استاندار همدان با بیان اینکه فاز نخست طرح آبرسانی به همدان(انتقال آب از سد تالوار) تکمیل شده است، گفت: اقدامات دولت سیزدهم در تامین منابع مالی و سرعت اجرای پروژه آبرسانی به همدان کم‌نظیر و بسیار قابل توجه است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از روابط عمومی استانداری همدان «علیرضا قاسمی فرزاد» در نشست […]

استاندار همدان با بیان اینکه فاز نخست طرح آبرسانی به همدان(انتقال آب از سد تالوار) تکمیل شده است، گفت: اقدامات دولت سیزدهم در تامین منابع مالی و سرعت اجرای پروژه آبرسانی به همدان کم‌نظیر و بسیار قابل توجه است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از روابط عمومی استانداری همدان «علیرضا قاسمی فرزاد» در نشست مطالبه‌گری با موضوع بحران آب که در حوزه علمیه همدان برگزار شد، افزود: اصلاح شبکه آبرسانی در دستور کار قرار دارد و به دنبال ایجاد و ساماندهی منابع پدافندی برای آینده هستیم.

وی ادامه داد: دولت تمام توان خود را به کار گرفت تا بدهی‌های دولت قبل را پرداخت کند و با وجود همه‌ مشکلات بخش قابل توجهی از بدهی‌ها تسویه شد.

وی اظهار داشت: یکم آبان ماه، در اولین روز کاری که در دفتر حضور پیدا کردم مصوبه‌ شورای تامین روی میز بنده بود که از امروز آب باید سهمیه بندی شود، آن هم به گونه‌ای که باید بخشی از شهر صبح‌ها و بخش دیگر آن عصر به بعد قطع می شد.

استاندار همدان با بیان اینکه مهرماه ۲ماه است که مردم با مساله و گرفتاری قطعی آب مواجه هستند ادامه داد: آیا با اجرای آن مصوبه این مصیبت را باید به مدت یک سال تحمل می‌کردیم؟ به طور قطع این امر قابل پذیرش نبود و مجوز لازم هم برای چنین کاری وجود نداشت.

قاسمی فرزاد افزود: بحث تامین مالی در پروژه‌ها بسیار حائز اهمیت است و با تمام مشکلات و بدهی‌هایی که از دولت قبل برجای مانده بود، چند ماه طول کشید که مدیران مرتبط را مجاب کنیم که منبع ذخیره آب نداریم.

وی گفت: در اولین جلسه‌ای که پیرو همین موضوع با وزیر نیرو داشتیم به دکتر محرابیان اعلام کردم که ما بیشتر از مردادماه آب نداریم و پس از آن به همراه مجمع نمایندگان خدمت رئیس جمهور رسیدیم و نامه‌ای با امضای نمایندگان تقدیم ایشان شد.

وی اظهار داشت: در حاشیه جلسات شورای عالی اداری نیز از آقای رئیس جمهور پیگیر مساله آب بودم و ایشان نیز در این خصوص دستورات اکید صادر کردند.

استاندار همدان اظهار داشت: ۲ هزار میلیارد تومان از محل یارانه‌ها به وزارت نیرو اختصاص پیدا کرده بود که محرابیان وزیر نیرو هزار میلیارد آن را به همدان اختصاص داد.

قاسمی فرزاد گفت: پروژه‌ انتقال آب از سد تالوار باید تا سال ۹۰ به بهره‌برداری می‌رسید منتهی به هر دلیلی این اتفاق نیفتاد و مسئولیت بازخواست در این خصوص با بنده نیست و مراجع ذی‌صلاح باید چرایی ماجرا را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: ولی آنچه که به دست ما رسید شرایطی بود که برای تکمیل این پروژه و انتقال آب به همدان قریب به ۲ هزار میلیارد تومان پول و ۲ سال زمان برآورد شده بود.

استاندار همدان افزود: تلاش بسیار زیادی انجام شد تا بتوانیم این پروژه را تا قبل از سفر رئیس جمهور به همدان تکمیل کنیم ولی به هزار دلیل این اتفاق نیفتاد.

قاسمی فرزاد با بیان اینکه از مسائل پروژه می‌توان به ملغی شدن قرارداد پروژه که ۱۰ سال پیش منعقد شده بود اشاره کرد گفت: اجرای پروژه با تعرفه‌های سابق برای هیچ‌کس امکان‌پذیر نبود.

وی ادامه داد: پیگیری برای عملیاتی شدن هزار میلیارد تومان و به روز شدن قرارداد اجرایی تا آخر اردیبهشت ماه به طول انجامید و عملا پروژه از خرداد ماه آغاز و در این مدت پروژه‌ای که باید در ۲ سال انجام می شد در پنج ماه تکمیل شد.

