معاون اول رییس جمهور در سفر به روسیه با برخی مقامات شرکت کننده در این اجلاس در خصوص توسعه روابط و سایر موضوعات مورد توجه طرفین گفت‌وگو و مذاکره کرد و علاوه بر آن هفت پیشنهاد ایران را در سخنرانی که در دومین مجمع اقتصادی خزر داشت، ارائه داد. به گزارش پایگاه خبری شهید باران […]

معاون اول رییس جمهور در سفر به روسیه با برخی مقامات شرکت کننده در این اجلاس در خصوص توسعه روابط و سایر موضوعات مورد توجه طرفین گفت‌وگو و مذاکره کرد و علاوه بر آن هفت پیشنهاد ایران را در سخنرانی که در دومین مجمع اقتصادی خزر داشت، ارائه داد.

به گزارش پایگاه خبری شهید باران به نقل از ایسنا، محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت و سخنرانی در دومین مجمع اقتصادی خزر ظهر چهارشنبه ۱۳ / ۰۷ / ۱۴۰۱ به دعوت «میخائیل ولادیمیرویچ میشوستین» نخست وزیر روسیه برای شرکت در دومین مجمع اقتصادی خزر، در صدر یک هیات عالی رتبه سیاسی-اقتصادی تهران را با بدرقه رئیس دفتر رئیس جمهور، وزیر ورزش و جوانان، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به مقصد مسکو ترک کرد.

وزرای امور اقتصادی و دارایی، نفت و جهاد کشاورزی و تعدادی از معاونین وزرا در این سفر معاون اول رییس جمهور کشورمان را همراهی کردند.
نخستین مجمع اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر مرداد ماه سال ۱۳۹۸ با حضور پنج کشور عضو یعنی ایران، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان در منطقه گردشگری آوازه ترکمنستان برگزار شد.
رییس جمهور کشورمان نیز در تیر ماه سال جاری در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در کشور ترکمنستان شرکت و سخنرانی کرد.
ارتقاء همکاری با کشورهای همسایه راهبرد جدی دولت است
مخبر در بدو ورود به مسکو در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: توسعه و ارتقاء همکاری با کشورهای همسایه از راهبردهای جدی دولت است و در این میان کشور روسیه از جایگاه خاصی برخوردار است و با سفرهای متقابل روسای جمهور دو کشور، پایه گذاری خوبی در تعمیق روابط صورت گرفت.
منافع ایران و روسیه در گرو تلاش برای اجرای توافقات دو کشور است
او عصر چهارشنبه (۱۳ مهر) در دیدار «ایگور لویتین» دستیار رئیس‌جمهور روسیه، بر گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: مسیر رشت – آستارا و توسعه همکاری‌های بانکی برای تسهیل فعالیت تجار و بخش خصوصی نقش مؤثری در ارتقاء سطح همکاری‌های تهران و مسکو خواهد داشت.
توسعه روابط مصلحت اقتصادی دو کشور ایران و روسیه است
مخبر هم‌چنین همان روز با مدیران ۱۵ شرکت عالی رتبه روسی در حوزه های مختلف انرژی، نفت و گاز، کشتیرانی، محصولات کشاورزی و … که دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه نیز حضور داشت، جلسه ای برگزار و ضمن استماع گزارش فعالیت ها و مراودات آنها با بخش های خصوصی و دولتی در ایران، موانع رفع چالش های پیش روی و گسترش سطح تعاملات را بررسی کرد.
در این جلسه که وزاری نفت، اقتصاد ، جهاد کشاورزی ، قائم مقام بانک مرکزی و معاونین وزرای خارجه، صمت و راه و شهرسازی هم حضور داشتند و تا پاسی از شب به طول انجامید، معاون اول رییس جمهور، عزم جدی دولت سیزدهم برای توسعه روابط با شرکت ها و فعالان اقتصادی روسی را مورد تاکید قرار داد و گفت: فارغ از مسئله تحریم ها، مصلحت اقتصادی دو کشور حکم می کند که در اسرع وقت و در بالاترین سطوح روابط اقتصادی تسهیل و گسترش یابد.
هفت پیشنهاد معاون اول رییس‌جمهور در دومین مجمع اقتصادی خزر
معاون اول رییس‌جمهور طی سخنانی در دومین مجمع اقتصادی خزر ضمن ارائه چندین پیشنهاد خواستار تشکیل منطقه آزاد مشترک کشورهای ساحلی خزر و با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست خارجی دولت سیزدهم، به دنبال گسترش همکاری و تعامل همه‌جانبه با کشورهای همسایه به خصوص با کشورهای ساحلی دریای خزر می‌باشد، تصریح کرد: ایران با توجه به موقعیت ژئوپولتیکی و ژئواکونومیکی خود به عنوان محل اتصال دریای خزر به کرانه‌های جنوبی و آب‌های گرم خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند، برای ایجاد تحرک در همکاری‌های‌اقتصادی و تجاری میان کشورهای ساحلی دریای خزر عزم جدی دارد.
هفت پیشنهاد ایران به این شرح است:

