جوان دیواندره ای با نجات جان عقاب طلایی آن را به دامان طبیعت بازگرداند یک بهله عقاب طلایی توسط یکی از شهروندان و دوستداران حیات وحش پس از تیمار به اداره حفاظت محیط شهرستان دیواندره تحویل داده شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ سرپرست اداره حفاظت محیط زیست دیواندره گفت: این […]

جوان دیواندره ای با نجات جان عقاب طلایی آن را به دامان طبیعت بازگرداند

یک بهله عقاب طلایی توسط یکی از شهروندان و دوستداران حیات وحش پس از تیمار به اداره حفاظت محیط شهرستان دیواندره تحویل داده شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ سرپرست اداره حفاظت محیط زیست دیواندره گفت: این عقاب طلایی بشدت از ناحیه بال مصدوم شده بود که این جوان با نام ” سلام امامی” به مدت یک سال نگهداری، تیمار و نگهداری کرد و پس از بازیابی سلامتی، عقاب به اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان تحویل گردید.
مسعود قویی با اشاره به اینکه از طرف این اداره و فرمانداری شهرستان لوح تقدیری به پاس دیدگاه زیست محیطی به این جوان اهدا شد؛ ادامه داد: پس از معاینات پزشکی و حصول اطمینان از سلامت، عقاب طلایی در زیستگاه مناسب منطقه حفاظت شده چلچمه و سارال رها سازی شد.
پرندگان شکاری از نگاه ویژه ای در بین مردم استان کردستان برخوردارند و این پرندگان را نماد ایستادگی، استقامت و بزرگی در کوه های سربه فلک کشیده زاگرس می دانند، به همین اساس با توجه به فرهنگ غنی طبیعت دوستی همواره شاهد نگهداری و نجات این پرندگان به هنگام مصدومیت بوده و تا بهبودی کامل از آن نگهداری کرده و تا بار دیگر به دامان طبیعت بازگردانده شوند.
عقاب طلایی (golden eagle) با نام علمی Aquila chrysaetos، از خانواده Accipitrida است و یکی از باشکوه ترین پرندگان شکاری در دنیا به شمار می رود و از گونه های تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست می باشد که جریمه شکار یا نگهداری غیرمجاز آن مشمول مجازات کیفری می باشد. اندازه طول بدن این پرنده ۷۵ تا ۸۳ سانتیمتر و پهنای دو بال آن بین ۱۹۰ تا ۲۳۰ سانتیمتر است.

زیستگاه این نوع پرنده کوهسارهای کم گیاه و خشک و گاهی جنگل های کوهستانی، صخره های ساحلی و دشتهاست و روی لبه پرتگاه ها و گاهی روی درخت آشیانه می سازد و از جمله پرندگان در معرض انقراض است و بیشتر از خرگوش، سنجاب زمینی و حتی پستانداران بزرگ مانند بره های قوچ و میش، کل و بز، روباه یا گربه وحشی و در بعضی مواقع از خزندگان و حیوانات کوچک اهلی نیز تغذیه می کند.