. کیفیت آزمایش، تفسیر به موقع و سرعت انجام در کشور مهم تر از قیمت آن است و در کشور خودمان زودتر انجام می‌شود. این سرویس را با نظارت وزارت بهداشت شروع می‌کنیم تا تایید نهایی و تعرفه گذاری هم انجام شود.

اهمیت موضوع آن قدر است ک قانعی، رئیس ستاد زیست فناوری به معاونت درمان وزارت بهداشت، راه اندازی کیت را گوشزد و تقاضا کرده است تا شرایط برای ورود این محصول به درمان و ارائه خدمات، هرچه زودتر عملیاتی شود.

صرامی درمورد ارائه خدمات رایگان به بیماران نیز تاکید کرد: این خدمت در قالب یک فرآیند پژوهشی رایگان انجام می‌شود و برای انجام، نیازمند این است که انکولوژیست و پزشک متخصص سرطان بیمار را مستقیما به ما معرفی کنند.

رضوان اسمعیلی، محقق و مدیر دپارتمان ژنتیک پژوهشکده نیز در مورد نحوه ارائه این خدمات توضیح داد: این کیت را قرار نیست به فروش برسانیم؛ بلکه خدمات استفاده از این کیت را به مردم ارائه می‌دهیم. این محصول مثل سایر کیت‌ها نیست. آزمایشگاه‌ها برای انجام این تست نیاز به امکانات خاص دارند، ما خود از کیت استفاده می‌کنیم و خدمات را به افراد ارائه می‌دهیم.

او گفت: در خارج از کشور هم نمونه‌ها به کشور و آزمایشگاه مرجع ارسال می‌شوند. امکاناتی در اختیار می‌گذاریم که نمونه ها را از سایر شهرها برای ما ارسال کنند و ما جواب را برایشان ارسال کنیم