به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، سفر به اصفهان محمدعلی زلفی گل وزیرعلوم تحقیقات و فناوری و حضور در جمع دانشگاهیان این خطه از کشور با برف و بوران عجین شد، باند لغزنده فرودگاه و هوای برفی تهران، پرواز تهران ـ اصفهان را با ۵ ساعتی تاخیر همراه کرد، به گونه‌ای که حتی تعدادی از مسافران هواپیما قید سفر را زدند اما چشم انتظاری اصفهانی‌ها و قولی که وزیر معتقد بود باید پایبندش باشد، آنقدری قدرت داشت که حتی حریف اصرار پی در پی محافظان وزیرهم نشد و بالاخره قبل از اذان صبح وارد اصفهان شد.

کمتر از ۳ ساعت استراحت شاید تنها مجالی بود که می‌توانست آرامشی برای حضور در جمع دانشگاهیان خونگرم اصفهانی باشد، برنامه این سفر بازدید از دانشگاه‌های استان اصفهان، شرکت در پنجمین اجلاس بنیاد علمی اکو، شرکت در مراسم تکریم و معارفه رئیس شهرک علمی، تحقیقاتی اصفهان و بررسی مسائل مختلف حوزه آموزش عالی این استان بود اما قرار و وعده همیشگی حرف اول تمام بازدیدهاست، قرار اول حضور در مزار شهدای گمنام دانشگاه اصفهان بود، وعده‌ای که قابل چشم پوشی نیست.

برنامه بعدی بازدید از دانشگاه صنعتی اصفهان و ساختمان دانشکده شیمی این دانشگاه بود، همانی که چندی قبل منفجر شده بود. پس از بازدید، زلفی گل عازم شهرک علمی صنعتی اصفهان می‌شود.

وزیر علوم در آیین تکریم رئیس سابق و معرفی رئیس جدید شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با تقدیر از همه موثران عرصه علم، فناوری و نوآوری اظهار کرد: در سال ۱۳۸۳ مقاله‌ای تحت عنوان «از ترویج علم تا تولید ثروت از دانش» منتشر کردم که به ضرورت تولید ثروت از دانش اشاره داشت. در دهه اول انقلاب با هدف تربیت کارشناسان مقوله «آموزش» مورد توجه و دهه دوم انقلاب با تاسیس دوره‌های دکتری و ایجاد استانداردهای این بخش، دهه «تولید علم» نام گرفت. در دهه سوم انقلاب نیز بحث استانداردسازی و استانداردپذیری تولیدات علمی مطرح شد.

رونق تولید با ارزش‌افزایی دانش‌بنیان در دهه پنجم انقلاب

وی افزود: در مقاله یاد شده مطرح کردم که دهه چهارم انقلاب باید توجه ویژه‌ای به تولید ثروت از دانش از طریق پارک‌های علم و فناوری داشته باشد. اکنون باید خداوند را شکر کنیم که در دهه پنجم انقلاب اسلامی موضوع رونق تولید بر اساس توسعه دانش بنیان مطرح شده و تولید ارزش از دانش مورد توجه قرار گرفته است؛ دانشگاه صنعتی اصفهان پرچمدار این حوزه محسوب می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: شهرک علمی و تحقیقاتی که زاییده فکر اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان است، امروز الگویی برای کل کشور محسوب می‌شود بنابراین لازم است قدردان همه روسای سابق دانشگاه صنعتی اصفهان و همچنین ادوار مختلف شهرک باشیم.

زلفی‌گل افزود: به علاوه باید توجه داشته باشیم که برای موفقیت در سیستم علمی کشور باید متفاوت با عرصه سیاسی عمل کنیم. در عرصه علمی، یک دانشمند یا رئیس جدید پای خود را روی شانه روسای قبلی می‌گذارد و با استفاده از این سابقه دید خود را وسعت می‌بخشد، در غیر این صورت کوتوله خواهد ماند. در نتیجه اقدامات انجام شده طی سال‌های اخیر است که امروز به وجود شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و رتبه اول تولید علم در منطقه می‌بالیم.

وی خاطرنشان کرد: به بیان دیگر در سیستم علمی یک مدیر شایسته آنچه را تحویل گرفته، رشد می دهد و به مدیران بعدی تحویل می‌دهد.

