اصلاح فرهنگ عمومی به همراهی مردم نیاز دارد

حجت الاسلام معتمدی با بیان اینکه زیربنای هر توسعه ای، توسعه فرهنگی است، گفت: اصلاح فرهنگ عمومی یکی از ضروریاتی است که جامعه باید به آن بپردازد که لازمه آن
همراهی مردم است.

حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت برنامه های ۱۴ آبان روز فرهنگ عمومی، اظهار کرد: در عصر حاضر با توجه به اینکه نقش و نیروی اجتماعی فرهنگ نسبت به گذشته به مراتب افزون تر شده است، لذا نقش برنامه ریزان فرهنگی بیش از پیش مشخص است.

وی با بیان اینکه سیاست گذاری ها به اقتضای شرایط زمان و نیازهای زمانه باید انجام شود، گفت: فلسفه ایجاد شورای فرهنگ عمومی استان برهمین اساس است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: جایگاه فرهنگ در سطح جامعه نقش سازنده ای دارد که این اهمیت بر کسی پوشیده نیست، به تعبیر رهبر معظم انقلاب فرهنگ چون هوا و اکسیژن است که نیاز همگان به آن بلاشک است.

وی با تاکید براینکه زیربنای هر توسعه ای، توسعه فرهنگی است، عنوان کرد: در حوزه های مختلف پیوست فرهنگی می تواند مفهوم پیدا کند، این پیوست باید ضمیمه همه فعالیت ها و حتی پروژه ها باشد و بر همه نهادها و سازمان فرض است که به ازای هر خدمتی که ارائه می دهند پیوست فرهنگی داشته باشند.

حجت الاسلام معتمدی اظهار کرد: یکی از وظایف شورای فرهنگ عمومی تدوین پیوست فرهنگی برای سازمان ها و ارگانها است، اصلاح فرهنگ عمومی یکی از ضروریاتی است که جامعه باید به آن بپردازد که لازمه آن همراهی مردم است.

وی با اشاره به اینکه مسئله فرهنگ عمومی باید دغدغه رسانه‌های جمعی ما باشد، تصریح کرد: فرهنگ عمومی چیزی جزء رفتار وکردار مردم در سطح خانواده و جامعه نیست، لذا هر رسانه وظیفه پیدا می کند برای ارتقا فرهنگ عمومی تلاش کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: بیان مکرر هنجارها در قالب تقویت فرهنگ عمومی مانع از ترویج ناهنجاری ها می شود، امروز رسانه ها باید سهم روزانه ای برای تقویت فرهنگ عمومی و ازبین بردن ناهنجاری ها در رسانه خود اختصاص دهند.

وی نقش رسانه ها در اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی را نقش مهمی دانست و خاطرنشان کرد: رسانه پویا رسانه ای است که در همه ابعاد جامعه ورود کند و به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولین عمل کند.

حجت الاسلام معتمدی در توضیح وظایف شورای فرهنگ عمومی استان، گفت: شناخت وضعیت فرهنگ عمومی از اهم وظایفی است که نیازمند تحلیل و ارزیابی داده ها ی مرتبط با فرهنگ دارد، شناسایی و ارزیابی علمی و رصد موضوعات فرهنگ عمومی، انجام تحقیقات علمی، سنجش استعدادها و قابلیت های فرهنگی، اصلاح فرهنگ عمومی، نظارت و پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ازدیگر وظایف شورای فرهنگ عمومی استان است.

وی افزود: شورای فرهنگ عمومی در سطح استان و شهرستان، عالی ترین مقام تصمیم گیری در حوزه فرهنگ بوده که ریاست آن برعهده امام جمعه و نایب رئیس آن استاندار اصفهان بوده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهاناظهار کرد: استان اصفهان از لحاظ نظم در برگزاری جلسات و تعداد مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان، رتبه دوم کشوری را کسب کرده است.

وی با باین اینکه ۹کارگروه ذیل شورای فرهنگ عمومی تشکیل شده است که شامل کارگروه گفتمان انقلاب اسلامی، کارگروه رسانه و فضای مجازی، کارگروه میراث فرهنگی، کارگروه غنی سازی اوقات فراغت و تربیت، کارگروه فرهنگی و هنری، کارگروه اجتماعی و سلامت خانواده است.

حجت الاسلام معتمدی با اشاره به اینکه ۱۵برنامه برای روز فرهنگ عمومی پیش بینی شده است، توضیح داد: رونمایی از سند توسعه فرهنگ و هنر، دیدار با علما، تقدیر از اعضای فعال شورای فرهنگی، جریان سازی فرهنگی، برگزاری همایش نیم روزه با دعوت از اعضای کمیسیون فرهنگی در اصفهان، سخنرانی دبیران شورای فرهنگ عمومی، تولید پنج برنامه رادیویی و تلویزیونی، حضور نخبگان فرهنگی در میز گرد و تبیین و تشریح اهداف شورای فرهنگ عمومی از آن جمله است.

وی در پاسخ به مطالبات خبرنگاران، گفت: به دلیل محدودیت ها امکان حضور همه رسانه ها در شورای فرهنگ عمومی استان نیست ولی شورای اطلاع رسانی در کنار این شورا تشکیل شده که امکان بیشتر تعامل با رسانه ها هست.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان درپایان اظهار کرد: ما اگر در زمینه صادرات فرهنگی با زیر بنای انقلاب و دین اسلام، اقدام نکنیم قطع به یقین وارد کننده فرهنگ غربی خواهیم شد.