«رهایم کن» با واکنش تند مخاطبان روبه‌رو شد طرح سریال «رهایم کن» با موضوع تاریخی در ساترا ثبت شده، اما این سریال با ترویج رفتار‌های هنجار شکن، برخلاف طرح ثبت شده در ساترا عمل کرده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، از همان اوایل که سریال «رهایم کن» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی در […]

«رهایم کن» با واکنش تند مخاطبان روبه‌رو شد

طرح سریال «رهایم کن» با موضوع تاریخی در ساترا ثبت شده، اما این سریال با ترویج رفتار‌های هنجار شکن، برخلاف طرح ثبت شده در ساترا عمل کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، از همان اوایل که سریال «رهایم کن» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی در کنار سریال‌های شبکه نمایش خانگی به مخاطب عرضه شد، صحبت از افشای فساد سیستماتیک دوره پهلوی بود که این سریال می‌خواست با رنگ و بوی عاشقانه از ابتذال، بی‌بند و باری و مستی برخی از مردمان آن زمانه پرده بردارد و در عین حال خاندان نایب سرخی را نشانه گیرد که به قول پدر بزرگ خانواده میوه‌های درختش در حال لک زدن است.

در این سریال گروه‌های مبارز و انقلابی جای خود را به تشکیلات کمونیستی دادند که در سایه ساواک اهداف خود را دنبال می‌کنند. با هر کدام از شخصیت‌های داستان که آشنا می‌شویم یا مست و قمار‌باز هستند، یا آدم‌کش و آدم فروش که آدمیت را درون خود خفه کردند. مردمان زمانه پابه‌پای خفقان موجود حرکت می‌کنند و با گوش‌هایی کر و چشمانی نابینا شب‌ها کاباره‌های شهر را قرق می‌کنند و روز‌ها دستشان به خون آدم‌ها آلوده است.

اینجا شخصیت محوری داستان یعنی حاتم (محسن تنابنده) زیر بار ناعدالتی کمر خم کرده است. با‌این حال همانند دیگر شخصیت‌های داستان که یا لکه ننگ و گره کور در گذشته یا حال دارند، دست او هم در بی‌خانمانی و تن فروشی همسر سابقش آلوده است.

از آنجا که جزئیات طرح این سریال با ایده طرح ثبت شده در ساترا مطابقت نداشت، سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در مکاتبه‌ای با فیلیمو بر عدم انطباق خلاصه ثبت شده سریال در ساترا با طرح تفصیلی تاکید کرد و خواستار اصلاح طرح شد.

اگرچه از همان ابتدا طرح این سریال نتوانسته بود در شورای صدور مجوز تولید ساترا رای بیاورد و برخلاف اجازه ساترا مسیر تولید سریال پیش رفت، ولی این نهاد تنظیم‌گر در جهت حمایت از تولیدات بومی قسمت‌های ابتدایی سریال را بازبینی کرد. پس از بازبینی اولیه ۱۱ قسمت سریال و مبهم بودن روند قصه و سرنوشت شخصیت‌ها، نظر به اینکه خلاصه داستان ثبت شده توسط فیلیمو در سامانه ساترا با سریال تولیدی تطبیق ندارد اعلام شد که امکان صدور مجوز انتشار بدون بررسی و بازبینی تمام قسمت‌های سریال مقدور نیست.

ساترا در نامه‌ای خطاب به فیلیمو در تاریخ ۱۴۰۱/۵/۲۶ نوشت: طرح «رهایم کن» به علت ملاحظات محتوایی مورد تایید اعضای شورای صدور مجوز قرار نگرفت. این موارد شامل ۱. آسیب به باور‌های ملی و اعتقادات دینی و مذهبی ۲. تحریف وقایع و رویداد‌های تاریخی ۳. معرفی جامعه ایرانی به عنوان جامعه لاابالی و سطحی ۴. آسیب به جایگاه خانواده و ترویج فرهنگ غیر ایرانی ۵. رفتار‌های ناهنجار و ناقض کرامت انسانی و شکستن حریم‌های شرعی است.

تا الان که سریال «رهایم کن» ۱۱ قسمت خود را پشت سر گذاشته، بدون مجوز از ساترا منتشر شده است. دسته گل به آب دادن فیلیمو نه اولین بار و نه آخرین باری است که بدون مجوز از ساترا دست به انتشار می‌زند.

با انتشار قسمتی از این سریال و دیالوگ‌هایی که بین افسانه (خواهر حاتم و هاتف) و بهرام (خدمتکار خاندان نایب سرخی) رد و بدل شد، مخاطبان لب به اعتراض گشودند و از ترویج بی‌حیایی و بی‌عفتی ابراز ناراحتی کردند.