باغ رضوان ٧ میلیون نفر زائر در سال دارد مدیرعامل سازمان آرامستان‌های اصفهان با بیان اینکه سالانه بالغ بر هفت میلیون نفر زائر به آرامستان باغ رضوان وآمد دارند اذعان کرد: طی دو سال گذشته، روند کفن و دفن در باغ رضوان تغییر کرد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران؛علی حاجیان در جمع خبرنگاران در […]

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های اصفهان با بیان اینکه سالانه بالغ بر هفت میلیون نفر زائر به آرامستان باغ رضوان وآمد دارند اذعان کرد: طی دو سال گذشته، روند کفن و دفن در باغ رضوان تغییر کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران؛علی حاجیان در جمع خبرنگاران در نشستی که به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس آرامستان باغ رضوان در سالن جلسات کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شده بود با بیان اینکه باغ رضوان با ۱۶۰ هکتار فضای سبز و ۱۲۲ هزار درخت ‌و درختچه، از مهم‌ترین ریه‌های تنفسی شرق شهر به‌شمار می‌رود اظهار کرد: در زمینه توسعه و هوشمندسازی نیز پروژه‌هایی همچون هوشمندسازی آبیاری ۵۰ هکتار از فضای سبز در آن اجرا شد.

وی با بیان اینکه سالانه بالغ بر هفت میلیون نفر زائر به این آرامستان رفت‌وآمد دارند اذعان کرد: طی دو سال گذشته، روند کفن و دفن در باغ رضوان تغییر کرد و در زمینه رعایت شرعیات و احکام کفن و دفن، رتبه نخست کشور را درمیان آرامستان‌ها کسب کردیم.

وی در ادامه از ساخت نمازخانه به‌وسعت ۲۰۰ متر خبر داد و گفت:چندین چشمه سرویس بهداشتی در فاز سوم و مانیتورینگ تاسیسات و‌ دوربین‌های مداربسته باهدف تامین ایمنی محیط و نظارت مستمر، از دیگر پروژه‌های حوزه توسعه و هوشمندسازی است.
حاجیان همچنین از ساخت منبع ۵۵ هزار مترمکعبی آب در باغ رضوان به عنوان مهم‌ترین پروژه‌های سازمان آرامستان‌ها در حوزه محیط زیست و انرژی خبر داد و گفت؛ این منبع به‌راحتی قادر به آبرسانی به سایر بخش‌ها نیز هست.

وی افزود: استحصال آب‌های سطحی از دیگر پرو‌ژه‌های اجرا شده‌ در باغ رضوان است که با اجرای آن قادریم تمامی آب ناشی از نزولات جوی را در استخرهای بزرگ ذخیره کنیم.

مدیر عامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان از نصب پنل‌های خورشیدی با ظرفیت تولید ۵۵۰ کیلووات برق در باغ رضوان خبر داد و گفت: این از ‌دیگر پروژه‌های سازمان است که حدود ۴۵ درصد مصرف برق باغ رضوان را تامین می‌کند.

وی گفت: تاکنون موفق به کاشت و تولید ۴۰۰ هزار نهال در باغ رضوان و انتقال آن‌ها به سایر نقاط شهر شده‌ایم که اقدامی بسیار قابل‌توجه در حوزه محیط زیست به‌شمار می‌رود.

حاجیان «ترویج یاد معاد» را از اهداف مورد نظر در این دوره مدیریت سازمان آرامستان‌ها بیان و تصریح کرد: توانستیم در این زمینه نسبت به ساخت فیلم کوتاه، ساخت و پخش برنامه تلویزیونی «واقعه»، تالیف چندین کتاب با رویکردهای مختلف درباره باغ رضوان، تولید پادکست و اجرای نمایش اقدام کنیم.

وی افزود: همچنین راه‌اندازی سامانه پرداخت خیرات و نذورات، صرف خیرات در موارد مورد نیاز در شهر و احداث یک محوطه بازی در منطقه دو توسط خیرین نیز از اقدامات سازمان در زمینه توسعه فرهنگ خیرات و‌ نذورات بوده است.
در ادامه این نشست سید ابراهیم حسینی معاون اجرایی این آرامستان نیز با اشاره به فرونشست زمین در این آرامستان به دلیل حفاری قبرها گفت: کارگران فضای سبز مجموعه را موظف کردیم هر روز برای برطرف کردن این مشکل نقاطی که با فرو نشست مواجه شده است را به ما اطلاع دهند، اما در باغ رضوان فرونشست امری کاملاً منطقی است.

وی با اشاره به موضوع ایجاد آرامستان‌هایی در نقاط مختلف شهر گفت: این موضوع طی ۱۰سال گذشته مطرح شد اما شهرداری به تنهایی تصمیم‌گیرنده در این موضوع نیست و باید همه مدیران شهری و استانی در این موضوع حمایت کنند.
حسینی با بیان اینکه تا ۵۰ سال آینده مشکلی برای دفن در باغ رضوان نداریم ،اظهار کرد: وسعت این باعغ به اندازه کافی هست ضمن اینکه در قبوری که بیشتر از ۳۰ سال از زمان دفن اموات در آن طی شده است نیز مجدداً خاکسپاری انجام می شود.
خبرنگار: الهام خانی