تحولات اوکراین نگرانی آمریکا از سرنوشت تانک‌های غربی در صورت شکست کی‌یف انتصاب فرمانده جدید نیروهای روسی در اوکراین و گسترش وظایف محوله، هشدار درباره کاهش تولید صنایع نظامی آمریکا، عدم امکان اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید ضدروسی و کشته‌شدن ۵۰۰ نظامی اوکراینی در شهر سوله‌دار، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ است. انتصاب فرمانده جدید […]

تحولات اوکراین نگرانی آمریکا از سرنوشت تانک‌های غربی در صورت شکست کی‌یف

انتصاب فرمانده جدید نیروهای روسی در اوکراین و گسترش وظایف محوله، هشدار درباره کاهش تولید صنایع نظامی آمریکا، عدم امکان اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید ضدروسی و کشته‌شدن ۵۰۰ نظامی اوکراینی در شهر سوله‌دار، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ است.

انتصاب فرمانده جدید نیروهای روسی در اوکراین و گسترش وظایف محوله، هشدار درباره کاهش تولید صنایع نظامی آمریکا، عدم امکان اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید ضدروسی و کشته‌شدن ۵۰۰ نظامی اوکراینی در شهر سوله‌دار، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ،  آمریکا هنوز  درباره تأمین تانک‌های مورد نیاز ارتش اوکراین، با الگوبرداری از متحدان اروپایی خود تصمیم قطعی نگرفته است.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید شب گذشته، چهارشنبه، اعلام کرد که ایالات متحده متعهد به ادامه حمایت از اوکراین در صورت نیاز است، در حالی که موضوع تمایل واشنگتن برای ارسال تانک به کی‌یف، آن‌طور که برخی کشورهای اروپایی انجام دادند، همچنان باز است. 

وی در نشست خبری مرتب خود در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره امکان ارسال تانک به اوکراین، افزود: ما در خصوص رفع نیازهای ارتش اوکراین بسیار شفاف عمل می‌کنیم و در این موضوع ثابت‌قدم هستیم. ما به‌سرعت در حال فعالیت هستیم و تجهیزات مورد نیاز اوکراین برای پیروزی در این جنگ را فراهم می‌کنیم، و این روند همچنان ادامه خواهد داشت. ما تا زمانی که طول بکشد کنار آنها خواهیم بود.

وی اضافه کرد که  ایالات متحده همین چند روز پیش از تخصیص بسته کمک نظامی دیگری به کی‌یف به ارزش حدود ۳ میلیارد دلار خبر داده بود.

این در حالی است که سرهنگ آمریکایی داگلاس مک‌گرگور، مشاور سابق رئیس پنتاگون، یادآور شده است که ایالات متحده و آلمان از انتقال تانک‌های مدرن آبرامز و لئوپارد۲ به کی‌یف از ترس افتادن آنها به دست نیروهای مسلح روسیه در نبرد با ارتش در حال فروپاشی اوکراین می‌ترسند.

این نظامی آمریکایی شب گذشته گفت: من موضع آلمان‌ها را درک می‌کنم. من فکر می‌کنم آنها به‌درستی حق دارند نگران آن باشند که تجهیزات آنها نه‌تنها در جریان درگیری در اوکراین از بین برود، بلکه در بسیاری از موارد به دست نظامیان روس بیفتد، نگرانی مشابهی نیز از سوی ایالات متحده وجود دارد، من فکر می‌کنم، همه ما آگاه هستیم که نیروهای مسلح اوکراین در حال فروپاشی هستند و امیدی به آنها نیست.

این در حالی است که آندری دودا، رئیس‌‌جمهوری لهستان، روز چهارشنبه پس از مذاکرات با همتای اوکراینی خود ولادیمیر زلنسکی، از انتقال تانک‌های لئوپارد برای رفع نیاز ارتش اوکراین خبر داد. دودا ابراز امیدواری کرد که به‌زودی کشورهای دیگر نیز به این اقدام ورشو بپیوندند.

به‌دنبال طرف لهستانی، گیتاناس نائوسدا، رئیس‌جمهوری لیتوانی نیز ادامه کمک تالین به کی‌یف و  انتقال سیستم‌های دفاع هوایی و تأسیسات ضدهوایی به اوکراین را اعلام کرد.

در عین حال، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، هشدار داد که  تجهیزات غربی ارائه‌شده به نیروهای اوکراینی، به‌زودی به آهن‌قراضه‌های زنگ‌زده تبدیل خواهند شد. به‌عقیده وی، تحویل تانک‌های غربی لئوپارد و انواع T-72های مدرنیزه‌شده، کمکی به اوکراین برای حل‌وفصل مناقشه نخواهد کرد.

کارشناسان نظامی نیز یادآور شدند که انتقال یک گروه از تانک‌های لئوپارد در ناتو، یک گروه تانک متشکل از ۱۴ دستگاه از این خودروی جنگی است به هیچ وجه بر وضعیت جبهه نبرد تأثیری نخواهد گذاشت.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و بیست و سوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

گراسیموف، رئیس ستادکل ارتش روسیه، به‌عنوان فرمانده گروه مشترک نیروهای نظامی در منطقه عملیاتی اوکراین منصوب شد

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه  اعلام کرد: ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور به عنوان فرمانده جدید گروه مشترک نیروهای نظامی روسی در منطقه عملیات ویژه نظامی در اوکراین منصوب شده است.

روز چهارشنبه ۱۱ ژانویه سال ۲۰۲۳، ژنرال ارتش سرگئی شویگو، وزیر دفاع  روسیه، این انتصابات جدید را انجام داد.  همچنین بر اساس تغییرات جدید، سرگئی سوروویکین فرمانده کل نیروهای هوا-فضای روسیه، آلیگ سالوکوف فرمانده کل نیروهای زمینی ارتش و سرهنگ ژنرال آلکسی کیم معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، نیز به عنوان معاونین گراسیموف منصوب شدند.

وزارت دفاع روسیه در عین حال از گسترش دامنه وظایفی که قرار است در جریان عملیات ویژه حل شود، خبر داد.