خلق آینده‌ای بهتر برای اقتصاد کشور نیازمند هم‌افزایی همه فعالان اقتصادی است/ حرکت از نگاه اقتصادی محض به نگاه منفعت همگانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در نشست صمیمانه بازار سرمایه، نهادهای مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و فعالان اقتصادی استان اصفهان که به همت فولادمبارکه برگزار شد، گفت: هدف همه ما رونق اقتصاد کشور است و […]

خلق آینده‌ای بهتر برای اقتصاد کشور نیازمند هم‌افزایی همه فعالان اقتصادی است/ حرکت از نگاه اقتصادی محض به نگاه منفعت همگانی

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در نشست صمیمانه بازار سرمایه، نهادهای مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و فعالان اقتصادی استان اصفهان که به همت فولادمبارکه برگزار شد، گفت: هدف همه ما رونق اقتصاد کشور است و ما خلق آینده‌ای بهتر برای اقتصاد کشور را جزو اهدافمان تعریف کرده‌ایم. اما به تنهایی نمی‌شود و ما باید برای این منظور هم‌هدف شویم و باید در کنار هم قرار بگیریم. فولاد مبارکه هر چقدر بزرگ باشد به تنهایی نمی‌تواند در اقتصاد کشور تحول ایجاد کند، باید کنار هم باشیم و همدیگر را پوشش دهیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران،محمدیاسر طیب‌نیا،
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در ابتدای صحبت‌های خود به یک نکته مهم اشاره کرد و گفت: اصفهانی که امروز به عنوان قطب صنعت و فولاد کشور می‌شناسیم یک عقبه دارد. یکی از دلایل پیشرفت اصفهان، نظام‌های اجتماعی بوده که همه چیز را در کنار هم می‌دیده است.

محمدیاسر طیب‌نیا افزود: برای مثال در میدان امام(ره) روغن مورد نیاز چراغ‌های روشنایی میدان را از عصارخانه شاهی که کنار میدان و جنب بازار قیصریه است تهیه می‌کردند. در بازار که قدم بزنید مقابل مسجد سر در می‌آورید. طراحی این نظام‌ها به گونه‌ای است که نظام اقتصادی را در کنار نظام معنوی و نظام سیاسی می‌بینید و همه این نظام‌ها در کنار هم قرار گرفته است و جدا از هم نیست.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: همان طور که مادیات دیده شده معنویات هم دیده می‌شد، اینطور نبوده که نظام سیاسی جایی باشد و مسجد و منبر یا نظام اقتصادی جای دیگری باشد؛ این رمز شکوفایی در طول تاریخ بوده و در اصفهان هم رخ داده است.

طیب‌نیا افزود: این کنارهم قرارگرفتن مرهون تفکر متفکرهایی مثل شیخ بهایی است که با این تفکر، سیاست، اقتصاد و معنویات را کنار هم طراحی کردند. اگر امروز بتوانیم تعادل بین این موارد را برقرار کنیم و کنار هم قرار دهیم می‌توانیم به رستگاری که هدف خلقت ما هست برسیم. ما الان دچار آفتی هستیم که اقتصاد را محض نگاه می‌کنیم و به تاثیرات جانبی آن توجه نمی‌کنیم.

ارزش فولاد مبارکه فراتر از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است

طیب‌نیا با اشاره به حضور فعالان بازار سرمایه در این نشست گفت: شما اهل رقم و حساب‌گری هستید، در بازار سرمایه زمانی که می‌خواهند به سرمایه‌گذاری بلندمدت توصیه کنند می‌گویند سهام فولاد مبارکه را بخر. اما آیا ارزش فولاد امروز فقط ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است؟ آیا ارزش فولاد صرفا در همین اعداد و ارقام خلاصه می‌شود یا مواردی دیگری در کنار آن مطرح است؟ علاوه بر این اعداد و ارقام آیا ارزش‌های اقتصادی دیگری هم هست که ما باید به آن توجه کنیم؟

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه افزود: علاوه بر آن اعداد و ارقام، معیشت ۳۸۰ هزار نفر مستقیم و غیرمستقیم به واسطه فولاد مبارکه شکل گرفته که با خانواده‌های آنها بالغ بر میلیون‌ها نفر می‌شود. بیش از ۳۵۰۰ کارخانه در بالادست و پایین دست فولاد مبارکه در تامین تجهیزات و قطعات و خوراک‌دهی آن فعالیت می کنند یا مواد مورد نیاز آنها در این مجموعه تولید می‌شود.

طیب‌نیا با اشاره به اینکه در بازار سرمایه جزو بزرگ‌ترین‌ها هستیم و شما فعالان بازار سرمایه توصیه می‌کنید همه این سهم در سبد خود بگنجانند گفت: می دانید که فولاد دچار حواشی مختلف مثل حملات سایبری، تحریم و حملات رسانه‌ای می‌شود و ما هر هفته با یک تصمیم و ابلاغیه جدید، بحران اجتماعی وبحران کارگری روبه‌رو هستیم اما با همه این احوال این مجموعه محکم و استوار ایستاده و از ۲.۵ میلیون تن ظرفیت تولید در سال ۱۳۷۰، اکنون به تولید ۱۰.۲ میلیون تن فولاد رسیده است که هم ظرفیت و هم تولید است و کمتر می‌توان شرکتی را مثال زد که با صد درصد ظرفیت با وجود محدودیت برق و گاز فعالیت کند. به دلیل محدویت‌ها در تابستان امسال ۷۵۰ هزار تن تولید را در فولادسازی از دست دادیم.

