در یک سالی که از آغاز دولت سیزدهم گذشت، ماهواره‌های نظامی نور۲ و سنجشی خیام با موفقیت پرتاب شدند و در مدار ۵۰۰ کیلومتری از زمین قرار گرفتند و هفت ماهواره دیگر هم در صف پرتاب قرار دارند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، یک سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، […]

در یک سالی که از آغاز دولت سیزدهم گذشت، ماهواره‌های نظامی نور۲ و سنجشی خیام با موفقیت پرتاب شدند و در مدار ۵۰۰ کیلومتری از زمین قرار گرفتند و هفت ماهواره دیگر هم در صف پرتاب قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، یک سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یک سال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به بررسی صنعت فضایی کشور پرداخته‌ایم.

سال گذشته پس از مدت کوتاهی از آغاز به کار دولت سیزدهم، رئیس جمهوری پس از ۱۰ سال جلسه شورای‌عالی فضایی را برگزار کرد. پس از بازدید رئیس جمهوری از سازمان فضایی ایران و تشکیل این جلسه، پیش‌نویس برنامه ۱۰ساله صنعت فضایی با کمک تمامی فعالان این صنعت تهیه شده است. این پیش‌نویس در جلسه آتی شورای‌عالی فضایی بررسی و در آینده مصوب خواهد شد.

در این مدت، ایران توانست یک پرتاب تحقیقاتی و ۲ پرتاب عملیاتی موفقیت‌آمیز ماهواره را به ثبت برساند. تزریق موفق ماهواره نور ۲ در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین و دریافت موفقیت‌آمیز تصاویر با کیفیت آن از جمله گام‌های مهمی بود که در حوزه فضایی برداشته شد.

ماهواره ایرانی خیام که توسط روسیه ساخته و با پرتابگر سایوز از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان، با موفقیت به مدار ۵۰۰ کیلومتری از زمین پرتاب شد، پیشرفت چشمگیر دیگری در حوزه صنعت فضایی است. ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور است با وزنی حدود ۶۰۰ کیلوگرم که در مدار خورشید آهنگ قرار گرفت.

هفت ماهواره در صف پرتاب

این ماهواره، دارای سنجنده‌های اپتیکی در طیف‌های مختلف با قدرت تفکیک تصویر یک متر دارد که با هدف ارتقا مدیریت بهینه منابع کشور در حوزه‌های مختلف طراحی و ساخته شده است. داده‌های ماهواره «خیام» در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، محیط زیست، بلایای طبیعی، تغییرات شهری، اکتشافات معدنی و منابع آبی کاربرد دارد. از کاربردهای آن در حوزه کشاورزی می‌توان به مطالعه رطوبت خاک و گیاه، مدیریت مصرف بهینه آب در مزارع کشاورزی، پایش محدوده و سطح زیر کشت در مناطق مختلف، تخمین میزان محصول پیش از برداشت، تشخیص و تعیین گونه‌های مورد کشت، بررسی سلامت محصول و تشخیص آفات و پایش تغییرات دوره‌ای رشد گیاه اشاره کرد.

برنامه دیگری سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی در دست داشت و آن را به نتیجه رساند، اکنون هفت ماهواره بومی ایرانی آماده و در صف پرتاب قرار دارند.

توسعه ۳ سامانه ملی برای پایش «آتش سوزی»، «وضعیت گرد و غبار» و «وضعیت منابع آبی کشور» مبتنی بر داده‌های فضایی و تحویل به نهادهای ذیربط و نیز دستیابی به فناوری پرتاب‌های چندگانه در راستای راه‌اندازی منظومه‌های ماهواره‌ای از دیگر اقدامات وزارت ارتباطات و مجموعه فضایی کشور است.

توسعه فناوری‌های فضایی برای دستیابی به فناوری پرتاب‌های چندگانه در راستای راه‌اندازی منظومه‌های ماهواره‌ای در دستور کار سازمان فضایی ایران قرار دارد.