مشارکت شهروندان راهبرد شهرداری سنندج در توسعه همه جانبه است/ارائه مدل‌های راهبردی در اجرای برنامه‌های فرهنگی شهردار سنندج گفت: ایجاد بسترهای لازم برای ارتقای مشارکت شهروندی راهبرد اصلی شهرداری سنندج در راستای تحقق اهداف در افق فرهنگی، عمرانی و توسعه‌ای شهر است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ سیدانور رشیدی در نشست […]

مشارکت شهروندان راهبرد شهرداری سنندج در توسعه همه جانبه است/ارائه مدل‌های راهبردی در اجرای برنامه‌های فرهنگی

شهردار سنندج گفت: ایجاد بسترهای لازم برای ارتقای مشارکت شهروندی راهبرد اصلی شهرداری سنندج در راستای تحقق اهداف در افق فرهنگی، عمرانی و توسعه‌ای شهر است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ سیدانور رشیدی در نشست با هیئت مدیره و اعضای انجمن قلم اورامان اظهار کرد: تلاش در حوزه حفظ و احیای ارزش‌های فرهنگی اقدام ارزشمندی است که امروز انجمن قلم اورامان در این راستا به صورت ویژه گام بر می‌دارند.
وی از شهر سنندج به عنوان بوستان و زادگاه بزرگان هنر و فرهنگ نام برد و خاطرنشان کرد: سنندج به واسطه همین سرمایه‌های بزرگ و اساتید مطرح هنری و فرهنگی توانسته در پازل فرهنگ و ادب کشور و حتی جهان تاثیرگذار و نام شهر خلاق موسیقی جهان را با افتخار نسیب خود کند.
وی اذعان کرد: سنندج شهر بزرگ مردانی است که در حوزه هنر و موسیقی و علم و ادب در سطح کشور و جهان حرف برای گفتن دارند از این رو توجه به پیوست‌های فرهنگی در انجام و اجرای هر برنامه‌ای ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
وی با تاکید براینکه مردم کردستان خدمت زیادی به حفظ و مانایی اداب و رسوم این دیار کرده‌اند، عنوان کرد: سعی کرده‌ایم در اجرای تمام اقدامات عمرانی پیوست‌های فرهنگی را مد نظر قرار دهیم.
وی از ارائه مدل‌های راهبردی در اجرای برنامه‌های فرهنگی با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه شهر سنندج در مدیریت شهری خبر داد و اضافه کرد: برخلاف آنچه در جامعه تصور می‌شود وظایف و خدمات شهرداری را تنها در فعالیت‌های عمرانی، اسفالت، اجرای تقاطع‌ها و غیره نمی‌بینیم و معتقدیم شهرداری تنها یک سازمان و اداره خدمت‌رسان نبوده و برای خود یک رسالت و مسوولیت اجتماعی در نظر گرفته‌ایم.


تاکید بر داشتن پیوست‌ فرهنگی در اجرای پروژه‌های عمرانی


وی افزود: معتقدیم داشتن پیوست فرهنگی در اجرای پروژه‌های مختلف امری ضروری و به ما در رسیدن به اهداف توسعه‌ای و خدمت‌رسانی به شهر و شهروندان کمک خواهد کرد.
شهردار سنندج با بیان اینکه در همین راستا توجه به مسائل فرهنگی در این دوره از فعالیت شورا و شهرداری قابل مقایسه با گذشته نیست، گفت: نگاه اعضای شورای شهر به حوزه فرهنگ ویژه بوده و همین مسئله بستر را برای برگزاری رویدادها و رقم زدن اتفاقات فرهنگی مختلف فراهم کرده است.
وی رونق اقتصادی را نیاز اساسی در هر جامعه دانست و گفت: دیدگاه اقتصادی در اجرای پروژه‌ها از دیگر نکات مهمی است که در این دوره از فعالیت شهرداری و شورا مورد توجه قرار گرفته است.
به گفته وی، توسعه فضای سبز با احداث بوستان‌ها و پارک‌های بزرگ مقیاس در نقاط مختلف شهر از اقدامات بسیار ارزشمندی بود که در کنار تقویت روحیه شادی و نشاط بستر رونق اقتصادی را فراهم کرده است.
وی اذعان کرد: در اجرای تمام پروژه‌ها سعی کرده‌ایم ضمن بهره‌گیری از ظرفیت نیروهای بومی از مصالح و امکاناتی که در خود استان وجود دارد استفاده کنیم معتقدیم این مهم نقش بسزایی در کمک به ارزش افزوده و اشتغالزایی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: ایجاد بسترهای لازم برای ارتقای مشارکت شهروندی راهبرد اصلی شهرداری سنندج در راستای تحقق اهداف در افق فرهنگی، عمرانی و توسعه‌ای شهر است.