از محدودیت‌ها عبور کردیم و از توسعه حرف می‌زنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه بیان داشت: امروز با جرئت و افتخار می‌گویم کسری تولید در ماه های گذشته را جبران کردیم و امیدواریم برنامه و رکورد سال گذشته را رد کنیم. نه تنها علی‌رغم این محدودیت‌ها، تولید کردیم بلکه با وجود محدودیت‌ها، تحریم ها را پشت سر گذاشتیم، بومی سازی ۹۰ درصدی قطعات و تجهیزات را پشت سر گذاشتیم و امروز حرف از توسعه، حل مشکل آب و توازن در تولید و زنجیره و از کیفیت حرف می زنیم.

طیب نیا تاکید کرد: ارزش اینکه کشور را از بحران‌های اقتصادی عبور دهیم چقدر است؟ آیا همان ۴۵۰ همتی است که روز تابلوی بورس نشان داده می شود؟ به جرات می‌گویم اگر فولاد مبارکه نبود، در تحریم ها کمر اقتصاد کشور خم شده بود. صنعت لوازم خانگی، خودرو و حتی توسعه‌های کشور متوقف میشد و از این رو باید با این نگاه ارزش فولادمبارکه را درک کرد.

دید سرمایه‌گذاری را بلندمدت‌تر از این دنیا کنیم

وی افزود: شما توصیه می‌کنید برای دید بلندمدت سهام فولاد و پتروشیمی را باید خرید اما من به این نتیجه رسیدم که اگر نگاهمان را بلندمدت‌تر از این دنیا کنیم هم باید روی سهم فولاد مبارکه سرمایه گذاری کنیم. اگر بخواهیم از زاویه آخرت هم نگاه کنیم باید روی این سهم و مشابه آن سرمایه‌گذاری کنیم چون این سهم اشتغال و توسعه‌آفرین است و می‌توانیم بگوییم این سهم علاوه بر منافع مادی که در مقایسه با بازارهای موازی در ۱۰ سال گذشته از همه سرمایه‌گذاری‌ها ارزش‌آفرینی بیشتری داشته منافع دیگری هم دارد. امروز باید نگاهمان به این سهم جامع‌تر باشد، همانطور که در قرآن آمده فولاد حاوی منافع للناس است و در کنار باران برای فولاد هم از لفط “انزلنا” استفاده شده، چرا که فولاد هم مثل باران، حاوی منافع برای مردم است. اگر فولاد رونق داشته باشد اقتصاد و صنعت کشور رونق دارد. لذا می‌بینیم کشورهای توسعه‌یافته سعی کرده‌اند در هر حال صنعت فولاد را حفظ کنند. این نگاه باید در تفکر شما فعالان بازار سرمایه به این سهم باشد علاوه بر نگاه اقتصادی از این سهم محافطت کنید چون رونق اقتصاد کشور رخ می دهد.

طیب‌نیا با اشاره به اینکه باید تغییر پارادایم فکری داشته باشیم و از نگاه اقتصادی محض به نگاه منفعت همگانی حرکت کنیم گفت: باید این نگاه در توصیه، جهت‌دهی به بازار و تصمیم‌گیری و در قضاوت‌هایمان لحاظ کنیم. باید در کنار منافع اقتصادی، منافع عام برای همه مردم را هم لحاظ کنیم. اینگونه است که این سهم که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم وارد مقوله برکت می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: هدف همه ما رونق اقتصاد کشور است و ما خلق آینده‌ای بهتر برای اقتصاد کشور را جزو اهدافمان تعریف کرده‌ایم. اما به تنهایی نمی‌شود و ما باید برای این منظور هم‌هدف شویم و باید در کنار هم قرار بگیریم. فولاد مبارکه هر چقدر بزرگ باشد به تنهایی نمی‌تواند در اقتصاد کشور تحول ایجاد کند، باید کنار هم باشیم و همدیگر را پوشش دهیم.

رقم زدن اتفاقات بزرگ و خلق آینده بهتر برای ایران

طیب‌نیا با ذکر مثالی گفت: وضعیت ما در حال حاضر بدتر از ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم نیست. ژاپن در آن زمان نصف کشورش را از دست داده بود، کشتیرانی که به آن متکی بود منهدم شد، کمتر از ۱۶ درصد زمین‌های کشاورزی آن قابل استفاده بود و منابع نفتی و معدنی هم اصلا ندارد چه می شود که بعد از ۴۰ تا ۵۰ سال به یک معجزه اقتصادی تبدیل می‌شود؟ آیا نمیتوانیم همان اتفاق را در کشور خودمان رقم بزنیم؟ میتوانیم چون مصداق‌های آن را داریم. عمر صنعت فولاد در کشور ما کمتر از ۵۰ سال است. مشابه اتفاق ژاپن، در فولاد رخ داده و میتواند در کل اقتصاد رخ دهد. باید کنار هم قرار بگیریم تا بتوانیم آن اتفاق بزرگ را رقم بزنیم و فلسفه جمع شدن ما کنار هم همین است؛ ان شاء الله رقم زدن اتفاقات بزرگ و خلق آینده بهتر برای ایران.