ستاره‌های شهر مجموعه برنامه‌هایی است که با محوریت تولید آثار فرهنگی و هنری به منظور گرامیداشت فرهنگ ایثار و شهادت و زنده نگهداشتن یاد و نام شهدا توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، روابط عمومی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی فارس ویژه برنامه‌های ستاره‌های شهر […]

ستاره‌های شهر مجموعه برنامه‌هایی است که با محوریت تولید آثار فرهنگی و هنری به منظور گرامیداشت فرهنگ ایثار و شهادت و زنده نگهداشتن یاد و نام شهدا توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، روابط عمومی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی فارس ویژه برنامه‌های ستاره‌های شهر با هدف زنده‌نگه‌داشتن یاد و راه شهدا و به ارمغان آوردن دستاوردهایی ارزشمند برای کنگره بزرگ سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس به صورت هدفمند و منسجم برگزار می‌شوند. این برنامه‌ها همچنین به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنری و فرهنگی استان فارس برای بازخوانی، شناسایی و شناساندن شهدا در نظر گرفته شده‌اند و می‌توانند زمینه‌ساز دستاوردهای هنری ارزشمندی برای استان باشند.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در طی ماه‌های گذشته تمام تلاش خود را برای برگزاری هرچه بهتر این رویدادها به کار گرفته و با برگزاری جلسات، یادواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف در شیراز و دیگر شهرستان‌های استان فارس گام‌های بلندی در مسیر تحقق اهداف تعیین شده برداشته است.

پاسداشت راست قامتان مجنون در “ستاره‌های شهر”

سلسله جلسات و برنامه‌های “ستاره‌های شهر” که در هر ماه به سوژه و موضوع جدیدی اختصاص دارد در نخستین آئین خود به نام “راست قامتان مجنون” میزبان برنامه‌ای برای پاسداشت ۲۵۰ شهید استان فارس بود.

در این آئین که سه شنبه هفتم تیرماه در تالار حافظ همراه با برنامه های متنوع و در راستای برگزاری اجلاسیه سال ۱۴۰۲ شهدای استات فارس برگزار شد، حضور خانواده‌های شهدای این عملیات زینت‌بخش این رویداد حماسی بود.

تشکیل جلسه هماهنگی ویژه‌ برنامه‌ ستاره‌های شهر

متولیان فرهنگی استان فارس پس از برگزاری نخستین رویداد اقدام به برگزاری نشست هماهنگی انجمن‌های فرهنگی و هنری فارس به منظور برگزاری هنرمندانه ویژه برنامه ستاره‌های شهر کردند. در این نشست که در روز ۸مردادماه ۱۴۰۱ و با حضور معاونین اداره‌کل فرهنگ و ارشاد فارس، دبیر برگزاری این رویدادها و تنی چند از فرهنگ‌وران و هنرمندان استان فارس در تالار گفتگوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد، هماهنگی‌های اولیه بین انجمن‌های ادبی و هنری، موسیقی، تئاتر و تجسمی با اعضای دبیرخانه این برنامه صورت گرفت.

غلامرضا خوش‌اقبال، معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این جلسه به پیوند منطقی هنر و فرهنگ با روایت‌های مشخصی از دفاع مقدس اشاره کرده و مبانی هنر و فرهنگ متعالی را همسو با ارزش‌های دفاع مقدس به ویژه با دلاوری‌های شهدا و ایثارگران دانست که یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین تابع قابل اهمیت در جریان‌سازی‌های بزرگ حوزه فرهنگ و هنر است.

سید رسول موسوی‌نژادیان، معاون امور هنری و سینمایی این اداره کل نیز در این نشست گفت: در زمینه دفاع مقدس، کارهای فرهنگی و هنری بسیاری انجام شده است؛ با این همه چون پراکنده و همسو نبوده‌اند، برون‌داد زیادی امروز از آن‌ها نمی‌بینیم؛ لذا از انجمن‌های فرهنگی و هنری انتظار داریم با ارائه طرح‌ها و پیشنهادهای خود در راستای مشارکت حداکثری در برنامه‌های ماهانه تالار حافظ، تولیدات فاخری را برای کنگره ۱۴۰۳ رقم بزنند و در این مسیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در کنار دبیرخانه کنگره، از اقدامات هنرمندان حمایت خواهد کرد.

