از وزارت امور اقتصادی و دارایی، از اواخر دی سال گذشته، بانک‌های دولتی موظف شدند در پرداخت تسهیلات کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان صرفا اعتبارسنجی را ملاک قرار داده و از روش سنتی درخواست ضامن دست بکشند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به دنبال این رویکرد، وزارت امور اقتصادی و دارایی در ۲۹ دی […]

از وزارت امور اقتصادی و دارایی، از اواخر دی سال گذشته، بانک‌های دولتی موظف شدند در پرداخت تسهیلات کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان صرفا اعتبارسنجی را ملاک قرار داده و از روش سنتی درخواست ضامن دست بکشند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به دنبال این رویکرد، وزارت امور اقتصادی و دارایی در ۲۹ دی سال گذشته طی بخشنامه‌ای بانک‌های دولتی را به پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن مکلف کرد و با وجود آنکه بانک مرکزی بخشنامه مرتبط را در ۱۲ تیر ماه به شبکه بانکی ابلاغ کرد، اما بانک‌های دولتی از همان ابتدای بهمن ماه سال ۱۴۰۰ اعطای تسهیلات بدون ضامن و براساس اعتبارسنجی را در دستور کار قرار دادند.

در همین راستا از ابتدای بهمن ماه سال گذشته تا پایان تیر ماه امسال ۱۵ هزار و ۹۳۱ میلیارد و ۶۳۲ میلیون تومان تسهیلات در قالب ۴۷۵ هزار و ۴۴۸ فقره تسهیلات توسط بانک‌های دولتی پرداخت شده است که این آمار در پایان مرداد ماه با جهشی قابل توجه به ۲۳ هزار و ۶۷۳ میلیارد و ۳۵۶ میلیون تومان تسهیلات به ۷۰۳هزار و ۴۶۰ نفر رسید که تنها در یک ماه ۷ هزار و ۷۴۱ میلیارد و ۷۲۴ میلیون تومان رشد داشته است.

همچنین، بانک ها از ابتدای بهمن ماه سال گذشته تا پایان آبان امسال،۴۴ هزار و ۵۸۱ میلیارد و ۷۲۲ میلیون تومان تسهیلات به یک میلیون و ۲۱۶ هزار و ۸۱۸ هزار نفر پرداخت کرده اند که از انتهای مرداد ماه تا پایان آبان ۲۰ هزار و ۹۰۸ میلیارد و ۳۶۶ میلیون تومان به این رقم پرداختی ها اضافه شده که این میزان تسهیلات به ۵۱۳ هزار و ۳۵۸ نفر پرداخت شده است که جهشی قابل توجه را نشان می دهد.

بیشترین تسهیلات بدون ضامن از سوی بانک سپه با مبلغ ۱۳ هزار و ۸۴۷ میلیارد و ۳۵۵ میلیون تومان به ۴۷۷هزار و ۶۶۳ نفر پرداخت شده است.

بعد از آن، بانک تجارت با ۱۶درصد، بانک رفاه کارگران با ۱۰درصد و بانک قرض الحسنه مهر ایران با ۱۱درصد، رتبه های بعدی را از نظر میزان پرداخت تسهیلات بدون ضامن در بین بانک‌های دولتی به خود اختصاص داده اند.