استاندار اصفهان همزمان با هفته دولت در یک گفتگوی زنده تلویزیونی حضور یافت و با مردم سخن گفت. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، عصر امروز چهارم شهریورماه، دکتر سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان به مناسبت هفته دولت در برنامه زنده تلویزیونی […]

استاندار اصفهان همزمان با هفته دولت در یک گفتگوی زنده تلویزیونی حضور یافت و با مردم سخن گفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، عصر امروز چهارم شهریورماه، دکتر سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان به مناسبت هفته دولت در برنامه زنده تلویزیونی «گفتگوی هفته» حضور یافت و دستاوردهای دولت در استان را تشریح نمود.
استاندار اصفهان در ابتدا ضمن تسلیت در پی درگذشت استاد اخلاق آیت الله ناصری دولت آبادی بیان کرد: این استاد اخلاق و عالم ربانی جایگاه ویژه ای میان مردم اصفهان و ایران داشت. این عالم پارسا با زبان ساده و رسا بسیاری از مردم را شیفته خود کرده بود و در جلسات وعظ و سخنرانی به نحوی سخن می گفت که برای همه مردم قابل استفاده بود.
وی ادامه داد: روز یکشنبه مصادف با مراسم تشییع این عالم بزرگوار بدون شک جلوه ای بی نظیر از دلدادگی مردم شریف اصفهان به این عالم ربانی را خواهیم دید.
دکتر مرتضوی دستاورد های دولت در استان را اینگونه تشریح کرد: در سال های گذشته شرایط فعالیت بنگاه های اقتصادی رو به تضعیف بود اما سعی شد پیرو جلساتی که در دولت قبل شروع گشته بود؛ لیکن با برنامه ریزی منسجم تر و پشتیبانی متقن تر از بانک ها و سایر دستگاه های غیربانکی، کار ویژه ای را در ستاد تسهیل و رونق تولید انجام دهیم. در این خصوص نزدیک به یکهزار و ۳۹۶ مصوبه لازم الاجرا صادر شد.
وی افزود: نتیجه برگزاری این جلسات بازگشت ۲۱۹ واحد صنعتی و بنگاه اقتصادی راکد به چرخه کار و فعالیت بود. همچنین در حوزه واحد‌های تولید و کشاورزی نیز ۹۵۰ واحد به چرخه فعالیت بازگشتند و شرایط ناپایدار آن ها تثبیت گردید که در مجموع قریب به هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات در این مدت به واحد‌های صنعتی و کشاورزی پرداخت شده و شرایط برای فعالیت حدود شش هزار نفر نیز در استان فراهم گردیده است.
استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: برای حمایت از واحد‌های اقتصادی خرد و کسب و کار های خانگی و روستایی نیز یکهزار و ۷۳۰ طرح اشتغالزا با تخصیص اعتباری نزدیک به یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در شرایط پایدارتری قرار گرفت و شاهد اشتغالزایی ۹ هزار و ۷۰۰ نفری در استان بودیم.
دکتر مرتضوی رویکرد استان در حوزه فعالیت های اقتصادی را جهش در فعالیت های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم تا در حوزه سرمایه گذاری ظرفیت های جدید استان را تقویت کنیم. به طور مثال صنایعی که در تولید انرژی تجدیدپذیر فعالیت می کنند مورد توجه قرار گرفتند‌ و با جذب سرمایه گذار و تخصیص زمین به این صنایع، روند فعالیت آنها رونق خواهد گرفت.
وی در خصوص شاخص کسب و کار در استان بیان کرد: دولت قبل در استان شرایطی را دنبال کرده بود تا فضای کسب و کار استان را بهبود ببخشد؛ ما نیز در امتداد همان مسیر اما با انرژی بیشتر و حضور فعالانه تر این مسیر را ادامه داده ایم. از سال گذشته تا امسال از رتبه ۱۵ کشور در شاخص فضای کسب و کار به رتبه ۵ رسیدیم البته با جدیت به دنبال ارتقا و بهبود شرایط و فضای کسب و کار در استان اصفهان هستیم.
استاندار اصفهان در خصوص پروژه های نیمه تمام استان اظهار کرد: یکی از جلوه های ناکارآمدی هر حکومت پروژه های زمین مانده است که سالها زمان می برد تا به ثمر بنشیند و بعضاً به دلیل طولانی شدن زمان بین کلنگ زنی و بهره‌برداری از انتفاع اولیه خود خارج می شود. دغدغه ریاست جمهور نیز به ثمر رساندن پروژه های گذشته است و مانیز به طبع در استان درصدد هستیم تا پروژه های زمین مانده که آمار بسیار بالایی دارند را به ثمر بنشانیم و مگر بر حسب اولویت، پروژه جدیدی را آغاز نکنیم.
وی اضافه کرد: در استان اصفهان ۲۱۷ پروژه شاخص را برای مصوبات سفر ریاست جمهوری مطرح کردیم که برخی از این پروژه ها به ظاهر یک مصوبه دارد اما درون خود تعداد قابل توجهی پروژه جای داده است؛ به طور مثال پروژه تکمیل و بهره برداری از فاضلاب استان و مدیریت پساب که بیش از ۳۰ شهر را شامل می شود یکی از همین مصوبات سفر ریاست جمهور به استان است.
