پاسخ رد کی‌یف به پیشنهاد پوتین برای آتش‌بس به مناسبت میلاد حضرت مسیح، استقبال سازمان ملل از این ابتکارعمل مسکو، بی اعتمادی آمریکا نسبت به آتش‌بس اعلام شده توسط روسیه و گفتگوی تلفنی اردوغان با پوتین و زلنسکی، از جمله مهمترین رویداد پیرامون جنگ است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ،  وزارت دفاع روسیه به دستور ولادیمیر […]

پاسخ رد کی‌یف به پیشنهاد پوتین برای آتش‌بس به مناسبت میلاد حضرت مسیح، استقبال سازمان ملل از این ابتکارعمل مسکو، بی اعتمادی آمریکا نسبت به آتش‌بس اعلام شده توسط روسیه و گفتگوی تلفنی اردوغان با پوتین و زلنسکی، از جمله مهمترین رویداد پیرامون جنگ است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ،  وزارت دفاع روسیه به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور از ساعت ۱۲:۰۰ (به وقت مسکو) ظهر امروز، جمعه، ۶ ژانویه (۱۶ دی ماه) در سراسر خطوط تماس در جبهه‌های نبرد در اوکراین رژیم آتش‌بس اعلام کرده است. این آتش بس برای مدت ۳۶ ساعت و تا پایان روز شنبه، ۷ ژانویه (۱۷ دی ماه) در ساعت ۲۴:۰۰ ادامه خواهد داشت.

وزارت دفاع روسیه همچنین از طرف اوکراینی خواسته تا این آتش بس را رعایت کند و به مردم این فرصت را بدهد که در مراسم گرامیداشت میلاد حضرت مسیح (بر اساس اعتقاد کلیسای ارتدوکس) در کلیساها شرکت کنند.

روز پنجشنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به سرگئی شویگو، وزیر دفاع دستور داد تا در بازه زمانی مشخص (از ساعت ۱۲:۰۰ روز ۶ ژانویه الی ساعت ۲۴:۰۰ روز ۷ ژانویه سال ۲۰۲۳)، در تمامی خطوط تماس عملیات نظامی ویژه در اوکراین آتش بس برقرار کند. این دستور، پاسخ مثبت پوتین به توصیه صورت گرفته از سوی “پاتریارک کریل”،  رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه داده شد که در همان روز پنج شنبه خواستار برقراری آتش‌بس میلاد مسیح در منطقه عملیات ویژه در اوکراین و دونباس شده و همه طرف‌های درگیر را برای این منظور خطاب قرار داده بود.

پس از آن، میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین، درخواست روسیه را رد کرده و گفت که کی‌یف تنها پس از خروج نیروهای روسیه با هرگونه آتش بس موافقت خواهد کرد. ابتکارعمل مسکو همچنین توسط شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین نیز رد شد. آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع، از عدم تمایل کی‌یف  برای گفتگو در مورد امکان آتش بس با روسیه خبر داد.

بامداد امروز، جمعه، نیز ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پیشنهاد روسیه برای برقراری رژیم آتش بس در سالروز میلاد مسیح را رد کرد. به عقیده وی، این پیشنهاد تنها «پوششی» برای تقویت مواضع روسیه در خط مقدم جبهه است. 

زلنسکی در کانال تلگرامی خود گفت: «روسیه نمی‌تواند آمادگی‌ خود را برای موج جدید تجاوز به اوکراین و اروپا را در یک رژیم سکوت پنهان کند.»

او معتقد است که مسکو از این آتش بس به عنوان فرصتی برای «نفس تازه کردن» استفاده خواهد کرد تا «با تجدید قوا» به درگیری ادامه دهد.

این در حالی است که استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، شب گذشته اعلام کرد که این سازمان همواره طرفدار برقراری هرگونه آتش بس است و از ابتکارعمل طرف روسی در این باره استقبال می کند.