مطالعه کتاب «بانه؛ جاده زیر دید» را به همه توصیه می‌کنم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از حضور در یادواره شهدای ۱۵ خرداد ۱۳۶۳ بانه با انتشار یادداشتی در فضای مجازی، عموم مردم را برای آشنایی با بخشی از رشادت‌های مردم کردستان به خواندن کتاب «بانه؛ جاده زیر دید» دعوت کرد. به گزارش خبرنگار […]

مطالعه کتاب «بانه؛ جاده زیر دید» را به همه توصیه می‌کنم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از حضور در یادواره شهدای ۱۵ خرداد ۱۳۶۳ بانه با انتشار یادداشتی در فضای مجازی، عموم مردم را برای آشنایی با بخشی از رشادت‌های مردم کردستان به خواندن کتاب «بانه؛ جاده زیر دید» دعوت کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛ محمدمهدی اسماعیلی که روز پنجشنبه در سفری یک روزه برای حضور و سخنرانی در یادواره کشوری شهدای ۱۵ خرداد ۱۳۶۳ بانه به کردستان سفر کرده بود، با انتشار متنی در صفحه شخصی‌ خود، خواندن کتاب «بانه؛ جاده زیر دید» را برای آشنایی مردم با یکی از وقایع کمتر شنیده شده دفاع مقدس به همگان توصیه کرد.

کتاب «بانه؛ جاده زیر دید» به قلم «آیت معروفی» تالیف شده که به روایت واقعه ۱۵ خرداد ۱۳۶۳ پرداخته و در یادواره این شهدا با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد. 

وزیر فرهنگ در یادداشتی که روز جمعه -۲۶ خرداد- منتشر کرد، نوشته است: 

«یادواره شهدای سال ۱۳۶۳ بانه که دیروز توفیق حضور در آن را پیدا کردم؛ روایت شهدای مظلومی بود که روایت جانسوز شهادت‌شان حتی به گوش برخی از دلسوزان انقلاب هم نرسیده است. ۶۰۳ شهید در یک روز و در بمباران گسترده. بسیاری از شهدا کودکان و زنان بی‌پناهی بودند که در آتش خشم دشمن زبون و درمانده از مقاومت دلیرمردان کرد، بی‌گناه، پر‌پر شدند. از این تعداد تقریبا به تساوی، ۳۰۰ نفر از انصار و ۳۰۰ نفر از مهاجرین بودند.

به‌کارگیری اصطلاح مهاجر و انصار از ابتکارات مسیح کردستان، شهید محمد بروجردی بود که برای این شهدا به کار رفت. کتاب «بانه؛ جاده زیر دید» تالیف آقای آیت معروفی که دیروز در حاشیه این یادواره رونمایی کردیم خاطرات ایثارگری‌های بانه را به خوبی روایت کرده است. همه را به خواندن آن دعوت می‌کنم.»

اسماعیلی همچنین در پی‌نوشت این یادداشت نیز از در نظر گرفتن تخفیف ۴۰ درصدی برای خریداران این کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داده و نوشته است: «علاقه مندان برای دریافت کتاب با تخفیف ۴۰ درصدی می‌توانند با روابط عمومی وزارتخانه از طریق شماره ۳۳۹۶۶۰۵۲ تماس حاصل کنند.»

گفتنی است، در پانزدهمین روز خرداد ۱۳۶۳ که مقارن با پنجمین روز ماه مبارک رمضان بود، تعداد زیادی از مردم بانه به مناسبت گرامیداشت واقعه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ گرد هم جمع شده بودند که با حمله هوایی توسط ۵ فروند جنگنده رژیم بعث به این تجمع، بیش از ۶۰۰ نفر به شهادت رسیدند.