یک کارشناس مسایل آمریکا با اشاره به تلاش آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در اتهام زنی به ایران که پهپادهای ایرانی در جنگ علیه اوکراین از سوی روسیه استفاده می‌شود در حالی که این مساله اثبات نشده است،‌گفت: آنها برای خودشان روایتی را طرح کرده‌اند و بر اساس همان هم دارند عمل می‌کنند، اما این […]

یک کارشناس مسایل آمریکا با اشاره به تلاش آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در اتهام زنی به ایران که پهپادهای ایرانی در جنگ علیه اوکراین از سوی روسیه استفاده می‌شود در حالی که این مساله اثبات نشده است،‌گفت: آنها برای خودشان روایتی را طرح کرده‌اند و بر اساس همان هم دارند عمل می‌کنند، اما این تلاش‌ها صرفا اثر سیاسی برای اروپا و آمریکا دارد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تلاش آمریکا و کشورهای اروپایی برای طرح و پیگیری ادعایشان درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در شورای امنیت با تاکید بر اینکه میان جهان غرب و فدراسیون روسیه یک جنگ تمام عیار فارغ از اینکه چرا این اتفاق افتاده، در جریان است گفت: هم آمریکا و اروپا و هم روسیه الان در موضعی هستند که می خواهند حتما به پیروزی قاطع دست پیدا کنند و شکست برای هر کدام تبعات بسیار بدی خواهد داشت. غرب تمام قد وارد این جنگ و حمایت از اوکراین شده و هر اقدمی که باعث تقویت روسیه شود با واکنش تند غرب مواجه می شود
وی ادامه داد: ایران گفته است که پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه نداده است و هنوز چنین چیزی اثبات نشده و حتی مقامات آمریکایی گفته‌اند هنوز نمی‌توانند این مساله را تایید کنند اما اگر اثبات شود که ایران پهپاد به روسیه داده و در جنگ استفاده می‌شود با واکنش تند غربی‌ها این مساله مواجه می‌شود.
این کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: غرب و آمریکا تحت فشار شدید به خاطر مساله اوکراین هستند و حتی توافق در اوپک پلاس و کاهش دو میلیونی تولید نفت باعث عصبانیت شدید امریکا شد، چون این توافق از نظر آمریکایی‌ها خیانت سعودی‌ها به جهان غرب و همراهی با پوتین بود. از وقتی که جنگ اوکراین شروع شده آمریکا و اروپا به چین هشدار دادند که اگر به روسیه کمک نظامی کند اروپا در تعاملاتش با چین تجدیدنظر می‌کند.
ابوالفتح تصریح کرد: عصبانیت غرب و آمریکا از روسیه و دولت‌هایی که با این کشور تعاملات خوبی دارند در این شرایط قابل درک است و هر چه پیش‌تر می‌رویم این عصبانیت بیشتر می‌شود.
وی درباره طرح این موضوع در شورای امنیت تصریح کرد: اگر در شورای امنیت این مساله مطرح شود و قطعنامه‌ای درباره آن نیز به رای گذاشته شود، حتما روسیه وتو می‌کند، بنابراین در شورای امنیت با استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ یا بدون آن چیزی علیه ایران تصویب نخواهد شد و تلاش آنها راه به جایی نمی‌برد. ممکن است وقتی در شورای امنیت ناکام بمانند در مجمع عمومی این مساله را طرح کنند که آنجا ممکن است روسیه و ایران را محکوم کنند که آن هم الزام آور نیست.
این کارشناس مسایل بین‌الملل تاکید کرد که تلاش‌ آمریکا و غرب برای پرداختن به مساله پهپادهای ایرانی بیشتر یک اثر سیاسی و روانی برای غرب و آمریکا دارد.
وی درباره تهدید به تحریم ایران از سوی امریکا و اروپا در رابطه با موضوع پهپادها گفت: آنها مشکل این را ندارند که تحریم شان را به تایید سازمان ملل برسانند یا نه، آنها تحریم‌هایشان را اگر تصمیم بگیرند اعمال می‌کنند. در بحث اغتشاشات در ایران نیز تحریم‌هایشان را اعمال کردند، چه برسد به بحث اوکراین و پهپادها که گفته می شود بخش عمده‌ای از تسلیحاتی که آمریکا به اوکراین می‌فرستد با این پهپادها هدف گرفته می‌شود و به نوعی پهپاد ایرانی دارد تسلیحات آمریکایی را نابود می‌کند. از این رو معتقدم تحریم آمریکا و اروپا علیه ایران و روسیه محتمل است.