به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با ارسال پیامی به مناسبت آغاز پویش ملی سرطان پستان، همه بانوان بالای ۳۰ سال را برای آشنایی با روش‌های خودمراقبتی و انجام معاینه‌های تشخیصی، به مراکز خدمات جامع سلامت استان […]

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با ارسال پیامی به مناسبت آغاز پویش ملی سرطان پستان، همه بانوان بالای ۳۰ سال را برای آشنایی با روش‌های خودمراقبتی و انجام معاینه‌های تشخیصی، به مراکز خدمات جامع سلامت استان دعوت کرد.

در پیام دکتر عباس رضائیان زاده آمده است:

چهار بیماری غیر واگیر اصلی عبارتند از: بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان ها، بیماری‌های مزمن ریوی و دیابت که بار عمده‌ای را به جامعه تحمیل می‌کند.

یکی از مهمترین بیماری‌های غیر واگیر سرطان‌ها است که ۱۲ درصد مرگ و میر در سراسر جهان را به خود اختصاص می‌دهد و در سال‌های آینده روند رو به رشدی خواهد داشت. تغییر در سبک زندگی، افزایش عوامل خطر محیطی و مسن شدن جمعیت از عوامل افزایش بیماری سرطان در چند دهه اخیر محسوب می‌شود.

امروزه یکی از عوامل نگران کننده در سلامتی زنان، سرطان پستان است. در اکثر کشور‌های دنیا سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان است. در کشور ایران و در استان فارس نیز شایع‌ترین سرطان در جمعیت زنان، سرطان پستان است .

در کشور سالیانه ۱۷۴۶۷ مورد جدید سرطان پستان با میزان بروز ۴۰.۷۲ در یکصد هزار مورد شناسایی و ثبت می‌شود.

در واقع تشخیص زودهنگام، سنگ بنای کنترل سرطان پستان است.

در حال حاضر برنامه تشخیص زودهنگام سرطان پستان برای تمامی زنان ۳۰تا ۶۹ سال در خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت، مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی با انجام ارزیابی و بررسی افراد از نظر سوابق فردی و خانوادگی و داشتن عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان انجام می‌ شود . اصول خودمراقبتی به فرد آموزش داده می‌شود و در صورتی که فرد از نظر بیماری مشکوک و یا پرخطر باشد، برای اقدامات تشخیصی و درمانی به سطوح تخصصی ارجاع می‌گردد.

برای ایجاد حساسیت در گروه هدف، پویش پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان در ماه اکتبر (۹ مهر تا ۹ آبان) برگزار می‌ شود .

این پویش فرصت مناسبی است برای ارائه آموزش راه‌های پیشگیری، عوامل خطر و علایم هشداردهنده سرطان پستان به جامعه، به ویژه زنان می‌باشد؛ لذا از تمامی بانوان دعوت می‌کنم برای دریافت آموزش‌های لازم و خدمات ارزیابی سرطان پستان به نزدیک‌ترین مرکز ارائه خدمات بهداشتی به منزل خود مراجعه کنند.