مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: صنایع شیمیایی و بزرگ استان بیش از هزار دستگاه خودرو دارند که اگر طی یک برنامه زمانبندی به سمت برقیسازی حرکت کنند، علاوه بر کاهش آلودگی میتوانند بخشی از نیاز حملونقل عمومی درونشهری را پوشش دهند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، داریوش گل علیزاده در صد و […]
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: صنایع شیمیایی و بزرگ استان بیش از هزار دستگاه خودرو دارند که اگر طی یک برنامه زمانبندی به سمت برقیسازی حرکت کنند، علاوه بر کاهش آلودگی میتوانند بخشی از نیاز حملونقل عمومی درونشهری را پوشش دهند.
به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، داریوش گل علیزاده در صد و نود و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: تغییر اقلیم و کاهش بارندگی واقعیتی است که باید آن را پذیرفت و برای آن برنامه داشت. وقتی بارشها در زمان، مکان و شدت مناسب اتفاق نمیافتد، مدیریت سیلاب و استفاده از بارندگی بهعنوان یک نعمت ضروری است. متأسفانه در کشور اغلب غافلگیر میشویم؛ یکباره میگویند برف آمد یا باران شدید رخ داد. بنابراین باید تابآوری شهر اصفهان در برابر حوادث پیشرو افزایش یابد و این امر تنها با سیاستگذاری درست محقق میشود.
وی افزود: مصرف روزانه سوخت در شهر اصفهان بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر و در کل استان حدود هشت و نیم میلیون لیتر است. همچنین روزانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر نفت و گازوئیل در شهر مصرف میشود. بیش از هزار دستگاه اتوبوس و مینیبوس صنایع بزرگ از جمله ذوبآهن، پالایشگاه و فولاد وارد شهر میشوند و این حجم تردد آلودگی و مصرف سوخت را تشدید میکند. اگر طرح همپیمایی کارکنان شکل بگیرد میتوانیم تا ۲۰ تا ۳۰ درصد خودروهای کمتری وارد شهر کنیم و مصرف سوخت را کاهش دهیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: صنایع شیمیایی و بزرگ استان بیش از هزار دستگاه خودرو دارند که اگر طی یک برنامه زمانبندی به سمت برقیسازی حرکت کنند، علاوه بر کاهش آلودگی میتوانند بخشی از نیاز حملونقل عمومی درونشهری را پوشش دهند. این خودروها در ساعات جابهجایی کارکنان میتوانند به حملونقل عمومی کمک کنند و پس از آن نیز ظرفیت ناوگان شهری را تقویت نمایند.
وی بیان کرد: میانگین روزانه ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ نفتکش وارد اصفهان میشود و در برخی روزها تعداد کامیونهای نفتکش به ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دستگاه میرسد. این حجم تردد اثرات جانبی جدی بر آلودگی هوای اصفهان دارد و راهکار مشخص است؛ باید به سمت ریلیسازی حملونقل برویم و مطالبهگری در این حوزه جدی شود.
گلعلیزاده گفت: یکی از مشکلات جدی، حمل زباله و نخاله بدون پوشش است که باعث پراکندگی پلاستیک و آلودگی جادهها میشود. این موضوع هزینهای ندارد و تنها نیازمند احساس مسئولیت و نظارت دقیق پلیس و شهرداری است. پاکسازیهای مردمی حرکت نمادین است اما اصل مدیریت باید از مبدا انجام شود. همچنین ایجاد کارخانههای نخاله و بازیافت از مطالبات جدی مردم است.
وی افزود: تابلوهای نمایشگر آلودگی هوا باید شفاف باشند و دادهها دستکاری نشود. مردم میگویند محیط زیست تابلوها را خاموش میکند یا دادهها را تغییر میدهد اما من تأکید میکنم هیچگاه در اعتماد مردم خیانت نخواهیم کرد و هر جا لازم باشد از طریق رسانهها حرف خود را مطرح میکنم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تأکید کرد: برای حفظ منابع آب باید تصمیمهای سخت گرفت. صنایع موظف شدهاند چاههای جذبی برای انتقال آبهای سطحی به سفرههای زیرزمینی ایجاد کنند. تجربه بارسلونا نشان میدهد که با محدودیت برداشت از آبهای زیرزمینی میتوان منابع را حفظ کرد. اگر قرار است مشکلات محیط زیست استان حل شود باید از تصمیمهای عادی گذشته عبور کنیم و تصمیمهای جراحیگونه بگیریم؛ تصمیمهایی که ممکن است نارضایتی کوتاهمدت ایجاد کند اما منافع بلندمدت را تضمین خواهد کرد.
وی گفت: استان ظرفیتهای تاریخی و طبیعی گردشگری فراوانی دارد اما توسعه باید مبتنی بر سند باشد. امروز ۸۵ شهرک صنعتی و ۱۰ هزار صنعت در استان فعال هستند و اگر یک روز آلودگی هوا نداشته باشیم باید تعجب کنیم. تنها راه کاهش آلودگی، اجرای دو برنامه پنجساله برای نوسازی صنایع و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی است.
















Sunday, 16 November , 2025