معاون درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان گفت: تنها مرجعی که در استان اصفهان واکسیناسیون بین‌المللی انجام می‌دهد، هلال احمر است و نوع واکسن نیز بستگی به کشور مقصد دارد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، محسن امینی معاون درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان در طی بازدید خبرنگاران از مرکز توانبخشی و […]

معاون درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان گفت: تنها مرجعی که در استان اصفهان واکسیناسیون بین‌المللی انجام می‌دهد، هلال احمر است و نوع واکسن نیز بستگی به کشور مقصد دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، محسن امینی معاون درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان در طی بازدید خبرنگاران از مرکز توانبخشی و درمانی هلال احمر استان اصفهان به مناسبت هفته هلال احمر با شعار “هلال؛نشان امید” اظهار کرد: محوریت کار ما حوادث است و در این حوادث معلولیت‌هایی پیش می‌آید که در این راستا علت تأسیس توانبخشی هلال‌احمر مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سه اقدامات قبل از حادثه، حین حادثه و بعدازحادثه مدنظر است، گفت: بحث توانبخشی نیز در مراحل بعد از حادثه قرار دارد.

معاون درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان بیان کرد: طیف وسیعی از شهروندان در راستای اعتماد داشتن به جمعیت هلال‌احمر، جهت رفع مشکلات گوناگون به این سازمان مراجعه می‌کنند و درخواست کمک دارند و درمان خود را پیگیری می‌کنند.

وی تصریح کرد: بر اساس تغییراتی که در چارچوب سازمانی هلال‌احمر رخ داده است، توانبخشی نیز دچار تغییراتی شد و در سال‌های بعد از انقلاب بخش فیزیکی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی نیز به آن اضافه شد.

امینی در ادامه بیان کرد: معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی هلال‌احمر در چند بخش خدمات‌رسانی می‌کند و علاوه بر آن، در سایر زمینه ها، همیار و همراه سازمان‌های دیگر است. یکی از اقدامات مهم این معاونت، تأمین و توزیع دارو به خصوص داروهای خاص از طریق داروخانه‌های هلال‌احمر محسوب می‌شود و فرا ملی بودن فعالیت جمعیت هلال‌احمر در این حوزه تأثیرگذار است.

وی افزود: از دیگر وظایف این معاونت، درمان در شرایط اضطراری و ارائه خدمات به قشر ضعیف جامعه است و بخش توان‌بخشی این جمعیت نیز در حوزه‌های مختلف مانند تهیه دست و پای مصنوعی، کفش طبی، پروتزها و اروتزها و بخش‌های فیزیکی و تقویت حواس خدمت‌رسانی می‌کند.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر اصفهان نیز گفت: لازم است به سمت توانبخشی‌های تخصصی حرکت کنیم و با روش‌های خاص بیماران را به زندگی باز گردانیم که این مسئله نیازمند کار گروهی تخصصی است.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی به سمت توانبخشی تخصصی پیش رفته است، ما نیز کار را آغاز کرده‌ایم و تعاملاتی با بیمارستان شهید چمران داشته‌ایم و در آستانه راه‌اندازی توانبخشی تخصصی قلب هستیم.

امینی با بیان اینکه بهتر است به سمت توانبخشی مشکلات تخصصی و نادرتر هم پیش برویم، گفت: در شهرستان‌های اصفهان، خمینی‌شهر و گلپایگان مراکز توانبخشی هلال‌احمر وجود دارد که خدمات ارائه می‌کنند و راه‌اندازی مراکز درمانی و توانبخشی در شهرستان‌های نطنز، فریدونشهر و خور و بیابانک امسال در دستور کار ماست.

وی افزود: تلاش می‌کنیم امکانات را به‌روز نگه داریم، اما با توجه به وضعیت کشور و تحریم‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد؛ این در حالی است که سعی می‌کنیم از تولیدات داخل نیز استفاده کنیم و با شرکت‌های دانش‌بنیان هم همراه شده‌ایم و این شرکت‌ها به کمک ما آمده‌اند.

معاون درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان با بیان اینکه اقدام دیگر جمعیت هلال‌احمر، واکسیناسیون حجاج و افرادی است که قصد سفر به سایر کشورها دارند، تصریح کرد: در حال حاضر روزانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از حجاج به منظور انجام واکسیناسیون، به مرکز توانبخشی هلال‌احمر مراجعه می‌کنند. واکسیناسیون حجاج در شهرستان‌های استان نیز انجام می‌شود. سوم خردادماه سال جاری، نخستین گروه حجاج به حج واجب اعزام می‌شوند و از یک ماه پیش، واکسیناسیون حجاج اصفهانی آغاز شده است. در این میان، روزانه ۲۰ تا ۳۰ مراجعه‌کننده به منظور انجام واکسیناسیون برای سفر به سایر کشورها، به مرکز توانبخشی استان مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه تنها مرجعی که در استان اصفهان واکسیناسیون بین‌المللی انجام می‌دهد، هلال احمر است، گفت: نوع واکسن نیز بستگی به کشور مقصد دارد.