تحقق واقعی «توسعه پایدار» در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه مقوله توسعه پایدار در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به معنی واقعی شکل گرفته است، گفت: توسعه پایدار سه اصل اساسی دارد؛ سرمایه‌های مادی نباید دچار افت بها شود؛ به محیط زیست آسیبی وارد نشود و نسل‌های آینده دچار مشکل نباشند. شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در این راستا موفق شده یک فضای بایر را به یک محیط پویا تبدیل کند.

جلوگیری از خام‌فروشی منابع انسانی با توجه به پارک‌های علم و فناوری

زلفی‌گل تصریح کرد: فروش منابع و معادن کشور نظیر نفت خام بدون اینکه ارزش‌افزوده‌ای در آن‌ها ایجاد کنیم و به آیندگان تحویل دهیم، ظلم به آیندگان این سرزمین است. زمانی می‌توانیم بگوییم مقوله توسعه پایدار در کشور مورد توجه قرار گرفته است که خام فروشی نکنیم.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم استعداد‌های جوانان را شکوفا کنیم، به نوعی خام فروشی منابع انسانی کرده‌ایم. این در حالی است که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موضوع منابع انسانی بسیار مورد توجه قرار گرفته و علاوه بر اینکه از خام‌فروشی منابع و معادن جلوگیری می‌کند، با شکوفا کردن استعدادهای جوانان از خام‌فروشی منابع انسانی هم ممانعت به عمل می‌آورد. به دلیل همین اهمیت بالای فعالیت‌های شهرک است که اکثر افراد اثرگذار مثل روسای جمهور و وزرای ادوار مختلف همواره توجه ویژه‌ای به این شهرک داشته‌اند.

بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت قانون مترقی جهش تولید دانش‌بنیان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امروز ظرفیت‌های جدیدی در اختیار حوزه علوم و فناوری کشور است، گفت: قانون جهش تولید دانش‌بنیان یک قانون مترقی با ظرفیت‌های بالا است که خوشبختانه در دوره جدید مدیریت در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به خوبی مورد توجه قرار گرفته است. در نتیجه تعامل خوب رئیس جدید شهرک، اولین شمع بهره‌برداری از این ظرفیت روشن شده و قراردادی به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان به ارمغان آمده است.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: نظر به اهمیت اقدام انجام شده توسط رئیس جدید شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و به منظور قدردانی از زحمات وی، یک پایه ارتقا درجه هیئت علمی به ایشان تقدیم شد. اگرچه این پایه تشویقی متناسب با ارزش اصلی اقدامات ایشان نیست اما با هدف تقدیر از تلاش‌هایشان به ایشان اهدا شد.

راهیان پیشرفت؛ عاقلانه‌ترین سرمایه‌گذاری برای افزایش امید و خودباوری علمی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اشتغال ۵۵۰ فارغ التحصیل دکتری گفت: اشتغالزایی برای افراد با تحصیلات عالیه بسیار پر هزینه است به همین دلیل اشتغال این افراد، جهادی بسیار ارزشمند محسوب می‌شود. به علاوه این شهرک محلی برای پذیرش نوجوانان و دانش آموزان تحت عنوان «راهیان پیشرفت» است که اقدام ارزشمندی محسوب می‌شود. شک نکنید توسعه فناوری عاملی برای افزایش امید و خودباوری علمی به شمار می‌رود. عاقلانه‌ترین نوع سرمایه‌گذاری برای حال و آینده، سرمایه‌گذاری در زمینه علم، فناوری و نوآوری است.

زلفی‌گل ادامه داد: متاسفانه بر اساس برخی اطلاعات مستند طی سال‌های گذشته، اعتبار ملی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در بودجه کشور، رشد لازم را نداشته است به همین دلیل پیگیری‌های لازم برای اختصاص بودجه‌ای شایسته با فعالیت‌های شهرک برای سال ۱۴۰۲ در دستور کار گرفته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اقدام شهرک در اجرای طرح «سفیر فناوری» اقدامی بسیار زیبا و ارزشمند است که بر اساس آن دبیران انجمن‌های علمی دانشجویی با ظرفیت‌های شهرک آشنا می‌شوند و سپس با برقراری ارتباط موثر با دانشجویان، آن‌ها را بیش از پیش با ظرفیت‌های مسائل فناوری آشنا خواهند کرد.

