معاون رفاه و اقتصاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ اطلاعات اقتصادی خانوارهای ایرانی در پایگاه رفاه ایرانیان هر 6 ماه یک‌ بار بازنگری می‌شود.

علیرضا عسگریان درباره مطالبه برخی مخاطبان خبرگزاری فارس با این محور که چرا اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان برای دریافت یارانه، به روز رسانی نمی‌شود؟ توضیح داد: دهک‌بندی افراد برای دریافت یارانه‌ها تکلیف قانونی و مبنای تصمیم‌گیری است و ما در نظر داریم که اعداد و ارقام پایگاه رفاه ایرانیان را برخط کنیم، اما براساس ضوابط قانون بودجه ۱۴۰۲ موظف هستیم، هر ۶ ماه یکبار داده‌ها و اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان تغییر یابد، اگر این تغییرات اعمال شود، به صورت طبیعی مبنای استحقاق‌سنجی خانوارها محسوب می‌شود که براساس آن دهک‌بندی خانوارها تغییر پیدا می‌کند.

وی گفت: وزارت تعاون تلاش دارد، اطلاعات اقتصادی خانوار به صورت منظم به‌روز‌رسانی شود، این در حالی است که فعلا ۷۸ میلیون نفر ایرانی از جامعه یارانه‌بگیران هستند. این تعداد یارانه بگیر موجب می‌شود که ما همیشه اعتراضاتی داشته باشیم.

وی همچنین ادامه داد: دهک‌بند،ی ساز و کار پرداخت یارانه به خانوارها است، در حال حاضر ۹ دهک یارانه می‌گیرند و آنهایی که در دهک دهم پردرآمد قرار می‌گیرند، از دریافت یارانه خارج می‌شوند.

وی اضافه کرد: ما می‌خواهیم پرداخت یارانه منصفانه باشد و به مردم پاسخ شفاف و روشن بدهیم و هر نوع سؤالی که دارند، می‌توانند مطرح کنند و ما در حد توان پاسخ می‌دهیم.

معاون رفاه و اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش برخی مخاطبان مبین بر اینکه‌ با داشتن دو خودرو در یک خانواده و بدون داشتن خانه، یارانه آنها قطع شده است، درحالی که برخی افراد چندین خانه و یا مغازه دارند، اما همچنان یارانه می‌گیرند، گفت: این حرف‌ها قابل قبول نیست. مگر می‌شود کسی چندین مغازه داشته باشد، اما تراکنش بانکی وی ثبت نشده باشد؛ ما معیارهای زیادی برای شناسایی وسع اقتصادی خانوار داریم که یکی از آنها تراکنش‌های بانکی است، شاخص‌های دیگری هم وجود دارد، همچون حساب‌های بانکی، سود بانکی، مانده در گردش حساب‌های بانکی، ساختار خانوار، بعد خانوار، تعداد وسیله نقلیه، قیمت وسیله نقلیه، تعداد حقوق‌بگیران یک خانوار، دارایی‌های بورسی خانوار، داشتن ملک و  خانه و تعداد سفرهای خارجی (به جز سفر به عتبات) همه این موارد ملاک تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد و هرکدام از این اطلاعات به تنهایی محاسبه نمی‌شود.

عسگریان اظهار داشت:‌ تنها تراکنش مالی بالا در یک زمان خاصی مدنظر نیست، بلکه معدل معیارهای گفته شده در یک خانوار مدنظر تحلیل و مبنای قضاوت ما قرار می‌گیرد. 

* چه دستگاه‌هایی اطلاعات خود را به پایگاه رفاه ایرانیان‌ ‌منتقل کردند؟

معاون رفاه و اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اینکه تاکنون چه دستگاه‌هایی اطلاعات خود را به پایگاه رفاه ایرانیان، ‌منتقل کرده‌اند؟ گفت: سازمان‌های ثبت اسناد، ثبت احوال، بانک مرکزی، نیروی انتظامی، کمیته امداد امام خمینی(ره) در حوزه حمایتی، سازمان بهزیستی، بورس اوراق بهادار، حقوق و دستمزد، صندوق‌های بیمه‌ای، سازمان تأمین اجتماعی و برخی سازمان‌های دیگر هستند که اطلاعات برخی از این سازمان‌ها برخط و آنلاین است و برای برخی نیز هر ۶ ماه یکبار به روز رسانی می‌شود.

وی گفت: بعد و ساختار خانوار دو شاخصی است که در صورت تغییر به تناسب تاثیر آنها در دهک خانوارها تاثیر می‌گذارد و تغییر پیدا می‌کند.

عسگریان در مورد اینکه آیا به نظر شما این همه بررسی و اطلاعات برای حذف فقط یک دهک صرفه اقتصادی دارد؟ گفت: به نظر شما اگر سه دهک پردرآمد را از یارانه حذف می‌کردیم، چه تعداد افراد از یارانه حذف می‌شدند؟ قطعا در آن صورت بسیاری از کارمندان معمولی و خانوارهای متوسط حذف خواهند شد.

عسگریان تصریح کرد: در هر دهک درآمدی ۸٫۷ میلیون نفر جمعیت وجود دارد و قصد اصلی ما از مداخله دادن شاخص‌های دقیق‌تر و برخط کردن و اعمال شاخص‌های حذف افراد و یا حتی تغییر دهک‌ها نیست. موضوع اصلی این است که فقط می‌خواهیم عدالت رعایت شود. در هر نوبت بررسی، برخی خانوارها به دهک‌های بالا و برخی به دهک‌های پائین منتقل می‌شوند.

عسگریان در مورد اینکه آیا همه افراد دهک ۱۰ از یارانه حذف می‌شوند؟ گفت:‌ در هر دهک، صدک‌هایی وجود دارد و تعداد معدودی از آنها یارانه می‌گیرند، اما عمده افرادی که در دهک ۱۰ پردرآمدی قرار می‌گیرند، یارانه‌شان حذف می‌شود.

وی اضافه کرد: برخی افراد اصلا تراکنش بانکی ندارند که این افراد مشکوک به پنهان کردن اطلاعات مالی می‌شوند، در نتیجه وضعیت خانوار آنها را مجددا بررسی می‌کنیم.

به گفته عسگریان، طرح دهک‌بندی خانوار و شناسایی افراد پردرآمد از یارانه یک تکلیف قانونی است که در قانون بودجه برعهده دولت گذاشته شده است.