رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی بر ضرورت خودکفایی کشور در تولید برنج تاکید کرد و گفت: مجلس برای جبران کمبود تولید برنج داخلی از استان‌های شمالی بویژه مازندران و گیلان به صورت ویژه حمایت می‌کند. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل ازخبرگذاری ایرنا محمدجواد عسکری روز چهارشنبه […]

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی بر ضرورت خودکفایی کشور در تولید برنج تاکید کرد و گفت: مجلس برای جبران کمبود تولید برنج داخلی از استان‌های شمالی بویژه مازندران و گیلان به صورت ویژه حمایت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل ازخبرگذاری ایرنا محمدجواد عسکری روز چهارشنبه در دیدار با استاندار مازندران در ساری نیاز سالانه کشور برای واردات برنج را ۸۰۰ هزار تا حدود یک میلیون تن اعلام کرد و افزود : متاسفانه در این زمینه فساد جا خوش کرده است و هر کسی از این فضا بهره برداری می کند.

وی نیاز برنج کشور طبق آمارهای رسمی را سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد و توضیح داد : به طور میانگین بین ۲ میلیون تا و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن از این میزان در کشور تولید می شود و برای تولید بیشتر هم در استان های مازندران و گیلان ظرفیت های خوبی وجود دارد.

عسکری با اظهار این که مجلس با توجه به ظرفیت های تولید بیشتر برنج در کشور با طرح های دولت و به صورت ویژه با وزارت جهاکشاورزی همراه است ، گفت : کمیسیون کشاورزی مجلس با تخصیص اعتبار مورد نیاز ، وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کرد تا برنامه زمان بندی احیاء و باز سازی اراضی کشاورزی شمال کشور و به طور اخص زهکشی اراضی مازندران و گیلان را اجرایی کند.

وی توسعه کشت ارقام پرمحصول برنج را از راهکاری مهم برای خودکفایی تولید این محصول راهبردی برشمرد و تاکید کرد : باید در مقوله برنج به نقطه خودکفایی برسیم و در این خصوص برنامه های کوتاه مدت ، بلند مدت و دراز مدت با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی تهیه و تدوین شده است.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین بر لزوم عملیاتی شدن روش های به زراعی شالیکاری تاکید کرد و گفت : ظرفیت تولید برنج به عنوان محصول استراتژیک در مازندران ویژه است و نیاز به برنامه جدی دارد.

بر پایه آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، استان های گیلان و مازندران حدود ۴۸۰ هزار هکتار شالیزار دارند که سالانه بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن برنج سفید از آنها برداشت می شود. سهم مازندران از این آمار حدود ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری است که سالانه یک میلیون تن برنج سفید از آنها برداشت می شود که برابر با ۴۲درصد نیاز کشور به این محصول است.

“قطع نفوذ سیاسی در انتقال آب بین حوزه‌ای

عسکری با اظهار این که امنیت ملی کشورها به امنیت غذایی گره خورده است و اگر کشوری به آن توجه نکند و در قالب یک نقشه راه و برنامه حرکت نکند آسیب جدی می بیند، اظهار داشت: مناقشه منطقه ای روسیه و اکراین نمنونه بارز اهمیت امنیت غذایی است ، این مناقشه حتی کشور مدعی آمریکا و کشورهای اروپایی را که مدعی داشنن ۲۵درصد اقتصاد دنیا هستند ، تحت تاثیرگذاشته است و در واقع همه کشورها به نوعی در مقوله امنیت غذایی اثر پذیر شدند و ما نیز باید اهتمام کنیم.

وی رشد تولیدات محصولات کشاورزی کشور در بخش دانش بنیان را که کمتر از چهار درصد و نگران کننده توصیف کرد و با اظهار این که اگر به سفره غذای مردم توجه نشود ، بحران به وجود می آید ، گفت : مازندران ظرفیت های قابل توجهی در تولیدات کشاورزی دارد ،اما از ظرفیت های استفاده نشده زیادی برخوردار است که مجلس آمادگی کاملی برای حمایت و پشتیبانی از طرح های دولت در افزایش تولیدات کشاورزی دارد.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود : این مجلس قوانین و حمایت خوبی را در حوزه خرید تضمینی ، شورای قیمت گذاری ، صادرات و صنایع تکمیلی کشاورزی دارد و امروز مسیر دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش بهره وری کشاورزی هموار و سهل الوصول شده است و تعامل بین مجلس و دولت مطلوب است.

عسکری با بیان این که کمیسیون کشاورزی مجلس همراه با وزارت جهادد کشاورزی دولت سیزدهم است ، گفت: یکی از مشکلات کشاورزی کشور خشکسالی ، کمبود آب و موضوع انتقال آب بین حوزه ای است و برسی ها نشان می دهد که به دلیل نفوذ های سیاسی ،بعضا تصمیماتی گرفته شد که عقلایی و منطقی نبوده است.

وی افزود : این که یک جا را آباد کنیم و جای دیگر را خراب کنیم نگاه علمی و آینده نگری خوبی نیست و معتقدیم باید با تدبیر و مدیریت صحیح همراه با تحقیق و پژوهشی مقوله انتقال آب بین حوزه ای را داشته باشیم.

عسکری با این هشدار که « اگر آب در مدیریت شرب ، صنعت و کشاورزی نشود ؛ بحران و آسیب جدی بر کشور وارد می شود » ، تاکید کرد : مجلس اجاز نمی دهد در بخش انتقال آب بین حوزه ای ؛ نفوذ سیاسی مطرح شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در سفر یک روزه اش به مازندران که توسط چند تن از مسوولان وزارت جهاد کشاورزی همراهی می شود ، پس از دیدار با استاندار قرار است از بخش های کشاورزی زراعی و باغی منطقه ساری و میاندورود بازدید کند و سپس در نشستی با حضور مسوولان ، وضعیت کشاورزی مازندران را مورد بررسی قرار دهد.

استان مازندران با تولید ظرفیت ۷۲ نوع از تولیدات محصولات کشاورزی به مقدار هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن ،حدود ۱۱درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار گرفت