بزرگترین مشکل در حوزه سرطان پستان در ایران، موضوع غربالگری است عادلی بزرگترین مشکل در حوزه سرطان پستان در ایران، را موضوع غربالگری بیان کرد و گفت: بیماران به آن توجه کافی ندارند و از ماموگرافی به دلیل دردی که در آن موجود است خودداری می‌کنند و این وسیله در کشور ما ارزان و در […]

بزرگترین مشکل در حوزه سرطان پستان در ایران، موضوع غربالگری است

عادلی بزرگترین مشکل در حوزه سرطان پستان در ایران، را موضوع غربالگری بیان کرد و گفت: بیماران به آن توجه کافی ندارند و از ماموگرافی به دلیل دردی که در آن موجود است خودداری می‌کنند و این وسیله در کشور ما ارزان و در دسترس است و می‌توان به صورت سالانه آن را انجام داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران،  پوریا عادلی عضو هیأت مدیره انجمن علمی سرطان زنان ایران در نشست خبری «اکتبر، ماه اطلاع رسانی سرطان پستان» که در سالن اجتماعات مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد، گفت: مشکل خاصی در حوزه سرطان پستان نداریم و درمان به خوبی و طبق استانداردترین روش‌های جهانی انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه این بیماری بیشترین زمان اطلاع رسانی را دارد و ماهی را برای اطلاع رسانی در این خصوص در نظر گرفته اند، افزود: این بیماری در صورتی که در استیج درجا و صفر تشخیص داده شود، با رادیوتراپی و جراحی درمان کامل می‌شود و بیمار به طور کامل درمان می‌شود.

عادلی با اشاره به اینکه در استیج ۴ که بیماری پیشرفت کرده است، درمان سخت‌تر می‌شود، اظهار کرد: با وجود تمامی پیشرفت‌های علمی، باید به تشخیص به موقع این بیماری اهتمام داشت تا بتوان بهترین درمان را انجام داد.

عضو هیأت مدیره انجمن علمی سرطان زنان ایران ادامه داد: هر چه شهر‌ها و کشور‌ها توسعه یافته‌تر شوند بیماری سرطان پستان بیشتر شیوع پیدا می‌کند و سالانه حدود ۸ هزار نفر در ایران به این سرطان مبتلا می‌شوند.

او گفت: در شهر‌های تقریبا کوچک از هر صد هزار نفر ۱۵ نفر و در شهر‌های بزرگ از هر صد هزار نفر حدوداً ۳۵ نفر به سرطان پستان مبتلا می‌شوند.

عادلی بیان کرد: بانوانی که به ۴۰ سالگی می‌رسند طبق دستورالعمل‌ها باید هر ساله ماموگرافی انجام دهند تا سلامت آن‌ها تأیید شود و بتوان تشخیص زودرس سرطان پستان را نیز انجام داد، اما نباید در این قضیه وسواس به خرج داد.

عضو هیأت مدیره انجمن علمی سرطان زنان ایران تصریح کرد: غربالگری در برخی سرطان‌ها معنایی ندارد و در صورتی که بیماری شایع باشد و استیج‌های مختلف ابتلا و سطح آگاهی متفاوتی را داشته باشد، می‌توان غربالگری آن را انجام داد و در چندین مورد محدود غربالگری صورت می‌گیرد.

او گفت: بزرگترین مشکل در حوزه سرطان پستان در ایران، موضوع غربالگری است که بیماران به آن توجه کافی ندارند و از ماموگرافی به دلیل دردی که در آن موجود است خودداری می‌کنند و این وسیله در کشور ما ارزان و در دسترس است و می‌توان به صورت سالانه آن را انجام داد.

دکتر عادلی با اشاره به اینکه سن ابتلا به سرطان پستان در حال کاهش است، اظهار کرد: تغییر سبک زندگی و استفاده از مواد خوراکی مثل فست فود‌ها در ابتلای بیشتر به سرطان موثر است که می‌توان با برخی پرهیز‌ها از ابتلای به بیماری‌ها از جمله سرطان‌ها جلوگیری کرد.

عضو هیأت مدیره انجمن علمی سرطان زنان ایران با بیان اینکه برای تشخیص بهتر، دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با انعقاد تفاهم نامه‌هایی کار تشخیص را برای کارکنان خود راحت کنند، بیان کرد: باید مسئولین در رده‌های مختلف این دغدغه مردم را حل کنند تا آمار ابتلا و شیوع آن‌ها کاهش یابد.

او ادامه داد: سرطان تا چند سال پیش بیماری خاص نبود، اما اکنون با تلاش‌های صورت گرفته در مجلس شورای اسلامی در این دسته قرار گرفته است.

دکتر عادلی با تأکید بر تأکید بر اینکه باید در این خصوص از سیاستمداران مطالبه گری نمود، خواستار اظهار نظر واضح کاندیدا‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی در خصوص سرطان شد.

دکتر عادلی با بیان اینکه باید از مسئولین پرسید که چه میزان با سرطان‌ها آشنایی دارند، تصریح کرد: انواع سرطان‌ها رو به افزایش است که عوامل آن به سبک زندگی و شهرنشینی‌ها باز می‌گردد که باید برای مقابله با آن‌ها راهکار ارائه داد و در خانواده‌ها نیز باید بتوان مصرف فست فود‌ها و استعمال دخانیات را کاهش داد.

عضو هیأت مدیره انجمن علمی سرطان زنان ایران با اشاره به اینکه در یکی از روش‌های درمانی غده برداشته می‌شود و در دیگر روش تمام سینه برداشته می‌شود، عنوان کرد: برداشتن کل سینه فایده خاصی ندارد و طول عمر افرادی که سینه را نگه می‌دارند بیشتر است.

او گفت: افرادی که در دستگاه‌ها استخدام می‌شوند غربالگری در خصوص سرطان برای آن‌ها انجام نمی‌شود که می‌توان در این خصوص نیز تمهیداتی را صورت داد.