حذف درگاه درج سهمیه مهندسان ناظر از «اصنو» معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اعلام اینکه درگاه اینترنتی درج سهمیه مهندسان ناظر از سامانه اصنو حذف شد، گفت: شهروندان و مهندسان ناظر از سوم بهمن ۱۴۰۱ باید برای تعیین مهندس ناظر جهت صدور پروانه ساختمان به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مراجعه کنند. به […]

حذف درگاه درج سهمیه مهندسان ناظر از «اصنو»

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اعلام اینکه درگاه اینترنتی درج سهمیه مهندسان ناظر از سامانه اصنو حذف شد، گفت: شهروندان و مهندسان ناظر از سوم بهمن ۱۴۰۱ باید برای تعیین مهندس ناظر جهت صدور پروانه ساختمان به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، وحید مهدویان با اعلام این خبر گفت: پیش از راه‌اندازی سامانه سرای ۸ در معاونت شهرسازی و معماری، فرم‌هایی تحت عنوان تعهد مهندسان طراح و ناظر وجود داشت که وقتی معرفی‌نامه کاغذی مهندس طراح و ناظر در شهرداری منطقه صادر می‌شد، مالک برای انتخاب مهندسان به سازمان نظام مهندسی مراجعه می‌کرد و پس از مراجعه و انتخاب ناظر و طراح، برگه‌ها مهمور می‌شد.
او ادامه داد: سپس با مراجعه مالک به معاونت شهرسازی، ثبت سهمیه در سامانه امور مهندسان به‌صورت دستی انجام می‌شد و فرمی تحت عنوان تعهد مهندسان با هولوگرام و مهر برجسته به مالک ارائه می‌شد.
معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: با مراجعه مالک به شهرداری منطقه، نام مهندسان طراح و ناظر در سامانه ثبت می‌شد، لذا فرآیند سیستمی تنها توسط کارکنان شهرداری انجام می‌شد و کل فرآیند دستی بود.
او با بیان اینکه با راه‌اندازی سامانه سرای ۸، برگه‌های کاغذی حذف شد، اضافه کرد: امور مهندسان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری روی بستری پیاده‌سازی شده تا مراجعه مالک در آخرین مرحله به شهرداری منطقه حذف شود.
«اصنو» جایگزین کاغذ بازی‌ها شد
مهدویان تأکید کرد: با ارتقای سامانه سرای ۸ به سرای ۱۰ (اصنو)، این فرآیندها بر بستر اینترنت بارگذاری شد و دیگر نیاز نبود مهندس ناظر شخصاْ برای تحویل پرونده اقدام کند و در تمام ساعات شبانه‌روز می‌توانست این اقدام را به صورت غیرحضوری و از طریق این سامانه انجام دهد و پس از کنترل هوشمند، اطلاعات در سیستم ثبت می‌شد.

او ادامه داد: پس از مدتی طبق پیگیری و مکاتبه اداره کل راه و شهرسازی استان با معاونت شهرسازی و معماری، این اداره کل اعلام کرد با استناد به آئین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی، باید مهندسان ناظر در زمان صدور پروانه ساختمان توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان معرفی شوند.
معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: جلسات متعددی با سازمان نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی برگزار و تأکید کردیم که مهندس ناظر را این معاونت تعیین نمی‌کند، بلکه بستری فراهم شده که پس از توافق بدون واسطه بین مالک و مهندس ناظر، ثبت سهمیه مهندسان ناظر به صورت اینترنتی انجام شود و این خدمت الکترونیک رضایتمندی شهروندان و مهندسان را به همراه داشته است.
او با بیان اینکه اینگونه نبود که معاونت شهرسازی مهندس ناظر را انتخاب کند، اضافه کرد: پس از اقدامات اداره کل راه و شهرسازی از جمله مکاتبه با سازمان بازرسی کل کشور و دادگستری و جلسات متعدد برگزار شده، سرانجام درگاه اینترنتی درج سهمیه مهندسان ناظر را از سامانه اصنو حذف کردیم و شهروندان و مهندسان ناظر از سوم بهمن باید برای تعیین مهندس ناظر و صدور پروانه ساختمان به سازمان نظام مهندسی ساختمان مراجعه کنند.
به گفته مهدویان، همچنین یک وب سرویس مشترک طراحی و راه‌اندازی شد تا پس از اینکه این سازمان مهندسان ناظر را مشخص کرد (که در این وب سرویس، مهندسان ناظر هیچ دسترسی برای ثبت اطلاعات نخواهند داشت)، اطلاعات مهندس از طریق این وب سرویس برای شهرداری ارسال شود.
مهدویان تصریح کرد: به‌نوعی دسترسی‌ای که برای مهندسان از طریق اینترنت فراهم شده بود، پس از برگزاری جلسات متعدد و تأکیدات اداره کل راه و شهرسازی، سازمان بازرسی کل کشور و دادگستری، سلب شد و به سازمان نظام مهندسی داده شد.
او با بیان اینکه پس از مراجعه مهندسان به سازمان نظام مهندسی و تأیید این سازمان، پرونده به مهندس ناظر محول می‌شود، افزود: از این پس در زمان صدور پروانه ساختمان، مهندسان ناظر توسط سازمان نظام مهندسی به شهرداری معرفی می‌شوند و سپس نام آنها در پروانه ساختمانی درج خواهد شد.
«اصنو» مسئول انتخاب مهندس ناظر نیست
معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه با اصلاح این فرآیند، روند دریافت پروانه ساختمان کمی طولانی‌تر شده، گفت: با توجه به اینکه در گذشته مهندس ناظر بدون واسطه برای ثبت سهمیه اقدام می‌کرد، در حال حاضر این دسترسی به سازمان نظام مهندسی محول شد.
مهدویان افزود: در فرآیند قبلی معاونت شهرسازی و معماری دخالتی در انتخاب ناظر و مالک نداشت و تنها بستری برای تسهیل فرآیندها فراهم کرده بود که به صورت رایگان، شفاف و بدون محدودیت زمانی انتخاب مهندس ناظر انجام می‌شد و به‌رغم تلاش‌های این معاونت برای تغییر نکردن آن، این فرآیند تغییر یافت و از این پس مالک اختیاری برای انتخاب مهندس ناظر نخواهد داشت و سازمان نظام مهندسی او را انتخاب می‌کند.