تمهیدات استاندار برای راه‌اندازی مسیر ریلی سنندج- مشهد/ کردستان یکی از قطب های تولید فولاد کشور می‌شود استاندار کردستان اتصال به شبکه ریلی کشور را مزیتی ارزشمند برای استان عنوان کرد و ظرفیت حمل کالا از طریق ریل را امکانی جذاب برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛اسماعیل زارعی […]

استاندار کردستان اتصال به شبکه ریلی کشور را مزیتی ارزشمند برای استان عنوان کرد و ظرفیت حمل کالا از طریق ریل را امکانی جذاب برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛اسماعیل زارعی کوشا،صبح امروز چهارشنبه چهارم بهمن ماه جاری در جلسه بررسی ظرفیت‌های حمل‌ونقل ریلی و نحوه همکاری با صنایع و مشاغل در استان با حضور معاون بازرگانی و بهره برداری راه آهن جمهوری اسلامی ایران که در سالن شهدای گمنام برگزار شد،این جلسه را فتح‌ بابی در حوزه حمل و نقل کالا از طریق خطوط ریلی استان عنوان کرد.

وی با ابراز خشنودی از متصل شدن کردستان به خط ریلی کشور اظهار کرد:امیدواریم از این مزیت و ظرفیت در راستای رسیدن به توسعه حداکثری در استان، بهره بیشتری ببریم.

استاندار کردستان تصریح کرد: روزانه چندصد ماشین سنگین تریلی و کامیون باری از استان تردد می‌کنند که علاوه بر مصرف سوخت و تصادفات،مخاطرات زیادی دارند.

زارعی کوشا با اشاره به اینکه ظرفیت ریلی نیز برای سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در استان مهیا است،گفت:باید به موازات توسعه‌ای که در حوزه مسافری و ایستگاه‌ها انجام‌ می‌دهیم،حوزه حمل و نقل و بار را نیز مورد توجه قرار دهیم.
زارعی کوشا حمایت از سرمایه‌گذاری،توسعه حمل و نقل و خرید واگن‌ها متناسب با تولید و صادرات را ضروری برشمرد و گفت: این سرمایه‌گذاری به سرعت بازگشت سرمایه خواهد داشت و به سوددهی می‌رسد لذا این امر باید در برنامه‌ریزی‌ها مدنظر قرار گیرد.
وی حمایت از سرمایه‌گذاران را جزو سیاست و برنامه‌ اولویت‌دار دولت دانست و افزود:کردستان در سال‌های آینده در حوزه فولاد یکی از قطب‌های کشور خواهد شد.
به گفته استاندار کردستان، در هفته‌های آینده در حوزه کنسانتره و گندله‌سازی با سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی از طرف ایمیدرو در بیجار کلنگ‌زنی خواهد شد که تولید ۲/۵ میلیون تن فرآوری سنگ آهن را در پی خواهد داشت.
زارعی‌کوشا عنوان کرد: کردستان پنجمین استان معدنی کشور است و در حوزه ذخایر سنگ آهن جایگاه ویژه‌ای دارد.
وی بر ضرورت اتمام هرچه سریع‌تر ایستگاه‌های راه‌آهن همدان-سنندج تاکید و اعلام کرد: سکوی ایستگاه مسافربری قروه طبق وعده اعلام شده باید تا قبل از عید نوروز امسال تکمیل و حداکثر تا تیرماه کل این مجموعه بهره‌برداری شود و متناسب با این مسیر،ایستگاه دهگلان نیز به اتمام برسد و به صورت کلی تحویل راه‌آهن داده شود.
استاندار کردستان با بیان اینکه ایستگاه راه‌آهن سنندج یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور است، افزود:راه‌اندازی مسیر سنندج-مشهد نیز جزو مطالبات ویژه است که امیدواریم این مهم نیز محقق شود‌.
زارعی کوشا خواستار افزایش تعداد سفرهای قطار در طول هفته شد و افزود:طبق رایزنی‌های انجام شده به زودی مدیریت مستقل در ایستگاه راه‌آهن کردستان خواهیم داشت و طبق دستور رئیس‌جمهور از ظرفیت نیروهای بومی در خط راه‌آهن همدان-سنندج استفاده می‌کنیم.
استاندار کردستان از پیگیری ها ایجاد بندر خشک در کردستان خبر داد و گفت:با هدف تسریع و تسهیل در امر ترانزیت و توسعه صادرات کالا و با توجه به برخورداری استان از ظرفیت‌های مهم تولیدی، ایجاد بندر خشک به عنوان یک طرح مهم در این استان اجرایی خواهد شد‌.
بر اساس اظهارات مدیرعامل راه آهن غرب کشور در این جلسه، درحال حاضر محور تهران -همدان- سنندج ۵۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد و اولین محموله ریلی تا هفته آینده از خط ریلی راه آهن سنندج به سمت بنادر جنوبی بارگیری و خروجی این افتتاح انجام خواهد شد.