مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته در مناطقی که کودک‌همسری شیوع بیشتری داشته علت این پدیده به ویژگی‌های فرهنگی مناطق بستگی دارد و ارتباط معناداری بین مسایل اقتصادی و کودک‌همسری مشاهده نشد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، مهدی مدرسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با […]

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته در مناطقی که کودک‌همسری شیوع بیشتری داشته علت این پدیده به ویژگی‌های فرهنگی مناطق بستگی دارد و ارتباط معناداری بین مسایل اقتصادی و کودک‌همسری مشاهده نشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، مهدی مدرسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه مقابله با کودک آزاری گفت: در دفتر امور اجتماعی و سایر دفاتر استانداری سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های تخصصی با محوریت دوستدار کودک پیگیری می‌شود و در سال جاری برای حمایت از کودکان کار، کودکان خیابانی، کودک همسری و کودک‌آزاری دبیرخانه اجرای کنوانسیون حقوق کودک در استان راه‌اندازی شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین ادامه داد: براساس ماده ۲۴ کنوانسیون حوزه درمان و بهداشتی در قدم اول مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به نقش مردم و مردمی سازی حکمرانی عنوان کرد: سعی کرده‌ایم از سمن‌های تخصصی در حوزه کودک و آسیب‌های اجتماعی حمایت کرده و آن‌ها را در قالب رسمی به ثبت برسانیم، همچنین این امکان فراهم می‌شود که مطالبات آن‌ها به طور مستقیم با مدیران دستگاه‌های متولی مطرح شود.

این مسئول ادامه داد: برای استفاده از نظرات اساتید و پژوهشگران هیأت اندیشه‌ورز راه‌اندازی شده و در این حوزه از نظر آن‌ها استفاده می‌کنیم، همچنین با کمک آموزش و پرورش هم طرح نماد درحال اجرا است که دستاوردهای موفقی داشته است.

۴۰ محله قزوین هدف طرح توسعه اجتماعی است

وی با بیان اینکه در طرح ۲۰۲۰ محله توسعه اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی مطرح است، گفت: در این راستا ۴۰ محله در قزوین شناسایی شده که بیشتر در مناطق حاشیه‌ای، کم‌برخوردار و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی است و در مرحله اول بر ۵ تا ۱۰ محله به صورت پایلوت تمرکز بیشتری شده و برای بهبود وضعیت ساکنین ضمن ارائه خدمات جهادی با حوزه‌های مختلف خدمات‌رسان هم همکاری صورت خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: کودک آزاری، کودک همسری، کودک کار و خیابانی آسیب‌های اجتماعیِ نشات گرفته از سایر آسیب‌ها مانند اعتیاد و طلاق است و از این رو مقابله با این موارد در درجه اول نوعی اقدام حمایت‌گر از کودک است و از این منظر مورد توجه قرار دارد.

مدرسی ادامه داد: اولین قربانی فقر کودکان هستند و از این رو با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی افراد با فقر مطلق درحال انجام است.

مشکلات خانوادگی و اعتیاد علت بیشتر کودک‌آزاری‌ها است

وی بیان کرد: در اقدامات انجام شده در مرحله اول شناسایی و غربالگری صورت می‌گیرد، در مرحله بعدی باید فرهنگ پذیرش کودکان در مراکز نگهداری موقت را داشته باشیم و بعد از آن بازتوانی کودک و خانواده مدنظر است، همچنین بعد از ترخیص هم نظارت وجود دارد.

کودک همسری در برخی موارد شکل حاد پیدا می‌کند

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین اظهار کرد: کودک‌آزاری در قزوین بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد و بنابراین لازم است دستگاه‌های مسئول اهتمام داشته باشند، همچنین زمینه بیشتر کودک‌آزاری‌ها ناشی از مشکلات خانوادگی، اعتیاد و بعد از طلاق بوده و باید برای این موارد هم برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی با اشاره به وضعیت کودک همسری گفت: برای پایش این موضوع به برخی مناطق استان توجه داشتیم و به صورت میدانی در برخی روستاها حضور پیدا کرده و با اعضای شورا و مردم در این باره صحبت کردیم.

این مسئول خاطر نشان کرد: کودک همسری بیشتر با مسائل فرهنگی در ارتباط است و گاهی در برخی شهرستان‌ها شکل حاد پیدا می‌کند و شاهد ازدواج دختران کم سن با مردانی با فاصله سنی قابل توجه هستیم و تبعات آن متوجه کودک می‌شود که بازماندن از تحصیل ازجمله آن‌ها است.

وی یادآور شد: رده سنی کودک‌همسری متفاوت است اما حتی شاهد ازدواج دختران در ۱۲ سالگی هم بودیم.