انجام تمهیدات پیشگیری از خطرات سیل/ مردم هشدارها را جدی بگیرند معاون سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بارش های امروز و فردا به سرعت سطح وسیعی از مسیل ها و مراکز جمعیتی شهری و روستایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، نژاد جهانی معاون فنی و هماهنگی بازسازی […]

انجام تمهیدات پیشگیری از خطرات سیل/ مردم هشدارها را جدی بگیرند

معاون سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بارش های امروز و فردا به سرعت سطح وسیعی از مسیل ها و مراکز جمعیتی شهری و روستایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، نژاد جهانی معاون فنی و هماهنگی بازسازی – بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: انجام تمهیدات پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی‌ – بازتوانی مجموعه چرخه مدیریت بحران را پوشش می‌دهند.

وی افزود: پیشگیری در مقابل مخاطرات طبیعی باید در زمینه کالبدی و نرم افزاری انجام شود اما در حال حاضر که با هشدار قرمز هواشناسی مواجه شدیم مدل رفتاری بیشتر با تاکید بر آمادگی و مقابله خواهد بود.

نژاد جهانی اظهار کرد: اخطارها و هشدارهای لازم در تمام سطوح ابلاغ گردیده، دستورالعمل های لازم برای نحوه اقدام دستگاهها تدوین و دستورات لازم به ادارات کل استانها صادر شده است.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در مناطق تحت تاثیر باید اقدامات از جنس تعهد رفتاری باشد و مدیران در سطوح عملیاتی جدی تر وارد شوند و در میدان مسائل را دنبال کنند.

وی در خصوص هشدار قرمز هواشناسی برای نیمه غربی و جنوب غرب کشور گفت: بارش های امروز و فردا در مناطق تحت تاثیر هشدار قرمز هواشناسی از جنس رگباری همراه با ذوب شدن برف هستند و به سرعت، سطح وسیعی از مسیل‌ها و حریم آنها را پوشش داده و به مزارع، باغات و محورهای مواصلاتی گسترش پیدا ‌می‌کند و مراکز جمعیتی شهری و روستایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه باید اقداماتی برای هدایت فیزیکی سیلاب انجام شود گفت: در همین راستا کمیته اضطراری سیلاب در وزارت نیرو برگزار شد تا اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

وی اظهار کرد: دهیاران، بخشداران، شهرداران و مدیران سایر دستگاهها از جمله جهاد کشاورزی تحت فرماندهی فرمانداران در آگاه سازی مردم به هر نحو ممکن و هدایت آنها به مکان های امن اهتمام جدی داشته باشند و پاکسازی محل سازه های تقاطعی بر رودخانه ها و دهانه های آنها را کنترل کنند و از ورود و اقامت تفریحی مردم در بستر مسیل ها و رودخانه ها جلوگیری کنند و عشایر را به هر نحو ممکن از خطرات سیل آگاه کنند.

نژاد جهانی افز‌ود: اقشار مختلف مردم به هشدار های صادر شده توجه داشته باشند و از حضور در کنار مسیل‌ها و رودخانه‌ها خودداری کنند و همچنین سرمایه های خود را از کنار مناطق حادثه خیز دور نگه دارند .

معاون سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه خودروها یکی از خطرات جدی در زمان سیل هستند گفت: مردم از پارک خودروها در کنار مسیل های استان های تحت تاثیر هشدارهای هواشناسی خودداری کنند زیرا اگر ۳۰ سانتی متر عمق آب را داشته باشیم خودرو شناور می‌شود و خطرات جبران ناپذیری را به همراه دارد.

نژاد جهانی ضمن بیان اینکه برای مقابله با مخاطرات طبیعی مسئله حفظ جان مردم اولویت اول کشور است، گفت: امیدواریم با ترکیب تعهد رفتاری مسئولین و مردم شاهد هیچ گونه آسیبی به شهروندان نباشیم.

گفتنی است؛ سازمان هواشناسی برای هفت استان ایلام، کرمانشاه، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی و کردستان طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، ۲۳ و ۲۴ فروردین هشدار قرمز صادر کرده است.