پاک‌سازی چهره شهر از وجود معتادین متجاهر


وی به اجرای پروژه کمپ ماده ۱۶ و تاثیرآن در جمع‌آوری معتادین متجاهر و بسترسازی برای درمان و توانمندسازی انان گریزی زد و گفت: احداث کمپ ماده ۱۶ به عنوان قانونی که بیش از ۱۲ سال بر زمین مانده بود با کمک بخش‌های مختلف زمینه را برای پاک شدن چهره شهر از وجود معتادین متجاهر فراهم کرده است.
وی افزود: این کمپ الان با ظرفیت نگهداری بیش از ۳۵۰ معتاد متجاهر که تمام امکانات برای درمان، سم زدایی و توانمندسازی آنها فراهم است فعال است و برنامه‌ریزی برای اجرای فاز دوم ان نیز با همراهی و همکاری مسئولان و فعالین اجتماعی در دستور کار شهرداری قرار دارد.
به گفته وی، به عنوان شهرداری سنندج دست تمام فعالین، هنری، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی را که در مسیر خدمت به فرهنگ، هنر، ورزش و توسعه شهر و رفع آسیب‌های اجتماعی تلاش می‌کنند می‌فشاریم و برای همکاری با آنها اعلام آمادگی می‌کنیم.
وی با استقبال از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با انجمن قلم اورامان و سایر انجمن‌های هنری و ادبی گفت: شهر سنندج پازل رنگارنگ و زیبایی از مردمانی با گویش‌ها زبان‌ و فرهنگ‌های مختلف از سورانی، هورامی و لیلاخی و غیره است قطعا در کنار هم بودن این ظرفیت‌ها می‌تواند در معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌ها و الگوهای فرهنگی و هنری شهر خلاق موسیقی جهان تاثیرگذار باشد.
ضرورت حفظ هویت و فرهنگ در مرحله گذر از مرحله سنت به مدرنیته وی با تاکید براینکه ما در مرحله گذر از بحث سنتی به مدرنیته هستیم و حفظ فرهنگ و هویت در چنین موقعیتی از اهمیت بسیار برخوردار بوده و نیاز به تلاش جدی دارد، گفت: اداب و فرهنگ گذشته را باید حفظ کنیم و این ممکن نمی شود الا با پرداختن به سنت‌های و آیین‌های کهن که باید از سوی فعالین فرهنگی وهنری انجام شود.
وی به برنامه‌ریزی شهرداری در حوزه توسعه سرمایه‌گذاری و ایجاد درآمد پایدار هم گریزی زد و گفت:بیش از ۵تا ۶ هزار میلیارد پروژه سرمایه‌گذاری از جمله پروژه۱۴۰ هکتار سدوحدت«جزیره سد وحدت»، دهکده سلامت و …تعریف شده که در آینده نزدیک اطلاع‌رسانی خواهد شد.
وی با دعوت از سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی به مشارکت در اجرای این پروژه‌ها، گفت:این انتظار را از اورامی‌های داخل و خارج از استان داریم که در این پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشارکت داشته باشند.
وی در ادامه به هفته فرهنگی سنه و رویدادهای مختلفی که قرار است در این هفته برگزار شود، گفت: برنامه‌های متعددی در این هفته تعریف شده که می‌توان به ساخت و نصب سردیس‌هایی از بزرگان، اساتید حوزه فرهنگ و هنر استان و عکس شهر سنندج، برگزاری جشنواره بین‌المللی لباس کردی اشاره کرد.

وی در پایان اضافه کرد: در تمام دنیا تاکید بر مشارکت مردمی در برنامه‌ها است معتقدیم اگر مردم نباشند هیچ برنامه و کاری رونقی که باید را نخواهد داشت.