مدیر کل دامپزشکی استان کرمان از اجرای مرحله ششم طرح ملی ایمن سازی طیور بومی و روستایی علیه بیماری نیوکاسل در سراسر استان کرمان خبر داد.به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسین رشیدی گفت: نیوکاسل از جمله بیماری‌های مهم پرندگان است که در صورت ابتلای پرنده به آن، تلفات […]

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان از اجرای مرحله ششم طرح ملی ایمن سازی طیور بومی و روستایی علیه بیماری نیوکاسل در سراسر استان کرمان خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسین رشیدی گفت: نیوکاسل از جمله بیماری‌های مهم پرندگان است که در صورت ابتلای پرنده به آن، تلفات بالایی را در صنعت مرغداری به همراه دارد.

او افزود: مرحله ششم طرح ملی مایه کوبی طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در سطح روستا‌های استان کرمان اجرا می شود. 

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: این طرح از اواخر تیرماه امسال به صورت رایگان در روستا‌های ۱۶ شهرستان استان کرمان آغاز می شود و تا اواخر شهریورماه ادامه دارد.

او تصریح کرد: به منظور تحقق رهنمود شعار امسال تحت عنوان «تولید، دانش بنیان، اشتغال افرین» در مدت اجرای این طرح، بیش از یک میلیون قطعه تحت پوشش عملیات ایمن سازی قرار خواهند گرفت.

رشیدی هدف از اجرای طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی را کمک به اقتصاد خانوار روستایی، جلوگیری از تلفات طیور خانگی و جلوگیری از انتشار و انتقال این بیماری از طیور خانگی به طیور صنعتی و در پی آن کاهش خسارات اقتصادی ناشی از این بیماری اعلام کرد.

او گفت: واکسیناسیون نیوکاسل طیور به صورت آشامیدنی و با واکسن زنده مقاوم به حرارت صورت می‌پذیرد،

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی نمی‌توان درمان خاصی انجام داد و برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور واکسینه شوند و از آنجا که پرندگان بومی و روستایی از ناقلین مهم ویروس نیوکاسل می‌باشند؛ بنابراین با انجام واکسیناسیون طیور در سطح شهرستان ها، گام موثری برای جلوگیری از انتشار بیماری برداشته می‌شود.

او گفت: بیماری نیوکاسل دستگاه تنفسی، گوارشی و عصبی طیور را درگیر می‌کند و لاشه کشتاری، ترشحات و مخاط چشم طیور آلوده، منشاء اصلی انتقال ویروس هستند.