دومین جشنواره غذاهای بومی سفره کردستان در سنندج برگزار می‌شود مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت:به‌مناسبت گرامیداشت روز جهانی جهانگردی دومین جشنواره استانی غذاهای بومی سفره کردستان در سنندج برگزار می‌شود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ یعقوب گویلیان در این‌باره اظهار کرد:این جشنواره دهم مهرماه به‌مناسبت گرامیداشت روز جهانی جهانگردی، […]

دومین جشنواره غذاهای بومی سفره کردستان در سنندج برگزار می‌شود

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت:به‌مناسبت گرامیداشت روز جهانی جهانگردی دومین جشنواره استانی غذاهای بومی سفره کردستان در سنندج برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ یعقوب گویلیان در این‌باره اظهار کرد:این جشنواره دهم مهرماه به‌مناسبت گرامیداشت روز جهانی جهانگردی، در سه بخش غذاهای اصلی، پیش‌غذا، دسر و دمنوش با حضور مسئولان، هنرمندان، داوران و شرکت‌کنندگان در هتل شادی سنندج برگزار می‌شود.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، شناسایی انواع خوراکی‌های کردستان و شناسایی آشپزهای برتر به‌منظور ایجاد اشتغال‌زایی و همکاری با رستوران‌های برتر استان را از جمله اهداف این جشنواره عنوان کرد و افزود:حضور در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها برای ارائه غذاهای بومی استان و برنامه‌ریزی سفر، معرفی و ارائه غذاهای استان در تورهای گردشگری، تاسیس سفره‌خانه سنتی با هدف ارائه غذاهای بومی کردستان، ایجاد برندسازی خوراک در گردشگری کردستان و تطبیق و شناسایی غذاهای معرفی شده با ذائقه گردشگران و سایر ملل، از دیگر اهداف مهم این جشنواره است.

او یادآور شد: بخش راوی‌گری این جشنواره در خصوص تاثیر غذاهای بومی کردستان در مهمانی‌های باشکوه حکومتی و قومی در مناسبت‌ها و رویدادهای خاص و یا برداشتی از سفرنامه‌ها و کتاب‌های تاریخی است که در آن به تمجید از غذاهای منطقه پرداخته شده است.

گویلیان بیان کرد: این بخش همچنین شامل اشعار و نظم‌هایی است که مادران در حین آشپزی می‌سرودند و یا برخی از شاعران استان برای معرفی کردستان، به‌عنوان یکی از عناصر فرهنگی مهمان‌نوازی مردم کردستان در وصف غذا سروده‌اند.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با بیان اینکه سفره‌آرایی کردی نیز به‌عنوان بخشی دیگر از جشنواره مورد توجه داوران است، گفت: به شرکت کننده برتر این جشنواره که برای سفره‌آرایی از وسایل، ظروف آشپزی بومی کردستان و طرح‌های سنتی منطقه استفاده نماید و چیدمان اصولی و دیدنی را در سفره خود در نظر داشته باشد جایزه ویژه اعطا می‌شود.

او اظهار کرد:اصالت غذا، اصالت پیش غذا، طعم، مزه و مواد تشکیل دهنده، سفره‌آرایی و چیدمان سنتی، رعایت نکات بهداشتی، خلاقیت در ارائه غذا، دسر و شیرینی، دمنوش محلی از جمله مواردی است که برای امتیازدهی مورد توجه داوران قرار می‌گیرد.

گویلیان افزود:جایزه بهترین غذا به سه نفر، بهترین چیدمان سفره کردی به یک نفر، راوی‌گری غذای کردستان بر‌اساس مستندات تاریخی به یک نفر و جایزه به دو نفر دیگر از شرکت‌کنندگان که در حین داوری و اجرای جشنواره مشخص می‌شود، تعلق می‌گیرد.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با بیان اینکه علاقمندان از سایر شهرهای کردستان نیز می‌توانند دراین جشنواره شرکت نمایند، یادآور شد:برای آشنایی شرکت کنندگان لیستی از خوراکی‌های استان و مناطق همجوار ارائه می‌شود.

او زمان ثبت‌نام و ارسال نوع غذاهای بومی پیشنهادی به این جشنواره را ۵ الی ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۱ بیان کرد و افزود: لیست نهایی پذیرفته شدگان پس از بررسی و تأیید توسط هیأت داوران به‌عنوان غذای بومی و محلی در تاریخ ۲۵ شهریورماه سال‌جاری اعلام خواهد شد.
گویلیان یادآور شد: «علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این جشنواره می‌توانند با شماره ۰۹۱۸۳۷۳۲۸۶۳ تماس و یا به واحد تبلیغات و بازاریابی گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان مراجعه نمایند.

کویستان عبدالحکیمی/کردستان