بسیاری معتقدند که عزل و نصب‌های امنیتی فرودگاه بیروت و تحرکاتی که اخیرا آمریکا برای تقویت نفوذ خود در ارتش لبنان انجام داده را نمی‌توان جدا از تحولات سیاسی این کشور به ویژه در پرونده ریاست‌جمهوری دانست. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، دولت‌های مختلف آمریکا علاوه بر مداخله در امور سیاسی لبنان از دهه‌های […]

بسیاری معتقدند که عزل و نصب‌های امنیتی فرودگاه بیروت و تحرکاتی که اخیرا آمریکا برای تقویت نفوذ خود در ارتش لبنان انجام داده را نمی‌توان جدا از تحولات سیاسی این کشور به ویژه در پرونده ریاست‌جمهوری دانست.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، دولت‌های مختلف آمریکا علاوه بر مداخله در امور سیاسی لبنان از دهه‌های گذشته و تلاش برای تاثیرگذاری بر پرونده‌های حساسی چون تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور و انتخابات پارلمانی و …، به روش‌های گوناگون در پی تقویت نفوذ خود در ارتش این کشور بوده‌اند؛ تا جایی که ارتش لبنان تبدیل به یک نهاد نظامی وابسته به ایالات متحده گردد.

تلاش آمریکا برای نفوذ به ساختار ارتش لبنان

از همین رو طی چند سال گذشته آمریکایی‌ها در کنار تحرکاتی که در پرونده‌های سیاسی لبنان انجام داده‌اند به ویژه بعد از اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹، راهبرد خود را بر پایه افزایش هماهنگی و روابط با موسسات امنیتی و نظامی لبنان بنا کرده‌اند. ایجاد روابط نزدیک با ارتش کشورهای وابسته به سیاست واشنگتن و سیطره بر تصمیمات و عملکرد آنها از جمله استراتژی‌های ایالات متحده برای نفوذ در منطقه طی سال‌های گذشته بوده که ارتش لبنان نیز در همین چارچوب قرار می‌گیرد.

ژانویه سال گذشته و هم‌زمان با اوج‌گیری بحران اقتصادی و مالی لبنان، آمریکا اعلام کرد تصمیم دارد تا یک سری کمک‌ها در اختیار ارتش لبنان قرار دهد؛ آن هم درحالی که مردم این کشور در یک بحران بزرگ معیشتی قرار داشتند و ایالات متحده با تشدید تحریم‌ها و محاصره خود ضد بیروت، لبنانی‌ها را به مرز گرسنگی رسانده است.

اسناد مربوط به کنگره آمریکا نشان می‌دهند، این کشور قصد دارد کمک نظامی ۶۷ میلیون دلاری به نیروهای مسلح لبنان را تغییر مقصد داده تا از اعضای ارتش لبنان همچنان که این کشور با بحران مالی دست و پنجه نرم می‌کند، حمایت به عمل آورد. بر اساس اطلاعیه‌ای که به کنگره آمریکا ارسال شده وزارت امور خارجه آمریکا قصد دارد با اعمال تغییر در نحوه اختصاص اعتبارات کمکی نظامی خارجی که قبلاً برای لبنان در نظر گرفته، این اعتبارات را به دلیل وجود آشوب اقتصادی و ناآرامی اجتماعی صرف «حمایت معیشتی» از اعضای ارتش لبنان کند.

مرکز تحقیقات خاورمیانه‌ای واشنگتن در آوریل ۲۰۱۹ اعلام کرد که آمریکا قصد دارد به جای ادامه همکاری با سیاستمداران لبنانی که غرق در فساد هستند و واشنگتن نیز به مشارکت با آنها متهم می‌شود، در صدد همکاری با ساختار امنیتی و نظامی این کشور و تا حدی نیز ساختار بانکی آن برآید. بنابراین ایالات متحده می‌تواند به ساختار ارتش از یک سو و سیستم بانکداری از سوی دیگر توجه ویژه‌ای نشان دهد و با تعامل با این ۲ ساختار برنامه‌های خود را به پیش ببرد؛ اما در این میان اولویت و ارجحیت با ساختار ارتش و نهاد امنیتی لبنان است.

از جمله اصول آمریکا در تعامل با ارتش لبنان، دور کردن این ارتش از حزب الله و سعی برای ایجاد رقابت و تقابل میان آنها بوده است.

به گفته کارشناسان امور لبنان، واشنگتن بعد از آنکه شرط‌بندی‌هایش بر سر شخصیت‌های لبنانی و جناح‌های وابسته به خود شکست سختی خورد، به صرافت بازسازی روابطش و ورود از دروازه دیگر برای پیشبرد اهداف خود در لبنان افتاده است که موسسه نظامی و امنیتی و به طور کلی ارتش لبنان یکی از آنهاست.

نقش آمریکا در عزل و نصب‌های امنیتی فرودگاه بیروت

از سوی دیگر در شرایطی که آمریکا تلاش دارد وانمود کند که نمی‌خواهد در مسئله انتخاب رئیس جمهور لبنان دخالتی داشته باشد، اما شواهد نشان می‌دهد «ژوزف عون» فرمانده ارتش لبنان گزینه مورد نظر واشنگتن برای ریاست‌جمهوری این کشور است تا بدین ترتیب آمریکایی‌ها راحت‌تر بتوانند فعالیت‌های نظامی و سیاسی خود را در لبنان هماهنگ کنند