فردین وکیلی: رسالت و اساس فنی حرفه ای، دانش توسعه و مهارت آموزی است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، فردین وکیلی مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کردستان در اولین جلسه کار گروه اشتغال شهرستان مریوان که در فرمانداری این شهرستان با حضور فرماندار و شیوا قاسمی پور قاسمی پور […]

فردین وکیلی: رسالت و اساس فنی حرفه ای، دانش توسعه و مهارت آموزی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، فردین وکیلی مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کردستان در اولین جلسه کار گروه اشتغال شهرستان مریوان که در فرمانداری این شهرستان با حضور فرماندار و شیوا قاسمی پور قاسمی پور نماینده مجلس شورای اسلامی شهرستانهای مریوان و سروآباد برگزار شد،اظهار داشت:رسالت و اساس فنی حرفه ای، دانش توسعه و مهارت آموزی است.

وکیلی گفت:تعداد ۵ کارگاه فعال ثابت و دولتی برق صنعتی،برق ساختمان،معماری،نقشه کشی و اتومکانیک در شهرستان مریوان فعالیت دارند و تعداد ۳ کارگاه نیز به دلیل نبود مربی غیر فعال است و اگر ادارات سطح شهرستان با ما همکاری کنند، ما تمام امکانات و فضا را در اختیار آنها قرار می دهیم تا این کارگاهها فعالیت خود را مجددا با توان هر چه بیشتر آغاز کنند.

وی با اشاره به احداث یک کارگاه کشت کار جدید گلخانه ای گفت: اگر ما اعتبار کافی برای جذب مربی در اختیار داشته باشیم سالانه توان و ظرفیت جذب ۲۰ نفر را داریم.

وکیلی با اشاره به آمار و عملکرد آموزش سال ۱۴۰۰ در سطح استان و شهرستان مریوان افزود: در کارگاه آموزشی پادگان این شهرستان بالغ بر ۱۰۰ نفر آموزش داده شده که ۱۰۱ نفر در محیط کار، در کارگاه زندان ۸۰ نفر، درمحیط کار واقعی ۱۵ نفر، در سکونتهای غیر رسمی و حاشیه نشین شهرها ۳۸ نفر،کارگاه ثابت شهری۳۷۲نفر،کارگاه روستایی۸۵نفر،کارگاه سیار و شهری ۷۱نفر،کارگاه صنایع ۷۹ نفر،مرکز درمانی تحت پوشش بهزیستی ومرکز ماده ۱۵ ترک اعتیاد ۱۲ نفر و در کارگاه مهارت آموزی در محیط کار واقعی نیز که جایگاه استاد و شاگردی یک قالب علمی به خود پیدا می کند و طی مهارتهایی با گذراندن دوره معین شده و با تحت پوشش قرار گرفتن بیمه به هنرجویان، به ۱۴ نفر آموزش داده شده که جمعا در شهرستان مریوان۸۶۷ نفر و در شهرستان سروآباد نیز ۶۶۳ نفر آموزش داده شده اند.

مدیر کل فنی حرفه ای استان کردستان افزود: برگزاری دو دوره آموزش رشته خیاطی با همکاری اداره بهزیستی، برای ۳۰ نفر از زنان سرپرست خانوار انجام شده و ۸۵ نفر از روستاییان نیز در ۶ دوره از این آموزشها شرکت کرده اند و برگزاری دوره حصیر بافی به تعداد ۳۰ نفر از ساکنین سکونتگاههای غیر شهری وحاشیه، برگزاری دوره آموزشی برای معتادین بهبود یافته، با همکاری ۶ واحد پذیرش کننده محیط کار واقعی ۱۲۱دوره آموزشی را به تعداد ۸۶۷ نفر هنر آموز برگزار کردیم.

ایشان با اشاره به ۲ طرح آموزشی پایدار در روستای ینگیجه وانجیران گفت: بر اساس آموزشی استاندارد حصیر بافی در روستای ینگیجه، به مدت ۲۵۰ ساعت که ۴۸ ساعت تئوری و ۲۰۲ ساعت عملی برگزار شده که جمعا ۵۰۰۰ هزار ساعت به بانوان این روستا آموزش داده شده و در روستای انجیران بر اساس استاندارد دوزندگی لباس محلی کوردی زنانه به مدت ۲۴۰ ساعت که ۸۱ ساعت تئوری و ۱۵۹ ساعت عملی برگزار شده که در مجموع ۴۰۰۰ هزار ساعت آموزش داده شده است.

وی به کمبود نیروی انسانی و مربی که یکی از مشکلات اصلی فنی وحرفه ایست ابراز نگرانی کرد و گفت: در بحث مکان و تجهیزات بروز خوشبختانه از شرایط خوبی برخوردار هستیم و در تلاشیم تا با بهره گرفتن از برنامه کمکهای بلاعوض طرح jjp کشور ژاپن که مختص کولبران است برای تجهیز کارگاههای شهرستانهای بانه و مریوان را در دستور کار قرار دهیم.

مدیر کل فنی وحرفه ای کردستان با توجه به صدور ۳ روزه مجوز برای احداث آموزشگاههای آزاد افزود: در این راستان ظرفیتهای خوبی فراهم شده که عمده مشکلات آنها بحث مکان و هزینه سر سام آور اجاره بهاست.

وکیلی به فقدان شناخت فنی وحرفه ای در بین مردم به نسبت کم کاریهایی از جانب خود این اداره اشاره کرد و گفت: کار آموزی در محیط کار واقعی در سال ۱۴۰۱ با توجه به ظرفیتهایی که وجود دارد به صورت رایگان برای علاقه مندان آموزش داده می شود، و در بحث آموزش خانواده ها ی آسیب دیدگیان اجتماعی نیز با همکاری کمیته امداد و بهزیستی، که کمیته امداد کشور در سال جاری نوید و تعهد ۵۰۰۰ هزار شغل را عنوان کرده و قطعا شامل استان کردستان هم می باشد.

شیوا قاسمی پور نیز در این جلسه گفت: ما از اداره فنی و حرفه ای خواستاریم که تمامی آموزشها و مهارتهای خود را در دستور اجرایی قرار دهد و آموزشهای در نظر گرفته با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور به نسبت بازار کار قرار بگیرد.

قاسمی پور با اشاره به شرایط دشوار راههای مواصلاتی و جاده های استان و شهرستان مریوان گفت: نبود استادکاران فنی در بخش تراشکاری ماشین وصنعت خودرو در شهرستان یکی از معضلات اساسیت که رانندگان ما باید برای کوچکترین مشکل وسیله نقلیه خود به شهرستان سنندج و استانهای همجوار مراجعه کنند، لذا اگر ما در راستای بازار کار نیروهایی را آموزش دهیم بخش زیادی از این مشکلات حل می شود و در جهت اشتغالزایی نیز بسیار موثر خواهد بود.

کویستان عبدالحکیمی/ کردستان