ابراهیم کالین سخنگوی رسمی رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه اعلام کرد، مذاکرات بین آنکارا و مسکو درمورد پرداخت های گازی ادامه دارد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از خبرگزاری تاس، کالین افزود: شرکت ما بوتاس در حال مذاکره با طرف روسی است. وی […]

ابراهیم کالین سخنگوی رسمی رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه اعلام کرد، مذاکرات بین آنکارا و مسکو درمورد پرداخت های گازی ادامه دارد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از خبرگزاری تاس، کالین افزود: شرکت ما بوتاس در حال مذاکره با طرف روسی است.

وی گفت: جلسات ادامه دارد و هیچ مشکلی در ارتباط با پرداخت ها و تامین گاز وجود ندارد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۱۶ سپتامبر پس از دیدار با رجب طیب اردوغان همتای ترک خود در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای گفت که توافقی در زمینه پرداخت ۲۵ درصد از گاز روسیه توسط طرف ترکیه ای که قابل پرداخت با روبل باشد، حاصل شده است.

در همین حال، پوتین در دیدار با اردوغان در حاشیه اجلاس سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در شهر آستانه قزاقستان نیز با تاکید بر قابل اعتماد بودن مسیر انتقال گاز روسیه از ترکیه به اروپا، پیشنهاد ایجاد یک “هاب گازی” در این کشور برای انتقال و تعیین بهای گاز را مطرح کرد.

رییس جمهوری روسیه در این دیدار با طرح ایده ایجاد یک “هاب گازی” در ترکیه گفت: این هاب گازی می‌تواند بستری برای تامین و تعیین بهای گاز باشد و مسکو می‌تواند از این طریق صادرات به کشورهای اروپایی را ادامه دهد.

شرکت گازپروم روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که صادرات گاز طبیعی به کشورهای غیر عضو در سازمان کشورهای مستقل مشترک المنافع (جمهوری پیشین اتحاد شوروی) در دوره اول ژانویه تا ۱۵ اکتبر (۱۱دی ۱۴۰۰تا ۲۳ مهر۱۴۰۱) با ۴۱.۴ درصد کاهش نسبت به سال گذشته به ۸۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

این شرکت بزرگ انرژی در بیانیه ای افزود که تولید گاز آن در همین دوره با ۱۸ درصد کاهش نسبت به سال گذشته (۲۰۲۱) به ۳۲۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.