سرمایه‌گذاری غیرمستقیم روی صنعت خاص فراهم شد به گفته کارشناسان، صندوق‌های بخشی با افزایش تنوع ابزار‌های سرمایه‌گذاری در بورس، به افراد قدرت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم روی صنعت خاصی را می‌دهند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، روز گذشته ۷ اسفند اولین صندوق بخشی بازار سرمایه ایران با نماد پتروآگاه (با موضوع سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی) […]

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم روی صنعت خاص فراهم شد

به گفته کارشناسان، صندوق‌های بخشی با افزایش تنوع ابزار‌های سرمایه‌گذاری در بورس، به افراد قدرت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم روی صنعت خاصی را می‌دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، روز گذشته ۷ اسفند اولین صندوق بخشی بازار سرمایه ایران با نماد پتروآگاه (با موضوع سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی) رونمایی شد.

در مراسم رونمایی از این صندوق آقای مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در یک حوزه هستند و در عین حال نمی‌خواهند ریسک تک سهم بودن را به دوش بکشند. از این رو امیدواریم با تاسیس صندوق بخشی، سرمایه‌گذاران از انتفاع لازم بهره ببرند.

مراسم رونمایی از اولین صندوق بخشی

صندوق‌ بخشی که آقای علی اکبر ایرانشاهی سرپرست مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس در خصوص چیستی آن می‌گوید: این صندوق نوع خاصی از صندوق سرمایه‌گذاری در سهام به حساب می‌آید که بخش عمده منابع آن به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های یک صنعت خاص اختصاص داده می‌شود.

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در یک صنعت خاص با صندوق بخشی
صندوق‌ بخشی که می‌توانند تمایل به سرمایه‌گذاری در یک صنعت خاص را پوشش دهند، آقای کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دیگر مزیت‌های این صندوق بیان کرد: در کل صندوق‌های بخشی سبب افزایش تنوع ابزار‌های سرمایه‌گذاری به شکل غیرمستقیم در بازار سرمایه کشور می‌شوند و می‌توانند عمق بازار سرمایه ما را افزایش دهند. همچنین این صندوق‌ها گزینه بسیار مناسبی برای افرادی بوده که تمایل به سرمایه‌گذاری در یک صنعت خاص را داشته و میزان ریسک‌پذیری کمتری هم دارند که این صندوق می تواند پاسخگوی این نیاز افراد باشد.

به گفته آسایش، نکته قابل ذکر دیگر اینکه این صندوق‌ها می‌تواند از صنایع خودشان در هنگام نیاز حمایت کنند و به این شکل به صنایع و در مجموع کل بازار کمک خواهد شد.

حالا نخستین صندوق بخشی بازار سرمایه در صنعت شیمیایی متمرکز شده است. صنعتی که به گواه آمار با رشد ۲ هزار درصدی در پنج سال گذشته در مقایسه با شاخص (بازدهی هزار و ۵۰۰ درصد) و ارز (بازدهی ۷۵۰ درصد) عملکرد مناسبی داشته است.

صنعت شیمیایی

دیگر کارشناس بازار سرمایه آقای اکبر ادهم در خصوص مزیت‌های نخستین صندوق بخشی کشور که متمرکز بر روی گروه محصولات شیمیایی بازار سرمایه است. اظهار کرد: در حال حاضر شرکت‌های گروه شیمیایی حدود ۲۵ درصد از ارزش بازار را به خود اختصاص داده‌اند. مزیت‌های این صندوق را می‌توان این گونه مطرح کرد:

کسب بازده فراتر از شاخص کل بورس و دلار در بلند مدت
تنوع محصولات صنعت شیمیایی به دلیل حضور ۶۵ نماد بورسی و محصولات تولیدی متفاوت
عدم نیاز به تحلیل بنیادی سهام صنعت شیمیایی به منظور تشخیص سهام ارزنده
امکان بهره مندی از پرتفوی متنوع از سهام ارزنده با هر میزان سرمایه
سودآوری مناسب با توجه به شرایط ارزی و جایگاه ارز در صنعت شیمیایی
ادهم در ادامه نیز گفت: علاوه بر موارد و مزیت‌های مطرح شده باید به ساختار‌های این صندوق و خیال آسوده برای سرمایه‌گذاران از جهت کسب بازدهی و عملکرد مطلوب هم اشاره کرد.

سال آینده شاهد صندوق‌های بخشی بیشتری خواهیم بود
باتوجه به ویژگی‌های مطرح شده، رئیس سازمان بورس نیز با تاکید بر آن‌ها وعده افزایش صندوق‌های بخشی در سال آینده را داد و گفت: امیدواریم سال آینده با کمک این ابزار مالی، صندوق‌های دیگری داشته باشیم تا این ابزار به تامین مالی شرکت‌ها و کاهش ریسک معاملات به ویژه برای سهامدارانی که وقت و انرژی کافی یا سواد مالی برای خرید و فروش سهام ندارند، کمک کند.

صندوق‌های بخشی ابزاری هستند که به گفته کارشناسان با کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در یک صنعت خاص راه‌اندازی شده‌اند و یکی دیگر از اقدامات سازمان بورس در راستای تنوع بخشی به ابزار‌های حاضر در بازار سرمایه محسوب می‌شوند. حالا باید منتظر ماند و دید آیا وعده رئیس سازمان بورس برای فعالیت صندوق‌های بخشی دیگر محقق خواهد شد یا خیر؟