وزارت نفت از جمله ارگان‌هایی است که توانست در یک سال گذشته اقدامات شایسته‌ای در حوزه منابع انسانی انجام دهد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از خبرگزاری برنا، یکی از موضوعات مهم در وزارت نفت توجه به بحث منابع انسانی است. لذا نخستین اقدام این وزارت خانه احیای شورای مدیران توسعه مدیریت و […]

وزارت نفت از جمله ارگان‌هایی است که توانست در یک سال گذشته اقدامات شایسته‌ای در حوزه منابع انسانی انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از خبرگزاری برنا، یکی از موضوعات مهم در وزارت نفت توجه به بحث منابع انسانی است. لذا نخستین اقدام این وزارت خانه احیای شورای مدیران توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، برای احیای رویه‌های صحیح گذشته بود. شورایی که متشکل از مدیران عامل و منابع انسانی شرکت‌های تابع و فرعی چهار شرکت اصلی وزارت نفت بود و با شناسایی آسیب‌های منابع انسانی، مقتضی با شرایط هر شرکت نسبت به رفع مسائل با خرد جمعی مشورت می‌کردند

توجه به ایثارگران
یکی از مواردی که این شورا در صدر فعالیت‌های خود قرارداد، بررسی میدانی مشکلات کارکنان با حضور در جزایر و مناطق عملیاتی و گفت‌وگو با آن‌ها بود با این کار مشکلات شنیده شده و برای حل آن به شورای مدیران ارجاع می‌دادند. یکی دیگر از فعالیت‌هایی که در این حوزه به سرانجام رسید بحث روند تبدیل وضعیت ایثارگران پیمانکاری و قراردادی به کارکنان رسمی بود. با توجه به این که در فرایند تبدیل وضعیت افراد مذکور در قانونی که به واسطه سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شده، شرط سن و معدل برای تبدیل وضعیت آن‌ها ذکر شده بود، برخی کارکنان از این مزایا برخوردار نبودند که با بررسی های متعدد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و نمایندگان سازمان اداری و استخدامی کشور این رویه اصلاح شد و کارکنان ایثارگر بدون شرط سن و معدل برای این منظور اقدام کردند
علاوه بر آن پرداخت کسر ساعت کار، پاداش بهره‌وری و ایاب و ذهاب مشمولان حالت اشتغال، پرداخت ۱۰۰ درصدی هزینه‌های درمانی، بازخرید مرخصی، معافیت از پرداخت کسورات، امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر و فوق‌العاده ایثارگری برای ایثارگران از جمله این ابلاغیه‌ها بود، همچنین بهره‌مندی عائله تحت تکفل جانبازان حالت اشتغال فوت‌شده از حقوق حالت اشتغال، افزایش سنوات و بیمه دوران ایثارگری و تعیین مستمری مشمولان حالت اشتغال بر اساس آخرین حقوق و مزایای مشمول کسور نیز از دیگر ابلاغیه‌ها برای کارکنان ایثارگر و مشمول حالت اشتغال بود که در دولت سیزدهم اعمال شد.
استخدام فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت
وزارت نفت سال ۹۵ اعلام کرد که تعهدی برای پذیرش فارغ التحصیلان این دانشگاه صنعت نفت در بدنه این وزارت خانه ندارد و باعث نارضایتی عده‌ی کثیری از دانشجویان این دانشگاه شده بود از طرفی  دیوان عدالت اداری نیز بر جذب این افراد رای داده بود اما با این وجود اقدامی صورت نپذیرفت.
اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم فرایند مصاحبه افراد فارغ التحصیل تا پایان سال  1394 در دستور کار قرار گرفت و تا اواخر سال ۱۴۰۰ فرایند مصاحبه آن‌ها انجام شد و حدود ۶۰ درصد آن‌ها درصدد جذب هستند.
مشخص شدن وضعیت نیروی انسانی متقاضی تبدیل وضعیت
یکی دیگر از مواردی که در این دولت صورت پذیرفت، تبدیل وضعیت افرادی بود که در گذشته در آزمون شرکت کرده بودند. ماجرا از این قرار است که در دولت قبل اقدام به برگزاری آزمون‌هایی برای تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی مدت موقت می‌کند و متعهد می‌شود که تا پایان دولت این کار صورت پذیرد اما در عمل چنین اتفاقی صورت نپذیرفت. اما در دولت سیزدهم این موضوع در شورای مدیران بررسی و تبدیل وضعیت نیروهای قرارداد مدت موقت پذیرفته شد که در آزمون مرکز توسعه مدیران به نیروهای «قرارداد مدت معین نوین» که از سوی دولت دوازدهم وعده داده شده بود، با منطق منابع انسانی مطابق نیست زیرا به تعدد قراردادهای وزارت نفت منجر می‌شد که خود هم‌اکنون چالش‌هایی را برای وزارت نفت به‌دنبال داشته است.
اما پس از بررسی وزیر نفت، دستور داد این موضوع نباید مسکوت بماند و فرایند تبدیل وضعیت این افراد باید انجام شود قرارداد آن‌‌ها به نیروهای قرارداد مدت معین طبق قراردادهای گذشته تبدیل شود.
توجه به نیروهای طرح نظام
از دیگر اقدامات این وزارت خانه، به کارگیری نیروهای طرح نظام بود که در سال‌های اخیر مسکوت مانده بود. لذا از ابتدای سال ۱۴۰۱، افرادی که برای خدمت سربازی خود به وزارت نفت می‌رفتند، در صورت حضور در مناطق عملیاتی این وزارت خانه و در صورت نیاز به نیرو در آن منطقه، امکان جذب آن‌ها به وجود می‌آمد.
برگزاری آزمون جهت جذب نیرو
موضوع دیگری که از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت مورد توجه قرار گرفت، برگزاری آزمون سراسری به‌منظور جذب نیرو بود. در سال‌های گذشته به‌دلیل برگزار نشدن آزمون به‌منظور جذب نیرو و جذب اشتباه برخی نیروها، نبود نیروهای متخصص در واحدهای عملیاتی به مسائل و مشکلاتی منجر شده بود. آن‌طور که این معاونت اعلام کرده، بنا شده است تا هرچند سال پس از بازنشستگی نیروهای کنونی وزارت نفت، به‌منظور جذب نیروی جدید متخصص، با برگزاری آزمون اقدام شود که این رویه می‌تواند به پویایی و احیای تخصص‌های از دست رفته در وزارت نفت کمک کند
رضایت نمایندگان از وزارت نفت
این موضوعات سبب شد که نمایندگان نیز از وزارت نفت پیرامون این حوزه رضایت داشته باشند به نحوی که حسین حسین‌زاده، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت:«ما مشاهده می‌کنیم وزیر نفت و همکارانش درصدد حل مشکلات کارکنان صنعت نفت هستند».
همچنین موسی احمدی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اذعان داشت:« فردی در رأس وزارت نفت قرار گرفته است که افزون بر اشراف کامل به این بخش، دغدغه رفع مشکلات این صنعت و کارکنان آن را دارد».
وی افزود:« وزیر نفت نگاه ویژه‌ای به مناطق نفت‌خیز دارد. کسی که بدون فوت وقت دستور اجرای رفع مشکلات صنعت نفت و کارگران این صنعت را می‌دهد، بدون شک همان شعار مردمی و انقلابی بودن رئیس دولت سیزدهم را دنبال می‌کند». با این توضیحات اقدامات این وزارت خانه را در حوزه نیروی انسانی مثبت و روبه جلو می‌توان تلقی کرد