استاندار همدان اظهار داشت: تامین مالی این پروژه یک اقدام جهادی بود که فقط در این دولت و با دستور آقای رئیس جمهور و همت وزیر نیرو محقق شد.

قاسمی فرزاد گفت: از دیگر مسائل این پروژه کم‌کاری پیمانکار سابق و تکمیل نبودن تاسیسات لازم در خط ۱۲۰ کیلومتری بود که در کل خط تاسیسات مربوطه دوباره نصب و تکمیل شد.

وی تصریح کرد: در محضر اهالی علم، تدین و تقوا شهادت می‌دهم که در تکمیل این پروژه کم‌کاری و کم‌فروشی نشد و تامین مالی و سرعت اجرای این پروژه کم‌نظیر و مثال زدنی بود.

استاندار همدان ادامه داد: ۱۰ کیلومتر اول خط انتقال سنگلاخ و بسیار صعب العبور بود که تنها حفاری آن یک ماه زمان برد و برای این پروژه نیازمند انتقال ۷۰ کیلومتر خط برق بودیم که با وجود تمام مسائلی چون معارض زمین و مشکلات اجتماعی، ظرف این مدت تکمیل شد و این مورد با رکورد ۱۸ دکل در روز نصب و تکمیل شد.

قاسمی فرزاد افزود: به دلیل تحریم‌ها وارد کردن پمپ‌ها و الکتروموتورهای این پروژه امکان‌پذیر نبود و باید در داخل کشور تولید می شد و ساخت ایستگاه‌های پمپاژ در این مدت نیز یک اقدام جهادی بود که قرارگاه خاتم الانبیا به آن جامه عمل پوشاند.

وی با بیان اینکه ارتباط و اتصال مخازن از اقدامات مهمی بود که در این مدت انجام دادیم ادامه داد: اعلام شده بود که تکمیل این خط ۱۷ کیلومتری سه ماه و تست آن یک ماه زمان نیاز دارد که با تمام سختی‌ها و مشکلات ما آن را در یک ماه راه‌اندازی کردیم.

استاندار همدان گفت: انتقال آب از سد تالوار انجام شده و اکنون ۴۰۰ لیتر در ثانیه در حال انتقال به همدان است و سهمیه همدان در فاز اول این پروژه ۶۰۰ لیتر در ثانیه، فاز دوم هزار و ۲۰۰لیتر در ثانیه و فاز سوم هزار و ۸۰۰لیتر در ثانیه خواهد بود.

قاسمی فرزاد گفت: امکان انتقال ۶۰۰لیتر در ثانیه در فاز اول امکان پذیر است اما به دلیل محدودیت در تصفیه آب فعلا ۴۰۰لیتر در ثانیه در حال انجام است.

وی اظهار داشت: امروز با وزیر نیرو صحبت کردم و تقاضا کردم که تکمیل تصفیه خانه در اسرع وقت انجام شود.

وی ادامه داد: ظرفیت تصفیه خانه‌ای که در حال احداث است سه هزار لیتر در ثانیه است و میزان مصرف ما در همدان در حالت عادی بین هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۶۰۰لیتر در ثانیه و در تابستان حدود ۲ هزار لیتر در ثانیه است.

استاندار همدان تصریح کرد: ما وارث یک شبکه کاملا منفک و مجزا بودیم ولی به تدریج مسائل فنی رفع می‌شود و اصلاح شبکه در دستور کار است.

قاسمی فرزاد ادامه داد: از دیگر اقدامات اساسی در این بحران اخذ مجوز ۳۰حلقه چاه بود و این در شرایطی است که گرفتن مجوز یک حلقه چاه بیش از ۶ماه زمان نیاز دارد که از این تعداد حدود ۱۵حلقه از چاه‌ها حفاری شده و مابقی آن به سرعت در حال پیگیری است.

به گفته وی این چاه‌ها به علاوه‌ چاه‌های متروکه‌ای که لایروبی خواهد شد به عنوان چاه‌های پدافندی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

وی با قدردانی از مردم استان به دلیل صبر و شکیبایی‌ گفت: بابت تمام سختی‌هایی که مردم کشیدند عذرخواهی می‌کنم.

استاندار همدان گفت: همه‌ کسانی که با ترک فعلشان باعث شدند تا مردم دچار این مساله شوند باید بیایند و عذرخواهی کنند.

قاسمی فرزاد با قدردانی از همه‌ مسئولان به ویژه رئیس جمهور بابت نگاه ویژه‌ای که نسبت به همدان افزود: برای تامین آب پایدار همدان برنامه‌ریزی اساسی انجام شده است و در حال پیگیری هستیم و با کمک نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به تامین آب پایدار خواهیم رسید.