رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز از رونمایی برنامه شیراز ۱۴۰۴ در سیزدهم آذر ماه سال جاری خبر داد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری تسنیم شیراز، سید ابراهیم حسینی در نشست هم اندیشی کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: […]

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز از رونمایی برنامه شیراز ۱۴۰۴ در سیزدهم آذر ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری تسنیم شیراز، سید ابراهیم حسینی در نشست هم اندیشی کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: از بودجه ۱۵ هزار و ۳۸۵ میلیارد تومانی شهرداری شیراز ‌و سازمان های تابعه در سال جاری بالغ ۵۸۰۰ میلیارد تومان مربوط به بخش عوارض است و در صورت افزایش متمم بودجه،  این افزایش به بخش عوارض اضافه نمی شود.  

وی اظهار کرد: برای تحقق این بودجه، ۴ هزار میلیارد تومان از فروش ملک، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت، هزار میلیارد تومان وام، هزار میلیارد تومان از محل ستاد آبادگری باغات و ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی کمک های دولت پیش‌بینی شده است. 

حسینی با اشاره به اینکه در شش ماهه اول سال جاری شهرداری در حوزه درآمد کاهش دارد، گفت: در این بازه زمانی، شهرداری تنها ۳۶ درصد درآمد داشته است. اما نگرانی از این بابت وجود ندارد چرا که اصل درآمد در سه ماه آخر است. لذا علاوه بر محقق شدن بودجه تعیین شده، باید بودجه متمم به بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.  

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز همچنین افزود: مطالبات شهرداری از دستگاه های دولتی بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان که معادل دو بودجه سال است که هیچ یک از دستگاه های دولتی آنرا نپرداخته‌اند و شهرداری ردیف بودجه آن را حذف کرده است.  

حسینی ادامه داد: باتوجه به تصویب قانون درآمدهای شهرداری در مردادماه، عوارض نوسازی و درآمد طی سال های گذشته ۱ و نیم درصد بود و مجلس آنرا به ۲ و نیم درصد افزایش داد که معادل ۷۰ درصد افزایش درآمد است و این افزایش برعهده مجلس بوده و مرتبط شهرداری و شورا نبوده است. 

این عضو شورا با اشاره به اینکه از ۸۰۰ هزار ملک در شهرداری اطلاعات ۴۰۰ هزار ملک در شهرداری ثبت شده است، گفت: از تعداد املاک ثبت شده بالغ بر ۲ هزار و ۲۰۰ ملک اطلاعات آنها به روز است. این در حالیست که فقط ۸ درصد از مردم عوارض نوسازی و درآمد خود را پرداخت می کنند. 

حسینی با بیان اینکه در سال گذشته از محل دریافت عوارض نوسازی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشتیم، گفت: براساس اعلام مجلس شورای اسلامی مردم تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۲ فرصت دارند تا با پرداخت به موقع عوارض خود از پرداخت جریمه‌ها معاف شوند.

وی گفت: باتوجه به امتیازی که از سوی مجلس و دولت به مردم برای پرداخت عوارض داده شده است اما آن انتظاری که داریم هنوز محقق نشده است.

افزایش درآمد از طریق بانک زمین از دیگر موضوعاتی بود که رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز به آن اشاره کرد و ادامه داد: در تلاشیم تا زمین‌های شهرداری را در بورس عرضه کنیم. 

تنها در سخنرانی‌ها می‌گوییم که جذب پرسنل در بدنه شهرداری وجود ندارد 

تعیین تکلیف نیروهای انسانی شهرداری ‌شورا دیگر موضوعی بود که رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز به آن اشاره کرد و افزود: در شورای ششم هیچکس از اعضاء شورا، نیروی کار جدیدی با خود نیاوردند. این در حالیست که شهردار قبلی مسئولیت قرار داد با  13 نفر نیروی قرار دادی را پذیرفت و اعلام کرد که از وزیر کشور دستور دارم. 

حسینی ادامه داد: از تعداد ۳۶۱۹ پست شهرداری بیش از شش هزار  و ۸۰۰ نفر پرسنل کارمندی می باشد و بیش از ۱۳ هزار نفر در بدنه شهرداری مشغول بکار هستند و  فردی هم که مدعی است که آمار دقیقی از پرسنل شهرداری دارد، نمی داند شهرداری چند نفر  نیرو دارد. 

این عضو شورا تأکید کرد: چندین ماه است که موضوع نیروی انسانی به عنوان موضوع تحقیق و تفحص در شورا  در دستور کار یکی از کمیسیون هاست و این بررسی برای دستیابی به سه پاسخ است که چه کسی عامل بی‌نظمی است و فرد تحت چه عنوانی به شهرداری آمد و در ابتدا چه مدرکی داشته و در حال حاضر چه مدرکی دارد و در کدام قسمت کار می‌کند. 

حسینی با بیان اینکه برای این موضوع راهکارهایی مد نظر داریم، گفت: افرادیکه نزدیک به سنوات بازنشستگی هستند با تشویق و هدیه و رایزنی با بیمه و مصاحبه حق و حقوق آنها موقتا شهرداری پولی به آنها پرداخت می کند تا مجموعه شهرداری را ترک کنند. اما این نکته را نباید فراموش کرد که این شرایط تنها برای افرادی است که استخدام شهرداری هستند اما دارای پست نیستند.

این عضو شورا همچنین یادآور شد: باتوجه به افزایش جمعیت و پهنه شهر شیراز ، تعداد ۳ هزار نیرو پاسخگوی شهر شیراز نیست. 

حسینی با بیان اینکه عدد ورود نیروی انسانی به حوزه شهرداری مشخص نیست، گفت: معتقدم در ورود پرسنل به حوزه شورا و شهرداری ضعف مدیریتی وجود ندارد بلکه جرأت انجام کار خلاف بالا است‌ و قانون برخوردی با این حوزه بازدارنده نیست. این در حالیست که در یکسال گذشته نامه های متعددی از سوی استانداری در خصوص عدم بکارگیری نیروی انسانی از بیرون صادر شده است اما در زمانی که این عمل رخ می دهد بلکه میتوان گفت که هزینه تخلف فرد خاطی بالا نیست. از سوی دیگر ما تنها در سخنرانی‌ها می‌گوییم که جذب پرسنل در بدنه شهرداری وجود ندارد اما در عمل این موضوع بسیار فرق دارد.