اقدامات سازمان ملی استاندارد ایران در تسریع ترخیص کالاهای اساسی قابل تقدیر است سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در بیست و نهمین جلسه قرارگاه دیپلماسی که با موضوع  اقدامات و برنامه های سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص دیپلماسی کیفیت و تسریع در ترخیص کالاهای اساسی و تسهیل تجارت برگزار شد، از اقدام […]

اقدامات سازمان ملی استاندارد ایران در تسریع ترخیص کالاهای اساسی قابل تقدیر است

سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در بیست و نهمین جلسه قرارگاه دیپلماسی که با موضوع  اقدامات و برنامه های سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص دیپلماسی کیفیت و تسریع در ترخیص کالاهای اساسی و تسهیل تجارت برگزار شد، از اقدام سازمان ملی استاندارد ایران در اجرای طرح تسهیل و تسریع در ترخیص کالاهای اساسی قدردانی کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت/استاندارد، دکتر ساداتی نژاد در این جلسه که صبح امروز با حضور معاونان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور خارجه، گمرک جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان بخش خصوصی، اتحادیه ها و اصناف در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: بطور معمول در ابتدای سال همواره با دپوی کالا در گمرکات مواجه بودیم که با اقدام به موقع سازمان ملی استاندارد ایران در ترخیص کالای اساسی این میزان در سال جاری به حداقل رسید.
وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر حذف بخش های تکراری در امر صادرات و واردات، افزود: ما ۱۰۰ درصد به سازمان ملی استاندارد ایران اعتماد داریم، بطوریکه نتایج آزمون این سازمان مورد قبول ما است.
دکتر ساداتی نژاد با بیان اینکه عدم انجام آزمایش های مشابه، صرفه جویی در زمان و هزینه را به دنبال دارد تصریح کرد: لازم است ضمن برقراری دیپلماسی کیفیت بین دستگاهی، بتوانیم فرآیند ترخیص کالا را تسریع کنیم.
وزیر دولت مردمی سیزدهم ، نمونه برداری روی کشتی و حمل یکسره  کالا را در شرایط خاص ارزشمند دانست و اظهار داشت: این اقدام جهادی در دوره تحولی سازمان ملی استاندارد ایران هم زمان علاوه بر کوتاه نمودن زمان ترخیص، هزینه‌ها را نیز کاهش داده است.
دکتر احسان ساده، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران در ابتدای این جلسه گزارش مبسوطی را از اقدامات و برنامه های این معاونت در کارگروه تسریع و تسهیل در ترخیص کالاهای اساسی و تسهیل تجارت، ارایه نمود. 
معاون ارزیابی کیفیت هدف از تشکیل این کارگروه به دستور جناب آقا‌ی دکتر اسلام‌پناه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران را بهره مندی جامعه از غذای سالم ، کافی و پایدار در سطح مطلوب برشمرد و گفت: سازمان ملی استاندارد ایران با نگاه فرابخشی به حل مسئله و چالش های اساسی کشور، همچنین همسویی در اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها رصد و پایش مستمر امور واردات ، توزیع و عرضه و تسریع و تسهیل فرآیندها را در برنامه های خود قرار داد.
دکتر ساده با اشاره به عملکرد ادارات کل استاندارد استانهای مرزی در «کارگروه تسریع و تسهیل در ترخیص کالاهای اساسی و تسهیل تجارت»، بیان داشت: از بین ۹ استان مرزی، بیشترین حجم واردات با حدود بیش از ۴ میلیون تن در استان خوزستان و حدود ۹۷۰ هزار تن در استان هرمزگان از ابتدای خرداد ۱۴۰۱ به ثبت رسیده است.
معاون سازمان ملی استاندارد ایران، از بین رفتن رسوب کالا در بسیاری از استان‌ها، رصد و پایش مداوم آخرین وضعیت کالاهای اساسی در گمرکات، افزایش تعامل بین ادارات کل استاندارد استانها در رفع موانع، افزایش سرعت عمل و شفافیت در تصمیم گیری ها را از مهمترین دستاوردهای این کارگروه دانست.
دکتر ساده در ادامه با اشاره به دستاوردهای کمیته نظارت مستمر بر کیفیت کالاهای صادراتی اظهار داشت: تسهیل صادرات، همکاری در توسعه بازارهای صادراتی، توسعه صادرات در حوزه آفریقا و روسیه را از مهمترین مصوبات این کمیته است.
وی از طرح  راه اندازی ستاد دیپلماسی کیفیت و تسهیل تجارت در سازمان ملی استاندارد ایران خبر داد و افزود: این ستاد که با عضویت معاونان سازمان‌های دستگاه‌های اجرایی عضو شورای عالی استاندارد و مرتبط با مقوله تجارت (صادرات و واردات) تشکیل خواهد شد، هم افزایی، تصمیم گیری متمرکز، سریع، چابک و تخصصی را در امر استاندارد و کیفیت هدف قرار داده است.
در پایان به پیشنهاد دکتر سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد برای رفع موانع تجاری در برنامه های مشترک، ذیل قرارگاه دیپلماسی غذایی، کارگروهی جهت انجام هماهنگی‌های بین دستگاهی تشکیل شود.