امینی با بیان اینکه بخش درمان خارج از کشور برعهده هلال‌احمر است، افزود: درمانگاه‌هایی در کشورهای آفریقایی، آسیایی و حتی بولیوی و آمریکای لاتین داریم، از این رو مسئله پزشکی حج و عتبات عالیات برعهده هلال‌احمر است.

وی با اشاره به اینکه معاینه‌ها، ویزیت و درمان قبل از سفر به خارج از کشور و برای حجاج توسط هلال‌احمر انجام می‌شود، نیز گفت: اکنون که واکسیناسیون حجاج انجام می‌شود، واکسن اصلی مننژیت با مبلغ ۶۰۰ هزار تومان به آن‌ها تزریق می‌شود.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر اصفهان اعلام کرد: امسال در استان اصفهان حدود ۷۴۰۰ زائر داشتیم که کمتر از نیمی از آن‌ها مقیم شهرستان اصفهان هستند، امسال دیگر مانند سابق، پزشک کاروان نداریم و مانند گذشته یک پزشک، کار چند کاروان را از قبل از سفر به دست نمی‌گیرد و ممکن است پزشکی که در حال حاضر ویزیت انجام می‌دهد به عربستان اعزام نشود.وی گفت: حجاج می‌توانند واکسن آنفلوانزا نیز تزریق کنند، اما تنها واکسن مننژیت اجباری است. دستورالعمل کرونای عربستان این‌گونه است که افرادی که واکسن‌های آسترازنکا، اسپوتنیک، سینوفارم، بهارات هند تزریق کرده باشند مشکلی برای ورود ندارند، اما افرادی که واکسن ایرانی تزریق کرده باشند، حداقل باید دو دوز سینوفارم تزریق کنند. اگر چه به نظر می‌رسد سخت‌گیری زیادی نداشته باشد و شاید در آستانه پرواز تست پی‌سی‌آر دریافت کنند.عماد صالحی مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان حین بازدید خبرنگاران از مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان، اظهار کرد: جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان ۳۸ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای دارد، پایگاه کوهستان در پادنای سمیرم و کرکس و پایگاه ساحلی در چادگان است که اقدامات مرتبط با حوادث جاده‌ای را برعهده دارند.وی در ادامه گفت: حوزه معاونت امداد و نجات با وجود این حجم از حوادث، پایگاه‌ها و نیروی انسانی، مسئولیت سنگینی را برعهده دارد و از یک مرکز کنترل و هماهنگی عملیات تشکیل شده است.مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان با اشاره به امکانات موجود در مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان، بیان کرد: یک بالگرد در این مرکز وجود دارد که مشکلاتی دارد و زمین‌گیر شده است، از این رو برای رفع مشکلات این بالگرد اقدام کرده‌ایم.وی با بیان اینکه هلال‌احمر در حوادث خاص از بالگرد استفاده می‌کند، گفت: به عنوان مثال در کولاک و بارش برف گردنه کلوسه راه مسدود شد که با کمک بالگرد هوانیروز ارتش، ۱۵۰۰ بسته غذایی یک ماهه را میان مردم توزیع کردیم، چرا که پایگاه‌های امدادی در سطح استان فراوان است و سعی می‌شود با همان پایگاه‌ها به صورت زمینی مشکلات برطرف شود.صالحی با بیان اینکه مرکز EOC را به عنوان مغز امداد و نجات می‌شناسیم، گفت: این مرکز حجم زیادی از اطلاعات را در خود دارد و هماهنگ‌کننده است، همچنین کمک می‌کند که منابع به چه صورت مدیریت شود؛ تمام حوادثی که رخ می‌دهد از این مرکز مدیریت می‌شود، ورود و خروج‌ها نیز تحت نظر این مرکز است.وی با بیان اینکه حجم حوادث هلال‌احمر نسبت به اورژانس بسیار کمتر است، گفت: اورژانس، حوادث شهری را با توانمندی‌های خود مدیریت می‌کند، اما هلال‌احمر به حوادث جاده‌ای و برون‌شهری و شهرک‌های صنعتی ورود می‌کند.مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر استان اصفهان تصریح کرد: اگر فردی با ۱۱۲ تماس بگیرد به مرکز EOC متصل می‌شود و اگر وظیفه‌ای در حیطه کاری ما باشد، تیم‌ها را اعزام می‌کنیم، روزانه نزدیک به سه هزار تماس با این مرکز گرفته می‌شود که بخش اعظم آن بر اساس نیاز واقعی نیست.وی خاطرنشان کرد: برای حوادث، بلایای طبیعی و غیرطبیعی خارج از شهر که در هر نقطه از کشور رخ دهد، هلال‌احمر ورود می‌کند؛ در سایر نقاط و حوادث نیز اگر از هلال‌احمر کمک خواسته شود به کمک می‌رود.