زلفی‌گل افزود: در یک  سال و نیم گذشته با تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف، برنامه‌های خوبی برای ترویج علم طراحی و اجرا شده است. طرح پسا دکتری فناوری، تور فناوری، سفیر فناوری و امریه فناوری از جمله این طرح‌ها است که نشان می‌دهد یک جامعه عاقل علاوه بر تولید علم باید آن را ترویج دهد و دانش تخصصی را برای اقشار مختلف جامعه بیان کند. این بخش باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: طرح راهیان پیشرفت و اقداماتی از این دست که در راستای ترویج فناوری و نوآوری است، باعث می‌شود روحیه و احساس مردم نسبت به زمینه فناوری متفاوت باشد. باید توجه داشت که تبدیل علوم به فنون نیازمند راهکارهای متفاوت و اختصاصی است و وزارت عتف باید به همه این جنبه‌ها توجه داشته باشد.

پیشنهاد تشکیل اتاق فکر فناوری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با اشاره به لزوم هم‌افزایی در حوزه تصمیم‌گیری اظهار کرد: بهتر است افرادی نظیر روسای سابق شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان که سابقه مدیریت در حوزه فناوری و نوآوری دارند، در یک اتاق فکری دور هم جمع شوند و راهکارها، پیشنهادات و انتقادات خود را به تیم مدیریتی جدید انتقال دهند.

سرمایه‌گذاری برای توسعه فناوری‌های نرم در اصفهان مغفول نماند

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: استان اصفهان ظرفیت‌های خوبی دارد که باید به نحو احسن از آن استفاده کرد. اگرچه فناوری‌‌های سخت هم حائز اهمیت است اما نباید از از توسعه فناوری‌های نرم غافل شد. لازم است در دوره جدید به فناوری‌های نرم توجه ویژه‌ای داشته باشیم و برای توسعه شایسته آن برنامه‌ریزی کنیم.

این معارفه زلفی گل هم رسم و رسوم معارفه‌های قبلی را داشت، یعنی تمام روسای اسبق و سابق دانشگاه باید در مراسم حضور می‌داشتند و تکریم می‌شدند.

نمایشگاه دائمی «راهیان پیشرفت» به منظور ترویج فرهنگ نوآوری در سطح دانش‌آموزشی افتتاح و از محل استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعال در عرصه فناوری‌های فرهنگی، نرم و صنایع خلاق رونمایی شد.

پوستر هفدهمین دوره جشنواره فن‌آفرینی شیخ بهایی که در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد نیز به دست وزیر عتف رونمایی شد.

قرار بعدی عزیمت به سمت دانشگاه صنعتی اصفهان بود، زلفی گل در حاشیه افتتاح استدیو ضبط صدا و تصویر روابط عمومی در رابطه با سفر به اصفهان اظهار داشت: در این سفر دو روزه علاوه بر شرکت در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید و سابق شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، نمایشگاه راهیان پیشرفت این شهرک را نیز افتتاح کردیم.

وی ادامه داد: این نمایشگاه جهت مراجعه دانشجویان و دانش آموزان و آشنایی با محصولات و تولیدات دانش بنیان و دستاوردهای شهرک علمی تحقیقاتی راه اندازی شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به حضور در نشست کمیسیون هیئت امنای دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان کرد: مصوبات لازم برای دانشگاه در این جلسه به تصویب رسید و پس از آن از چند پروژه دانشگاه صنعتی اصفهان بازدید داشتیم.

وی افزود: امیدواریم با حمایت هایی که از بخش آموزش عالی و فناوری و نوآوری موجود در دانشگاه‌ها، پارک های علم و فناوری، شهرک های علمی تحقیقاتی و پردیس های فناوری صورت می گیرد، شاهد رونق تولید برمبنای دانشی باشیم و اشتغال دانش بنیان تحقق پیدا کرده و خواسته مقام معظم رهبری در زمینه تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین محقق شود.

زلفی گل در پاسخ به سوال خبرنگار در ارتباط با آینده اکوسیستم دانشگاه و شهرک علمی تحقیقاتی در زمینه نوآوری گفت: ظرفیت های عظیمی در استان اصفهان وجود دارد که درصورت برنامه ریزی صحیح و شکوفا شدن این ظرفیت و استعدادها، شاهد اتفاقاتی مبارک برای کشور خواهیم بود.

وی ادامه داد: زمینه برای تبدیل علوم به فنون و زیست بوم موردنیاز در این منطقه وجود داشته و تجربیات خوبی در دانشگاه صنعتی و شهرک علمی تحقیقاتی در رابطه به تبدیل علم به فن وجود دارد.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به توسعه زیست بوم تبدیل علم به فناوری بیان کرد: انتظارمان این است که ضمن توسعه این فضا، الگوسازی شایسته ای برای سایر بخش های کشور انجام شود چون شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در زمینه فناوری و نوآوری در کشور پرچمدار است.