استاندار اصفهان عنوان کرد: در استان نیز در قالب کارگروه و ستادهای مختلف تلاش شد تا پروژه های ناتمام به اتمام برسد. به طور مثال پروژه تعیین تکلیف اراضی علی آباد کلنگان که نیم قرن در بلاتکلیفی به ثمر می برد به سامان رسید و حال مردم این منطقه در خانه های خود در آرامش به سر می برند.
وی ادامه داد: ابلاغ طرح های تفصیلی شهرهای مختلف نیز از دیگر دستاوردهای قابل توجه دولت در استان اصفهان است؛ به طور مثال با تکمیل، جمع بندی و ابلاغ طرح های تفصیلی شهرضا و کاشان بسیاری از مشکلات مردم رفع شد. نگاه ما رفع مشکلات و دغدغه های مردم است و تلاش می شود که طرح های زمین مانده به اتمام برسد.
استاندار اصفهان در خصوص اعتبارات مصوبات سفر ریاست جمهور به استان اظهار کرد: در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه که هفته گذشته انجام شد مطرح گردید، از پروژه های مصوب سفر ریاست جمهور به استان ۱۷ هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان ابلاغ شده خوشبختانه این مصوبات به بالغ بر ۱۹ هزار میلیارد تومان رسید و اکنون با ابلاغ دو عنوان کلی به مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان این اعتبار از مرز ۲۶ هزار میلیارد تومان عبور کرده است.
مرتضوی در خصوص تأمین آب شرب در استان عنوان کرد: مقدار آب آشامیدنی که در استان اصفهان در اختیار داریم به اندازه نیاز استان نیست و در ۵۸ شهر و ۳۸۰ روستا دچار تنش آبی هستیم. دولت گذشته پروژه سامانه دوم آبرسانی را مطالعه کرد و خط اضطرار این پروژه در سال های گذشته توسط استاندار وقت دنبال شد؛ اما به نتیجه نهایی نرسیده بود. حال باتوجه به مشکلاتی که در خصوص تامین آب شرب استان وجود دارد، انرژی ویژه ای برای تامین اعتبار پروژه خط اضطرار سامانه دوم آبرسانی گذاشتیم و این پروژه با ظرفیت یکهزار و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه در هفتم خرداد ماه به بهره‌برداری رسید.
وی ادامه داد: علی رغم این بهره‌برداری مشکلاتی همچنان وجود دارد لذا به دنبال این بودیم که در سفر ریاست جمهور به استان، پیشنهاد تکمیل سامانه دوم آبرسانی ارائه گردد که با پیگیری هایی که در سطح ملی انجام شد روز دوشنبه هفته گذشته تایید این طرح به سرانجام رسید و ابلاغ شد تا در برنامه ای دو ساله این سامانه را به اتمام برسانیم.
استاندار اصفهان تصریح کرد: برای حل اَبَر بحران فرونشست در استان رییس جمهور با ما همراه هستند و در سفر خود به استان رسماً دستور دادند تا وزیر نیرو طرح جامع آب به استان را به اتمام برساند. این طرح جامع چند محور اساسی دارد. مدیریت پساب یکی از محورهای این طرح جامع است بدین معنا که استفاده بهینه از پساب در استان در دستور کار قرار گیرد. صرفه جویی و تغییر الگوی کشت محور دیگر این طرح است و بایستی با توجه به شرایط خشکسالی موجود از آبیاری غرقابی دوری کنیم و روش های نوین جایگزین شود. در خصوص انتقال آب کوهرنگ ۳ نیز که از محورهای این طرح است جمع بندی نهایی صورت گرفته و اعتباراتی نیز مقرر شده همچنین انتقال آب دریا به استان محوریت دیگر طرح جامع آب است که با سرعت ویژه ای در حال پیشرفت است البته این فعالیت های چند ساله است که در چند ماه انجام شده. انتقال آب از جنوب استان نیز از پروژه های دیگر ماست که به مراحل نهایی خود رسیده و طبق دستور ریاست جمهور تا پایان ماه جاری بایستی کار عملیاتی این پروژه آغاز گردد.
وی در خصوص طرح نهضت ملی مسکن در استان اظهار کرد: در دولت قبل به بحث مسکن پرداخته نشد که این سیاست نادرستی بود چرا که منجر به نیاز انباشته در حوزه مسکن شد. برای رفع این خلل در دولت سیزدهم تامین مسکن مردم در پروژه های اصلی کشور دیده شده است‌. در استان یکصد و ۳۰ هزار نفر متقاضیان واجد شرایط دریافت مسکن در طرح‌ نهضت ملی مسکن هستند. تامین زمین مورد نیاز ۷۰ درصد این افراد انجام شده است همچنین پروانه ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی نیز صادر شده لذا تعداد قابل توجهی مسکن در مراحل ساخت و ساز است.