حجت‌الاسلام فیاض با بیان اینکه طبق آماری که از بنیاد شهید ارائه شده است در شمال شهر اصفهان ۱۰۰۰ شهید تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی شده است،اظهار داشت: محوریت این یادواره به لحاظ قشری همه اقشار شهدا هستند. ،به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، حجت الاسلام سید روح الله فیاض امام جمعه شمال شهر […]

حجت‌الاسلام فیاض با بیان اینکه طبق آماری که از بنیاد شهید ارائه شده است در شمال شهر اصفهان ۱۰۰۰ شهید تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی شده است،اظهار داشت: محوریت این یادواره به لحاظ قشری همه اقشار شهدا هستند.

،به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، حجت الاسلام سید روح الله فیاض امام جمعه شمال شهر اصفهان، صبح امروز در نشست خبری یادواره شهدای شمال اصفهان، با بیان اینکه با فعالان فرهنگی منطقه شمال شهر اصفهان که تقریبا مناطق ۷،۸ و ۱۲ شهرداری منطقه اصفهان را شامل می‌شود، یک قرارگاه فرهنگی تشکیل شده است، گفت: از فعالان فرهنگی منطقه خواستیم چالش‌های فرهنگی منطقه را تبیین کنند و صاحب نظران فرهنگی در زمینه آسیب شناسی آن منطقه گردهم آمدند و از دیدگاه‌ها و نظرات آنها استفاده کردیم.

وی در ادامه افزود: مهمترین مشکلی که در آن به جمع بندی رسیدیم موضوع بحران هویت بود، یعنی ریشه بسیاری از مشکلات و مسائلی که به آن مبتلا هستیم بحران هویت است. انسان امروزی ایرانی انسانی است که بین مدرنیته و سنت مانده و نه تماما مدرن و نه تماما سنتی است و این یک بحران هویتی پدید آورده است.

امام جمعه شمال اصفهان، خاطرنشان کرد: عزیزانی که از شهرهای مجاور به اصفهان آمده‌اند و بسیاری از آنها در شمال شهر ساکن هستند از جمله عزیزانی هستند که با یک گسست و بحران هویتی مواجه هستند. هرکسی از شهر خود به شهر دیگری مهاجرت کند با این چالش مواجه خواهد شد و بحران هویتی گریبانگیر او خواهد بود.

حجت الاسلام فیاض پرداختن به اسطوره‌ها را از جمله راهکارهای حل بحران هویتی برشمرد و اظهار کرد: برای بازیابی هویت به این نتیجه رسیدیم که باید به اسطوره‌های این سرزمین توجه ویژه داشته باشیم. از بزرگترین اسطوره‌های ما شهدای عزیز هستند و با همه گستره قومیتی ما به مسأله شهدا باید بپردازیم و برای هر قوم و قبیله و نژاد و هرانسانی با هر بوم زیستی شهدا می‌توانند اسطوره‌هایی باشند که گسست هویتی را ترمیم می‌کنند.

مسؤول یادواره شهدای شمال شهر اصفهان، با بیان اینکه این یادواره به لحاظ فرم و محتوا تفاوت‌هایی با دیگر یادواره‌ها داشته است، تصریح کرد: این یادواره در یکصد نقطه در گستره سرزمینی وسیعی در منطقه شمال شهر اصفهان برگزار شده و تلاش کردیم مخاطب یادواره قشر جوان و نوجوان باشد و تمرکز بر جوانانی دارد که کمتر روایتی از دفاع مقدس شنیده‌اند.

وی ادامه داد: بیش از ۹۵ درصد مکان‌هایی که یادواره شهدای شمال شهر اصفهان در آن در حال برگزاری است مکان های عمومی و خارج از مساجد و فضاهای معمول یادواره‌ها بوده است، برنامه‌های فرهنگی هنری و اجرای نمایش و سرود از جمله برنامه‌هایی است که در این یادواره ارائه شده است.

حجت الاسلام فیاض خاطرنشان کرد: مصلای نماز جمعه ملک شهر محور فعالیت‌های یادواره شهدای شمال شهر اصفهان است. طبق آماری که از بنیاد شهید ارائه شده است در شمال شهر اصفهان ۱۰۰۰ شهید تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی شده است، محوریت این یادواره به لحاظ قشری همه اقشار شهدا هستند و برای تقدیر از خانواده معظم شهدا نیز از همه اقشار شهدا نظیر شهدای ورزشکار، شهدای صنعت، شهدای بانوان، شهدای مدافع سلامت، شهدای مدافع امنیت، شهدای ارتشی و همه اقشار دیگر یک نماینده مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

امام جمعه شمال شهر اصفهان، اظهار کرد: یک جمعی در کنار یادواره با وظیفه پایش داده‌ها و ارزیابی آن تشکیل شده است، باید بررسی بشود در معرفی شهدا و اسطوره نمایی و هویت بخشی و ترمیم گسل هویتی چقدر موفق بوده‌ایم و تا یک ماه بعد از یادواره جمع بندی‌ها انجام خواهد شد.

وی به پیشینه‌های تمدنی و هویتی ایران اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ مردم سرزمین ما یکتا پرست بودند و هیچ زمانی بت پرستی در سرزمین ما رواج نداشته است، از دیرباز تا به امروز دستاوردها و داشته‌های بسیاری در حوزه فرهنگی و تمدنی و هویتی در کشور وجود داشته است و این موضوع هویت ایرانی اسلامی ما را رقم زده است و تلاش کرده‌ایم همه مسائل هویتی و قومیتی را در این یادواره مورد توجه قرار بدهیم.

مسؤول یادواره شهدای شمال شهر اصفهان، مدل روایت را علت اصلی عدم استقبال برخی از مخاطبین از یادواره‌های فرهنگی مذهبی دانست و تصریح کرد: نخستین تجربه ما در یادواره شهدای شمال شهر اصفهان، همین اثرگذاری روایت بر مخاطب بوده است و استقبال دهه هشتادی‌ها از برخی برنامه‌های یادواره براساس همین موضوع نوع روایت و جذب براساس روایت بوده است. تلاش کرده‌ایم در ارائه روایت به مخاطبین امانت‌داری را رعایت کنیم و قرار نیست روایت سازی کنیم بلکه درست روایت خواهیم داشت و باید به نحوی سیره و زندگی شهدا را معرفی کنیم که غیرقابل دسترسی جلوه نکند بلکه اسطوره هایمان را آن چیزی که هستند و بودند معرفی کنیم.