روزانه یک هزار و ۳۰۰ تن زباله در روستاها وشهرهای کردستان تولید میشود/چرخه دفع پسماند نیازمند توجه بیشتر است  مدیرکل محیط زیست استان کردستان، میانگین روزانه پسماند تولیدی در روستاها و شهرهای استان را بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ تن اعلام کرد و گفت: متاسفانه مراکز دفن پسماند در استان کردستان غیر استاندارد و […]

روزانه یک هزار و ۳۰۰ تن زباله در روستاها وشهرهای کردستان تولید میشود/چرخه دفع پسماند نیازمند توجه بیشتر است

 مدیرکل محیط زیست استان کردستان، میانگین روزانه پسماند تولیدی در روستاها و شهرهای استان را بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ تن اعلام کرد و گفت: متاسفانه مراکز دفن پسماند در استان کردستان غیر استاندارد و فاقد تاییدیه محیط زیست هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ اقبال حمیدی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران استان که به مناسبت هفته زمین پاک در سنندج برگزار شد اظهار کرد: اصل ۵۰ قانون اساسی صراحتا حفاظت از محیط زیست را یک وظیفه همگانی و عمومی تلقی کرده و هر گونه برخورد با تخلف در این زمینه را بر عهده محیط زیست قرار داده است.

وی با اشاره به اهمیت پایش واحدهای صنعتی در راستای حفاظت از محیط زیست افزود: همکاران ما در حوزه نظارت بر صنایع در ۱۰ شهرستان استان کردستان مستقر هستند و استعلام های مختلف در زمینه های صنعتی، کشاوزی، خدماتی و تولیدی را به اداره کل محیط زیست استان ارسال می کنند.

 مدیرکل محیط زیست استان کردستان، با اعلام اینکه کردستان در زمینه پاسخگویی به استعلامات درخواستی بر اساس زمان و تعداد پاسخگویی رتبه دوم کشور را کسب کرده است، بیان کرد: طی سال گذشته یک هزار و ۶۲۴مورد استعلام در سطح استان به اداره کل محیط زیست ارسال شده است.

وی ادامه داد: به صورت میانگین میزان پاسخگویی به استعلامات در اداره محیط زیست استان ۱۱ روز برآورد شده است.

حمیدی، در ادامه با اشاره به اینکه استان کردستان دارای ۵ منطقه حفاظت شده با مساحتی بالغ بر ۲۸۰ هزار هکتار و دو اثر طبیعی_ ملی و تالاب بین المللی زریوار است، افزود: در زمینه زمین خواری،  طی  سال گذشته ۲۵ مورد تخلفات زمین خواری در مناطق تحت مدیریت اداره کل محیط زیست استان کردستان در سامانه ایران لند ثبت شده است.

به گفته وی، باید هرگونه تخریب و تصرف اراضی ملی بلافاصله ثبت و ضبط و توسط ادارات محیط زیست شهرستان ها به اداره کل در استان گزاش داده شود، چرا که برخی از کشاورزان  و سو استفاده کنندگان ممکن است اقدام به تصرف اراضی ملی کنند.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان، میانگین روزانه پسماند تولیدی در روستاها و شهرهای استان را بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ تن اعلام و عنوان کرد: متاسفانه مراکز دفن پسماند در استان کردستان غیر استاندارد بوده و فاقد تاییدیه محیط زیست هستند.

حمیدی تصریح کرد: در حال حاضر فقط جایگاه دفن پسماند شهرستان سقز در سطح استان قابل تایید محیط زیست است و ماباقی شهرستان ها به ویژه سنندج به لحاظ مکانی و نقطه یابی دارای مشکل بوده و باعث  ایجاد مشکلاتی از جمله کاهش ارزش زمین، آلودگی آب های سطحی و جاری، تجمع سگ های ولگرد و انتقال بیماری های مشترک شده است.

وی، با انتقاد از اینکه متاسفانه بازیافت و تفکیک زباله در استان کردستان هنوز مکانیزه و ساماندهی نشده است بیان کرد: در اکثر جایگاه های زباله استان، افراد زباله گرد زیادی به صورت کاملا غیر بهداشتی و خطرناک مشغول تفکیک زباله از مقصد هستند و موجب انتشار بسیاری از بیماری های خطرناک در جامعه می شوند.

حمیدی افزود: شهرداری های استان موظف هستند که طبق قانون در راستای ساماندهی تفکیک زباله در سطح شهرستان ها با مدیریت صحیح اقدام کرده و با حفظ کرامت انسانی برخی افراد که حتی بدون داشتن یک دستکش ساده زباله گردی می کنند، در این زمینه فرهنگ سازی کنند.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان با اشاره به اینکه، استان کردستان نیازمند زیرساختهای جدی در تفکیک اساسی زباله می باشد، تاکید کرد: این امر باید هرچه سریعتر توسط شهرداری های استان صورت بگیرد،چرا که بحث پسماند و نحوه تفکیک آن یک نقش بسیار مهمی در سلامت همگانی دارد و زنجیره مدیریت زیانبار آن به نسلهای بعدی نیز آسیب میزند.