وی افزود: توجه به حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیانی و تبدیل ایده به پدیده و محصول، لازم و ضروری است اما در این زمینه به دلیل محدودیت های موجود، اعتبارات لازم برای حمایت از همه درخواست و ایده ها وجود ندارد و ممکن است نتوانیم بستر مناسب را برای تبدیل تمامی ایده‌ها محقق کرده و نیازها را برآورده کنیم.

جلسه هیات امنای دانشگاه اصفهان برنامه بعدی روز اول حضور وزیر علوم در اصفهان است، سومین نشست از دوره ششم هیات امنا دانشگاه صنعتی اصفهان هم با حضور زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، رئیس دانشگاه اصفهان و اعضای هیات امنا تشکیل شد.

رئیس دانشگاه اصفهان در این نشست گزارش جامعی از عملکرد و موفقیت‌های دانشگاه در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی، اداری و مالی، فرهنگی و دانشجویی ارائه کرد.

جلسه با مجمع نمایندگان اصفهان

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری نیز ضمن تشکر از اقدامات موثر دانشگاه اصفهان در راستای ارتقا سطح علمی کشور قدردانی کرد.

جلسه با مجمع نمایندگان اصفهان آخرین برنامه روز اول حضور وزیرعلوم در اصفهان بود، زلفی‌گل در جمع نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان رویکرد وزارت علوم، گفت: اجرای مجموعه مصوبات مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز شورای عالی گسترش آموزش عالی در دستور کار این وزارتخانه است.

وی افزود: تلاش وزارتخانه استفاده از ظرفیت خیرین با رویکرد مرتفع کردن نیازهای آموزشی مورد نیاز شهرستان‌ها بر اساس طرح آمایش سرزمین است.

زلفی‌گل در ادامه با تشریح گوشه ای از برنامه های وزارتخانه، بر بهبود و مرتفع کردن نیاز صنایع و خدمات به جامعه تاکید کرد.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: برگزاری دوره‌های آموزشی و کاهش و افزایش رشته‌های آموزشی و پژوهشی مرتبط با صنایع در دستور کار وزارت‌خانه است.

آخرین جلسه وزیرعلوم تا حوالی ساعت ۱۲ طول می‌کشد و اولین قرار روز دوم سفر، جلسه اکو است.

در دولت سیزدهم، سیاست‌های حسن همسایگی دراولویت بوده و سیاستی کلیدی است

زلفی‌گل وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در نشست هیات امنای بنیاد علمی اکو ضمن خوش آمد به اعضای بنیاد علمی اکو اظهار داشت: وقوع زلزله مصیبت‌بار را در کشورهای دوست و برادر، ترکیه و سوریه را تسلیت می‌گویم و امیدوارم خداوند به بازماندگان صبرعنایت کند.

وی تأکید کرد: بنیاد علمی اکو، سیزدهمین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد و در این مدت جمهوری اسلامی ایران با اعضای این سازمان روابط خوبی را برقرار کرده و میزبانی دو نشست هیات علمی در ۴ سال اخیر نشان دهنده توجه ایران به اهمیت درحوزه علم و فناوری است.

زلفی‌گل عنوان کرد: در دولت سیزدهم، سیاست‌های حسن همسایگی در اولویت بوده و سیاستی کلیدی است و سازمان همکاری‌های اقتصادی در راستای همین سیاست جایگاه قابل توجه دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: وزارت علوم ایران با پیگیر‌ی‌های مجدانه پس از چند سال موفق شد بنیاد علمی اکو را وارد فهرست گروه اول عضویت دولت جمهوری اسلامی کند.

وی با بیان اینکه اکو به‌ عنوان سازمانی منطقه‌ای متشکل از ۱۰ کشور با مساحت تقریبی ۸ میلیون کیلومتر مربع و جمعیتی معادل ۵۰۰ میلیون نفر ظرفیت گسترده‌ای برای همکاری میان ملل منطقه است، اظهار کرد: اکو اقتصادی است که برای رشد، توسعه و پیشرفت کشورهای منطقه متولد شده اما در سه دهه فعالیت خود علاوه بر اقتصاد و تجارت، وارد همکاری در دیگر بخش‌ها نیز شده است.

