کرملین روز سه شنبه بار دیگر اوکراین را به گلوله باران نیروگاه هسته ای زاپوریژیا و خطر وقوع حادثه هسته ای متهم و اعلام کرد که هیچ پیشرفتی اساسی در جهت ایجاد یک منطقه امنیتی در اطراف این نیروگاه به دست نیامده است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از خبرگزاری رویترز، دمیتری پسکوف سخنگوی […]

کرملین روز سه شنبه بار دیگر اوکراین را به گلوله باران نیروگاه هسته ای زاپوریژیا و خطر وقوع حادثه هسته ای متهم و اعلام کرد که هیچ پیشرفتی اساسی در جهت ایجاد یک منطقه امنیتی در اطراف این نیروگاه به دست نیامده است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از خبرگزاری رویترز، دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: در مورد منطقه امنیتی صحبت می شود، فقط باید در مورد کسانی سخن گفت که این نیروگاه را گلوله باران می کنند.

وی با اشاره به اینکه روسیه به گفت و گو با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می دهد، افزود: چه کسی تهدید است؟ تهدید کسانی هستند که این مکان را بمباران می کنند.

نیروگاه هسته ای زاپوریژیا که در کنترل روسیه است، بار دیگر هدف گلوله باران قرار گرفت.

این مساله باعث شد درخواست ها از آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ایجاد یک منطقه محافظت شده در اطراف این نیروگاه برای جلوگیری از وقوع فاجعه هسته ای بالا گیرد.

این نیروگاه تقریبا یک پنجم برق اوکراین را تا قبل از حمله روسیه تامین می کرد و در چند مرحله از ژنراتورهای پشتیبان برای ادامه فعالیت آن استفاده شده است.

گلوله باران های مکرر این نیروگاه، نگرانی هایی در مورد احتمال حادثه ای بزرگ در ۵۰۰ کیلومتری مکانی را که بزرگترین فاجعه هسته ای جهان (چرنوبیل) در آن رخ داد، افزایش داده است.

زاپوریژیا بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا است و کارکنان اوکراینی به فعالیت خود در این نیروگاه ادامه می دهند. نیروگاه زاپوروژیا در استانی با همین نام در شهر “انرهودار” در جنوب شرق اوکراین واقع شده است که در اوایل ماه مارس (اوایل اسفند) بلافاصله پس از حمله به اوکراین توسط نیروهای روسیه به تصرف درآمد.

در همین حال، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز یکشنبه هشدار داد گلوله باران نیروگاه هسته ای زاپوریژیا در اوکراین خطر وقوع یک فاجعه بزرگ هسته ای را به همراه دارد.

تیم آژانس که در منطقه مستقر هستند، از خسارت به بخشی از ساختمان ها، سیستم ها و تجهیزات این نیروگاه که بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپاست، خبر دادند.

کی یف و مسکو هر دو یکدیگر را به حملاتی به این نیروگاه و خطر یک حادثه هسته ای متهم کرده اند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه ۱۴۰۰) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.