سید رضا متولی، دبیر برگزاری ویژه برنامه ستاره‌های شهر هم در این نشست، استان فارس را سومین استان دارای بیشترین تعداد شهید و رزمنده در دفاع مقدس دانست و گفت: این رویدادهای ماهانه را برای نخستین بار در ماه گذشته به نام راست‌قامتان مجنون، برای پاسداشت ۲۵۰ شهید استان فارس که ۴ تیر ماه ۱۳۶۷ ، در یک نیم‌روز جزیره مجنون، با یورش ددمنشانه ارتش بعث عراق با جنگ‌افزارهای شیمیایی به شهادت رسیده بودند، برگزار شد. شهدایی که تا کنون کسی درباره تعداد و چگونگی شهادت‌شان سخن نگفته یا کمتر گفته شده بود.

متولی افزود: این ویژه برنامه ها، مردمی برگزار می‌شود و هیچ دستگاه حاکمیتی یا دولتی در آن مشارکت ندارد؛ چرا که شهدا را از مردم می‌دانیم و خط قرمز همه مردم هستند. بنابراین از همه هنرمندان، فرهنگ‌وران و کسانی که توانایی ایده‌پردازی یا همکاری دارند، درخواست می‌کنیم تا ما را در برگزاری هرچه بیشتر این رویدادها برای بازخوانی، شناسایی و شناساندن شهدا یاری دهند.

برگزاری پاسداشت شهیدان و مدافعان حرم با عنوان “حقیقت‌های درخشان”

دومین رویداد فرهنگی و هنری ستاره‌های شهر به نام “حقیقت‌های درخشان” روز پنجشنبه ۲۰ مردادماه ۱۴۰۱، در پاسداشت آزادگان، مفقودین و شهدای مدافع حرم استان فارس با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در تالار حافظ این اداره کل، برگزارمومنی خادم _ شهدا:
شد.

این همایش همزمان با سالروز دفن پیکر مطهر سیدالشهداء حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و سومین روز دفن سیدالشهدای مقاومت فارس سردار شهید عبدالله اسکندری و با هدف زنده نگاه داشتن یاد و خاطره‌ شهیدان و پاسداشت مدافعان جان بر کف حرم برگزار گردید.پاسداشت برادران شهید محب و بدرقه زوار اربعین حسینی (ع)سومین رویداد ستاره‌های شهر با نام محبان حسین (ع)، به منظور پاسداشت برادران شهید مرتضی، محمد، محتبی و غلامحسین محب و همچنین آیین بدرقه زوار اربعین حسینی (ع)، در سالن سبز تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد.افتتاح نمایشگاه نقاشی و یادواره فاتحان و شهدای سوسنگرد در کازروندر ادامه برنامه‌های “ستاره‌های شهر” در روز یکشنبه ۲۲ آبان‌ماه ۱۴۰۱ نمایشگاه نقاشی با عنوان فاتحان عملیات آزاد سازی سوسنگرد در شهر کازرون و با حضور جمعی از مسئولین این شهرستان در محل نگارخانه پرنیان برگزار شد. در این نمایشگاه تمثال بیش از ۵۳ شهید عملیات سوسنگرد توسط خانم فاطمه مسرور به رشته طراحی در آمده بود.همچنین مراسم بزرگداشت یاد و خاطره فاتحان سوسنگرد و پاسداشت ۵۰ شهید عملیات سوسنگرد و ۱۰۴ شهید استان فارس در روز پنجشنبه مورخ ۲۶ آبان ۱۴۰۱ راس ساعت ۱۹ در شهر کازرون برگزار شد. در این مراسم سرهنگ توکل فرماندهی ناحیه مقاومت سپاه شهرستان طی سخنانی گفت: باید نقش شهدا و رزمندگان کازرون در جنگ هشت ساله و خصوصا آزادسازی سوسنگرد که در ابتدای جنگ صورت گرفت، با بیشترین حضور رزمندگان کازرونی برای جوانان استان فارس خصوصا دیار سلمان فارسی تبیین و ترسیم شود.بدون شک استان فارس با ۱۵ هزار شهید گلگون کفن سرشار از روایت‌هایی است که بوی شهادت و ایثار می‌دهند؛ روایت‌ از ستارگان درخشانی که همچنان می‌درخشند تا با نور و درخشش خود، راه و مسیر را برای آیندگان روشن کنند. “ستاره‌های شهر” با نگاه به آرمان‌های انقلاب اسلامی و با با بهره‌گیری از ابراز هنر و از طریق تولید و پخش آثار هنری و فرهنگی سعی دارد تا این روایت‌ها را به منصه ظهور برساند و با نام شهیدان، روشنی‌بخش آسمان شهر باشد.