  • تشکیل «منطقه آزاد مشترک کشورهای ساحلی دریای خزر و ایجاد کریدور سبز ترانزیتی و گمرکی»
    ۲ – در جهت توسعه همکاری‌های پولی، بانکی و مالی با کشورهای ساحلی دریای خزر، «دستور العملی خاص» تدوین و اجرایی گردد
    ۳- تشکیل «کمیته همکاری حمل‌ونقل، ترانزیت، تعرفه و تجارت و گمرکی» به منظور یکسان‌سازی و هماهنگی تعرفه‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی و نیز ایجاد زمینه برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در کارهای زیربنائی مانند بنادر، کشتیرانی و خطوط راه آهن
    ۴- تشکیل «کمیته همکاری نفت و گاز و فرآورده‌های نفتیِ کشورهای حاشیه دریای خزر»
    ۵-تشکیل «کمیته‌ توسعه همکاری در زمینه‌های برق، آب و تجهیزات مربوطه میان کشورهای ساحلی دریای خزر»
    ۶- ارتقای همکاری کشورهای حوزه دریای خزر در زمینه امنیت غذایی
    ۷- تشکیل دبیرخانه‌ای برای اجلاس اقتصادی خزر برای پیگیری مسائل با نقشه راه مشخص و برنامه درازمدت
    تحریم‌ها نمی‌تواند مانع از همکاری‌های تهران و مسکو شود
  • وی در نشست مشترک هیات‌های عالی رتبه ایران و روسیه که در حاشیه دومین مجمع اقتصادی خزر برگزار شد، گفت: ایران و روسیه از روابط خوب و رو به رشدی برخوردار هستند و اراده دو کشور برای تقویت همه جانبه روابط جدی است.
  • مخبر با تاکید بر این‌که «به دستور رییس جمهوری اسلامی ایران، باید روند توسعه مناسبات با روسیه به سرعت دنبال شود»، خاطرنشان کرد: توسعه روابط ایران و روسیه برای دشمنان دارای این پیام است که تحریم ها نمی‌تواند مانع از اجرای برنامه های ما باشد.
  • آمادگی ایران برای اعزام شرکتهای فعال در حوزه معدن به قزاقستان
  • معاون اول رییس‌جمهور بعداز ظهر روز پنجشنبه نیز در دیدار علی‌خان اسماعیل‌اف نخست وزیر قزاقستان اظهار داشت: در سفر رییس جمهور قزاقستان به ایران ۱۰ سند در بخش دولتی و ۱۱ سند در بخش خصوصی دو کشور به امضا رسید که نقطه عطفی در روابط دو کشور خواهد بود.
  • وی از آمادگی ایران برای اعزام شرکتهای فعال در حوزه معدن به قزاقستان خبر داد.
  • سند همکاری سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان نقش موثری در گسترش روابط فیمابین دارد
  • وی هم‌چنین در حاشیه دومین مجمع اقتصادی خزر در دیدار علی اسدف نخست وزیر آذربایجان با اشاره به دستور رییس جمهور کشورمان در خصوص توسعه همکاریهای حوزه حمل و نقل با کشور آذربایجان تصریح کرد: ظرفیت های گسترده ای برای توسعه همکاریهای دو کشور در بخش حمل و نقل وجود دارد و تهران مصمم به تقویت همکاریهای خود با باکو است.
  • مناطق آزاد موانع توسعه تجارت را برطرف و اثرات تحریم‌ها را خنثی می‌کند
  • مخبر در دومین روز از سفر خود به روسیه(شامگاه پنجشنبه)، در نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی فدراسیون روسیه که در حاشیه دومین مجمع اقتصادی خزر برگزار شد نیز اظهار داشت: ایجاد مناطق آزاد یکی از راه‌های خنثی‌سازی تحریم‌ها است تا بتوانیم موانع پیش روی توسعه تجارت را برطرف و اثرات تحریم ها را خنثی کنیم.