روزنامه انگلیسی تایمز گزارش داد که ایالات متحده از نظر بهره برداری از «منابع اطلاعاتی آزاد» از چین عقب مانده است، زیرا جاسوسی سنتی به سرعت با داده‌ها و منابع اطلاعاتی آزاد جایگزین می‌شود. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، این روزنامه می‌نویسد که ایالات متحده در جمع‌آوری اطلاعات از منابع آزاد (یا در دسترس عموم) […]

روزنامه انگلیسی تایمز گزارش داد که ایالات متحده از نظر بهره برداری از «منابع اطلاعاتی آزاد» از چین عقب مانده است، زیرا جاسوسی سنتی به سرعت با داده‌ها و منابع اطلاعاتی آزاد جایگزین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، این روزنامه می‌نویسد که ایالات متحده در جمع‌آوری اطلاعات از منابع آزاد (یا در دسترس عموم) از چین عقب است و همین مساله واشنگتن و متحدانش را در خطر «بی‌توجهی به بحران‌های جهانی آتی، تهدید نظامی یا اقدام تهاجمی پکن» قرار می‌دهد.

تایمز نوشت، این فرایند شامل جایگزینی سریع اقدامات جاسوسی سنتی یعنی مزدوران در میدان و جمع آوری اطلاعات از منابع محرمانه با داده‌ها و اطلاعات در دسترس عموم می‌شود که با عنوان “اوسینت”  Open Source INTelligence (OSINT) به معنی «جستجوی پیشرفته در منابع اطلاعاتی آزاد» شناخته شده است.

این روزنامه بریتانیایی در گزارش خود به این نتیجه رسیده است که نزدیک به ۸۰ درصد از اطلاعات سازمان‌های اطلاعاتی مانند سیا اکنون از “OSINT” تامین می‌شود.

به عنوان مثال، این روزنامه می‌نویسد: «پست‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و حاوی اطلاعات حساسی درباره استقرار نیروهای روس در اوکراین بود، تأثیر سریع‌تر و قوی‌تری نسبت به تصاویر منتشر شده توسط شرکت‌های ماهواره‌ای از تحرکات نیروهای روسی داشت».

روزنامه مذکور در ادامه نوشت، ایالات متحده سالانه حدود ۹۰ میلیارد دلار برای جاسوسی هزینه می‌کند. از زمان انتخاب رئیس جمهور جو بایدن، تمرکز جامعه اطلاعاتی از دو دهه جنگ در خاورمیانه و افغانستان به رویارویی با جاه طلبی‌های چین درباره قدرت و هژمونی جهانی تغییر کرده است. 

در مقابل، این روزنامه نوشت که به نظر می‌رسد چین در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار نفر را در اختیار دارد که در زمینه منابع اطلاعاتی آزاد کار می‌کنند. 

تایمز در ادامه نوشت، حتی شرکت‌های خصوصی واحدهای خود را برای نظارت بر وب‌سایت‌هایی مانند توییتر، فیس‌بوک و یوتیوب راه‌اندازی کرده‌اند تا از اولین کسانی باشند که از تغییرات مورد انتظار در وضعیت امنیت جهانی مطلع می‌شوند.

بر اساس گزارش این روزنامه، سیاستگذاران آمریکایی اذعان دارند که کشورهایی مانند چین در زمینه OSINT پیشتاز هستند.

موسسه آمریکایی METTER؛ یک موسسه غیرانتفاعی دفاعی و اطلاعاتی اعلام کرد: استفاده رقبای جهانی ایالات متحده از OSINT از نظر نیازهای امنیت ملی کاملاً از ما پیشی گرفته است.

در این گزارش آمده است که حجم اطلاعات دقیقی که از درگیری‌هایی مانند اوکراین به دست می‌آید، چالش بزرگی است؛ اما در عین حال فرصتی برای پیش‌بینی بهتر چگونگی پیشرفت رویدادهای جهانی است. از آنجایی که واشنگتن همچنان به نظارت بر درگیری‌ها در سراسر جهان ادامه می‌دهد، نیاز به OSINT و ارزش آن در سال‌های آتی بیشتر مشخص می‌شود.