انقلاب اسلامی عامل اصلی همگرایی اقوام ایران است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شکل‌گیری هویت ایرانی-اسلامی با توجه به ظرفیت غنی تنوع اقوام در ایران، همگرایی عظیم و عمیقی در کشور ایجاد کرده که اتفاقی بی‌نظیر محسوب می‌شود و هر گونه نگرانی بابت آینده مسائل قومیتی کشور را برطرف می‌کند. به گزارش خبرنگار پایگاه […]

انقلاب اسلامی عامل اصلی همگرایی اقوام ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شکل‌گیری هویت ایرانی-اسلامی با توجه به ظرفیت غنی تنوع اقوام در ایران، همگرایی عظیم و عمیقی در کشور ایجاد کرده که اتفاقی بی‌نظیر محسوب می‌شود و هر گونه نگرانی بابت آینده مسائل قومیتی کشور را برطرف می‌کند.

انقلاب اسلامی عامل اصلی همگرایی اقوام ایران است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛ محمدمهدی اسماعیلی در هفتصد و نود و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور که صبح امروز -سه‌شنبه ۳۰ خرداد- در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با اشاره به هویت ملی و تنوع اقوام ایرانی، انقلاب اسلامی را به عنوان عامل اصلی همگرایی و جلوگیری از تجزیه اقوام برشمرد و اظهار کرد: از برکت انقلاب و دفاع مقدس یک هویت جدید ایرانی شکل گرفت که وقتی از شهدا صحبت می‌کنیم، شیعه و سنی و همه اقوام ذیل آن جای می‌گیرند.

 وی افزود: در ایران با وجود همه توطئه‌های یکصد سال اخیر برای تجزیه کشور و ایجاد تفرقه بین اقوام، نسبت به آینده مسائل قومیتی نگرانی جدی وجود ندارد. چون هویت ایرانی-اسلامی، هویتی شکل گرفته و قوی است. کمتر جایی در دنیا مثل ایران سراغ داریم که قومیت‌های مختلف در یک حوزه میراث مشترک دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به هویت ملی مناطق مختلف جغرافیایی در ایران گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا مسئله تجزیه و استقلال مطرح است. ولی در ایران با وجود تنوع قومی و فرهنگی، این میزان از همگرایی اتفاقی بی‌نظیر محسوب می‌شود. 

وی با اشاره به  انقلاب اسلامی و نقش آن در همگرایی و جلوگیری از تجزیه ایران اشاره کرد و گفت: امام و انقلاب اسلامی عامل اصلی همگرایی و جلوگیری از تجزیه ایران است. 

وزیر فرهنگ با اشاره به اقدامات نادرست پهلوی پسر و پدر در حوزه قومیت های ایرانی،  خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در پاسخ به شاه سابق که می‌گفت «اگر من بروم، ایران می‌شود ایرانستان»، در  سخنرانی نوفل لوشاتو گفتند که «اگر تو بمانی، ایران می‌شود ایرانستان.»

لزوم به‌کارگیری نیروهای متعهد و متخصص در حوزه فرهنگ

همچنین در این نشست آیت‌الله دژاکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز که در این جلسه به عنوان مهمان حضور یافته بود در ادامه با اشاره به اهمیت اجرای مسائل فرهنگی با وجود نیروی انسانی غنی، بر ضرورت به‌کارگیری نیروی متعهد و متخصص در حوزه‌های فرهنگی تاکید کرد.

 وی گفت: در فضای فرهنگی و گفتمان انقلاب اسلامی و اجرای سند فرهنگی کشور به نیروی انسانی کارآمد و متخصص در حوزه فرهنگ کشور نیاز داریم. 

وی خاطرنشان کرد: یک مدیر فرهنگی به ابزارهای فرهنگی مختلفی نیاز دارد. از جمله این ابزارها کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در کشور هستند که به صورت یک شبکه در خدمت اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار دارند و باید از این ظرفیت و منبع قوی استفاده کرد.

 وی گفت: تحلیل غربی‌ها از انقلاب اسلامی این است که شبکه مساجد نظام شاهنشاهی را شکست داد. بنابراین این‌که امروز نتوانیم یک کار شبکه‌ای در مساجد انجام دهیم، یک معضل و مشکل محسوب می‌شود.