معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: هشت هزار و ۲۹۹ مورد بازرسی و نظارت بر احشام سبک و سنگین در روز عید قربان توسط کارشناسان دامپزشکی استان اصفهان انجام گرفت.به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان اصفهان،علیرضا ادیبان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا […]

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: هشت هزار و ۲۹۹ مورد بازرسی و نظارت بر احشام سبک و سنگین در روز عید قربان توسط کارشناسان دامپزشکی استان اصفهان انجام گرفت.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان اصفهان،علیرضا ادیبان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این تعداد بازرسی قبل، حین و بعد از ذبح دام ها توسط کارشناسان دامپزشکی در نقاط مختلف استان اصفهان انجام شده است.

وی ادامه داد: در عملیات نظارت بر احشام قربانی لاشه ۱۲ راس دام شامل ۱۱ گوسفند و یک راس گاو به طور کامل ضبط شد و ۱۸۳ مورد نیز ضبط موضعی اندام های غیر قابل مصرف صورت گرفت.

به گفته وی، یک هزار و ۴۴۵ کیلوگرم لاشه غیر قابل مصرف دام‌ها نیز توسط این گروه‌های بازرسی ضبط و معدوم شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان تعداد گروه های ثابت وسیار ناظر بر ذبح احشام را ۱۵۵ نفر در قالب ۸۵ گروه متشکل از ۴۶ نفر دکتر دامپزشک، ۷۱ نفر کارشناس دامپزشکی و ۳۸ نفر روحانی ناظر ذبح شرعی ذکر کرد.

وی با بیان اینکه ۳۳ کشتارگاه دام استان اصفهان همزمان با روز عید قربان فعال بود، اظهار داشت: ۱۲ سایت برای کشتار دام نذری مردم در مناطق مختلف شهر اصفهان و برخی شهرهای استان ازجمله برخوار، شاهین‌شهر، دولت‌آباد و نجف‌آباد در نظر گرفته شده بود تا دام در شرایط بهداشتی زیر نظر کارشناسان دامپزشکی و ناظران شرعی ذبح شود.

ادیبان با بیان اینکه مهمترین نگرانی سازمان دامپزشکی باتوجه به شروع فصل تابستان و شیوع تب کریمه کنگو، ذبح کردن دام در مراکزی غیر از کشتارگاه‌هاست خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور و چند مورد ابتلا در استان به هم استانی ها توصیه می شود در صورتی‌که ذبح دام برای نذری در این ایام، گوشت آن را ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه یخچال نگهداری کنند تا عامل بیماری تب کریمه کنگو از بین رود.

وی تاکید کرد: مردم از کشتار غیرمجاز دام پرهیز کرده و از تماس با دام مشکوک و یا آلوده به کنه اجتناب کنند، همچنین گوشت استحصال شده باید دست کم ۲۴ ساعت و آلایش خوراکی شامل دل، قلوه، جگر، کله و پاچه ۴۸ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: کشتار دام و استحصال گوشت در کشتارگاه با نظارت دامپزشکی انجام و شرایط پیش سرد در این مکان ها رعایت می‌شود.