۱۱۰۰ نفر از سراسر کشور با انجمن پارکینسون ارتباط برقرار کردند مدیرعامل انجمن خیریه پارکینسون با بیان اینکه از زمان تشکیل و آغاز فعالیت این انجمن تا کنون، یک هزار و ١٠٠ نفر از سراسر کشور با این انجمن ارتباط برقرار کردند اظهار کرد: حدود ۶۰۰ نفر از خدمات این انجمن استفاده می کنند. به […]

مدیرعامل انجمن خیریه پارکینسون با بیان اینکه از زمان تشکیل و آغاز فعالیت این انجمن تا کنون، یک هزار و ١٠٠ نفر از سراسر کشور با این انجمن ارتباط برقرار کردند اظهار کرد: حدود ۶۰۰ نفر از خدمات این انجمن استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛ محمد قطبی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به وجه تمایز این خیریه با سایر خیریه‌ها، تصریح کرد: خیریه پارکینسون با توجه به فعالیت در عرصه بیماری خاص، فعالیت فعالی در حوزه پژوهشی دارد و تیمی در این انجمن پیگیر پژوهش، تحقیقات و آموزش هستند.

مدیرعامل انجمن خیریه پارکینسون با اشاره به مورد توجه بودن نیازهای بیماران و خانواده‌های آنها، ادامه داد: قیمت داروهای این بیماران طبق مصوب سازمان غذا و دارو است، اما اتفاق خوب این حوزه، قرار گرفتن بیماری پارکینسون در سبد حمایتی بیماران خاص است.

قطبی با اشاره به اینکه برخی از داروهای این بیماران تحت پوشش بیمه است، گفت: مبدا و برنامه‌ریزی خیریه پارکینسون، تنها مربوط به اقدامات کمک درمانی است و پیش‌بینی‌های سالانه برای فعالیت‌های مرتبط در نظر گرفته می‌شود.

دکترای روانشناسی بالینی نیز در این نشست خبری انجمن خیریه پارکینسون اظهار کرد: درمان‌های اولیه بیماری‌های عصبی روان‌شناختی مانند پارکینسون، ام‌اس، صرع یا آلزایمر، درمان‌های دارویی است و نمی‌توان ادعا داشت که درمان اولیه این بیماری‌ها، درمان‌های روانشناختی است.

محسن لعلی افزود: درمان‌های روانشناختی جایگاه حمایتی از این بیماران دارد و با توجه به اینکه اختلالات همگون از جمله افسردگی، اضطراب و چالش‌های عاطفی برای بیماران پدید می‌آید، مشاوره و روان‌درمانی می‌تواند نقش مهمی در حمایت از بیماران داشته باشد.

این دکترای روانشناسی با اشاره به اینکه تشکیل انجمن خیریه پارکینسون و فعالیت مشارکتی آن گامی مثبت تلقی می‌شود، تصریح کرد: در این انجمن، طی روند تکمیل درمان بیماری پارکینسون، از درمان کلی‌نگر استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قشر هدف روانشناس و مشاور در حیطه حمایتی بیمار و خانواده او هستند، ادامه داد: روان‌درمانی و مشاوره در درمان پارکینسون و سایر اختلالات مشابه آن منجر به بالا بردن کیفیت زندگی آنها می‌شود.

لعلی با بیان اینکه گاهی خانواده می‌تواند همراه و یاری دهنده اصلی بیماران باشد، گفت: آموزش مهارت‌های زندگی و اجتماعی به بیمار و خانواده او از جمله اولویت‌هایی است که در بحث روان‌درمانی مد نظر قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: بعضی از رویکردهای درمانی از جمله درمان شناختی رفتاری، ذهن آگاهی و درمان مبتلا بر پذیرش، از رویکردهای درمانی هستند که در درمان پارکینسون و سایر اختلالات مشابه عصبی شناختی کاربرد فراوانی دارند.

این دکترای روانشناسی بالینی با تاکید بر نقش حمایتی و آموزشی مشاوره برای بیماران مبتلا به پارکینسون، اظهار کرد: مهارت‌هایی توسط روانشناس و مشاور به بیماران آموزش داده و با توجه به این مهارت‌ها، از تسریع روند پیشرفت بیماری تا حدودی پیشگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه اعتقاد بر این است که روان‌درمانی‌ها باید در خدمت دارودرمانی بیماری پارکینسون باشد، افزود: بر اساس پژوهش‌های انجام شده در سراسر جهان، تأثیر روان‌درمانی برای این بیماران بدون انکار و مشاور نمی‌تواند بر اختلالات حرکتی بیماری تأثیر مستقیم بگذارد، اما تأثیر روان درمانی بر کیفیت زندگی بیماران بسیار مشهود ارزیابی شده است.

رضا امانی فلوشیپ تغذیه بالینی نیز در این نشست اظهار کرد: برخی از مواد لازم برای بدن، از مواد غذایی خوراکی تأمین می‌شود و بدن توان ساخت آن را ندارد یا تنظیم آن به مواد غذایی وابسته است.

وی با اشاره به ورود سموم از جمله آفت‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها به زندگی‌ های ام‌اس، پارکینسون و آلزایمر، تأثیرگذار است و هر چه چربی‌ها به سمت اشباع پیش رود، انعطاف‌پذیری نورون‌ها تحت تأثیر چربی‌های دریافتی قرار می‌گیرد.

فلوشیپ تغذیه بالینی با بیان اینکه تغذیه در دو بعد پیشگیری و درمان روند بیماری‌ها تأثیرگذار و تغذیه در کشور یکی از موضوعاتی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: یکی از دشمن‌های سیستم عصبی انسان، اسید چرب ترانس است و این در صورتی است که ایرانی‌ها بین دو تا پنج برابر میزان توصیه شده، از اسیدهای چرب ترانس استفاده می‌کنند؛ همچنین باید در نظر داشت که استفاده از میوه و سبزی، یکی از عوامل تأثیرگذار در پیشگیری از بیماری‌ها است و هرچه میوه و سبزی تیره‌تر باشد، مفیدتر واقع می‌شود.
خبرنگار: الهام خانی