اساسنامه بانک‌های تجاری، قرض‌الحسنه و توسعه ای در بانک مرکزی تدوین شد رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به لزوم تخصصی شدن بانک ها در کشور گفت: در حال تدوین اساسنامه بانکهای تجاری، قرض‌الحسنه و توسعه ای در بانک مرکزی هستیم. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در […]

اساسنامه بانک‌های تجاری، قرض‌الحسنه و توسعه ای در بانک مرکزی تدوین شد

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به لزوم تخصصی شدن بانک ها در کشور گفت: در حال تدوین اساسنامه بانکهای تجاری، قرض‌الحسنه و توسعه ای در بانک مرکزی هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از وام قرض الحسنه بدون کارمزد، اظهارداشت: ما در بانک مرکزی بدنبال توسعه بانکداری تخصصی در کشور هستیم، باید بانکها براساس فعالیت های متفاوتی که انجام میدهند با توجه به تخصص و اهداف‌شان تقسیم بندی شود.

وی افزود: در حال تدوین اساسنامه بانکهای تجاری، قرض‌الحسنه و توسعه ای در بانک مرکزی هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانکداری توسعه ای فعلی در کشور اصلا کار بانک توسعه ای را انجام نمی‌دهد، تصریح کرد: وظیفه سهامداران است که بانک توسعه ای را تامین مالی کنند. در بانکهای تجاری باید در بازار پول باشند و فعالیت تجاری انجام دهند؛ در حال تغییر اساسنامه این بانک‌ها هستیم.

فرزین درباره بانکداری قرض‌الحسنه هم گفت: بدنبال این هستیم که بانکداری قرض‌الحسنه با هزینه کم تامین مالی نیازهای خرد و ضروری مردم را انجام دهند؛ نرخ سود این تسهیلات باید پایین باشد چون مردم به دلیل نیاز ضروری سراغ این وام می ایند نه برای کارهای تجاری.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بخشی از بانکها، بانک جامع هستند مثل بانک ملی؛ برای این بانکها اساسنامه بانکداری جامع تدوین خواهیم کرد؛ ملی و سپه شعب زیادی دارند و در تمام ایران گسترده هستند و میتوانند نیازهای مردم را پوشش دهند.

وی با بیان اینکه برای بانکهایی که دانش بنیان ها را تامین مالی می کنند نیز اساسنامه تدوین می کنیم، تصریح کرد: نظارت موضوع مهم بانک مرکزی است؛ اگر بتوانیم دسته بندی را انجام دهیم مدل نظارتی هر بانک متفاوت خواهد شد. نمیتوانیم به تمام بانک‌ها یک نوع نظارت را داشته باشیم؛ اقدامات خوبی را شروع کردیم، قطعا نظارتی که در ماه های آینده در بانک مرکزی خواهیم داشت با آنچه الان وجود دارد متفاوت خواهد بود.

فرزین ضمن اشاره به اینکه هر جا پول سپرده گذار وجود داشته باشد نظارت جدی خواهیم داشت، افزود: هرچند مدیر بانک رسالت تلاش کرد وام بدون کارمزد را حاصل همکاری بانک مرکزی اعلام کند ولی واقعیت این است که این الگوی بسیار خوبی است که حاصل ایده های خودشان بوده و ماهم سعی کردیم مشکلات را رفع کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: آرزوی ما این بوده که هزینه قرض الحسنه را کاهش دهیم و الان اجرایی شده است؛ هر اقدامی بتوانیم برای توسعه بانکداری قرض‌الحسنه انجام دهیم، کوتاهی نخواهیم کرد.