زلفی‌گل با بیان اینکه همکاری‌های علمی و فناوری یکی از این حوزه‌ها است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، گفت: اگر قبول کنیم علم و فناوری و آموزش و نوآوری پیش‌نیاز رشد، توسعه پایدار، تغییر و پیشرفت جوامع است باید به همکاری‌های این حوزه توجهی شایسته داشته باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: دولت‌های عضو اکو چالش‌هایی مشترک از جمله معضلات زیست‌محیطی، آب و انرژی دارند و دول عضو تاکنون در حوزه اقتصاد قدم‌های مهمی برداشته و دولت سیزدهم نیز در چارچوب سیاست همسایگی اقداماتی قابل توجه برای افزایش مبادلات تجاری با کشورهای عضو اکو انجام داده اما برای افزایش و هم‌افزایی ظرفیت‌های علمی راهی طولانی در پیش داریم.

وی خاطرنشان کرد: گام اول در این مسیر شناخت وضعیتی است که در آن قرار داریم و در این راستا وزارت علوم ایران پیشنهاد می‌کند بنیاد علمی اکو به‌عنوان نقطه ثقل همکاری‌های علمی و فناورانه میان دولت‌ها، بانک اطلاعاتی درباره وضعیت علوم، فناوری و آموزش کشورهای منطقه ایجاد کند و این بانک، اقدامی کلیدی است.

زلفی‌گل اظهار داشت: این کار در گام بعدی می‌تواند به انتشار گزارش‌های ادواری از وضعیت پیشرفت علمی و فناورانه کشورهای منطقه اکو و میزان همگرایی دول عضو در این حوزه کمک کند و جمهوری اسلامی با تاسیس پایگا‌ه‌ اطلاعاتی علمی و سامانه نظام ایده‌ها و نیازها در این زمینه تجربه لازم را داراست.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: همکاری جوامع علمی و فناورانه کشورهای عضو اکو، نتایجی به مراتب موثرتر، عمیق‌تر و پایدارتر از کشورهای عضو اکو خواهد داشت و پیشنهاد دارم روند همکاری کشورهای عضور را به‌عنوان یک برنامه، با تعریف پارامترهای عملیاتی از جمله طرح‌های چندجانبه پیگیری کند.

وی اظهار داشت: زمان آن رسیده که سازمان همکاری اقتصادی مانند سایر سازمان‌های بین‌المللی پیشرو با تدوین برنامه بورس مشترک، زمینه‌سازی برای برنامه تقابل دانشگاهی و ایجاد شبکه‌های بین دانشگاهی و شبکه‌های مشترک میان پارک‌های علم و فناوری زمینه همکاری علمی و فناورانه گسترده‌تر جوامع اکویی را فراهم کند.

زلفی‌گل در این نشست پایان خاطرنشان کرد: بار دیگر حمایت جمهوری اسلامی ایران و وزارت علوم تحقیقات و فناوری از بنیاد علمی را اعلام کنم و امیدوارم لحظات خوبی را در ایران و شهر تاریخی اصفهان سپری کنید.

براساس این گزارش، در این اجلاس ۲ روزه هیات امنای بنیاد علمی اکو به‌منظور سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فعالیت‌های علمی این بنیاد در سطح منطقه برای سه سال آینده بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

اِکو(ECOSF)، سازمانی بین‌دولتی متشکل از ۱۰ کشور اسلامی شامل ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و اُزبکستان است که هدف اصلی آن توسعه اقتصادی در منطقه با پوشش حدود ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت است؛ بنیاد علمی اکو یکی از موسسه‌های تخصصی این سازمان است که با هدف توسعه اقتصادی بر پایه ارتقای علم، فناوری و نوآوری فعالیت می کند.

سازمان همکاری‌های اقتصادی(اکو) برای پیشرفت اقتصاد منطقه‌ای و با هدف ایجاد بازار مشترک برای حدود ۵۰۰ میلیون نفر فعالیت می‌کند.

وقت دیگری برای ماندن وزیر علوم در اصفهان نیست و زلفی گل باید به آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره دانشگاهی حرکت و نخستین رویداد ملی پویش در دانشگاه فردوسی مشهد برسد، پس تیمی از معاونان و مدیران خود را برای مابقی برنامه‌های اصفهان هماهنگ می‌کنند و اصفهان را به سمت مشهد مقدس ترک می‌کند.