نامه رهبری به جوانان اروپایی؛ عامل سیر صعودی حرکت آن‌ها به سمت قرآن رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف، درمورد نحوه برگزاری مسابقات قرآن کریم در کشور توضیحاتی داد.یکی از رویداد‌های مهم و بین المللی که ایران به آن اهمیت زیادی می‌دهد و تبلیغات رسانه‌ای گسترده‌ای درمورد آن صورت می‌گیرد مسابقات بین المللی قرآن کریم است. […]

نامه رهبری به جوانان اروپایی؛ عامل سیر صعودی حرکت آن‌ها به سمت قرآن

رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف، درمورد نحوه برگزاری مسابقات قرآن کریم در کشور توضیحاتی داد.
یکی از رویداد‌های مهم و بین المللی که ایران به آن اهمیت زیادی می‌دهد و تبلیغات رسانه‌ای گسترده‌ای درمورد آن صورت می‌گیرد مسابقات بین المللی قرآن کریم است.

حمید مجیدی مهر، رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف و ستاد برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم، درمورد نحوه برگزاری مسابقات بین المللی قرآن در کشور بیان کرد: ۲۷ کشور، برگزار کننده مسابقات هستند و شاید معروف‌ترین‌های آن مالزی باشد؛ به طوری که مالزی در ۶۲ دوره، این مسابقات را برگزار کرده است و ما در دوره ۳۹ ام برگزاری این مسابقات قرآنی هستیم و اگرچه کشورمان دیرتر شروع کرد، ولی هرچه جلوتر رفتیم کیفیت برنامه‌های ما به گونه‌ای شد که همین چند روز قبل، وقتی شرکت کنندگان وارد سالن محل برگزاری مسابقات شدند به زبان خود به مترجمان گفتند که به این، مسابقه می‌گویند و ایده آل ماست و خیلی از کشور‌ها را دیده ایم، ولی ایران چیز دیگری است.

مجیدی مهر گفت: ما ۳۹ دوره است که این مسابقات را برگزار می‌کنیم. البته دو دوره این مسابقات را به خاطر جنگ تحمیلی نتوانستیم برگزار کنیم که اگر امکان برگزاری این دو دوره بود، در حال حاضر، چهل و یکمین دوره این مسابقات را برگزار می‌کردیم و اخیراً در اهواز، چهل و پنجمین دوره مسابقات ملی قرآن کریم را برگزار کردیم و تفاوت اختلاف سال‌های دو مسابقه بین المللی و ملی قرآن کریم به این خاطر است که برخی از سال ها، مسابقات کشوری قرآن کریم را دو بار در سال برگزار کردیم.

نامه رهبری به جوانان اروپایی؛ خط سیر سعودی برای ترغیب جوانان اروپایی در حوزه های قرآنی

رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف ادامه داد: معتبرترین مسابقات داخلی، مسابقات سازمان اوقاف کشور است که سال هاست این مسابقات را به نام جمهوری اسلامی ایران خطاب می‌کنیم نه مسابقات سازمان اوقاف. چون میزبان، کشور ایران است و همه ارکان نظام جمهوری اسلامی درگیر هستند. مثلاً صدا و سیما عضو ستاد برگزاری مسابقات است و تقریباً در چند روز گذشته، قالب شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی درگیر موضوع مسابقات بوده اند.

او درمورد مدت زمان لازم برای برگزاری مسابقات افزود: از روز شنبه برای برگزاری این مسابقات آماده می‌شویم و علت هم این است که شبکه‌های ارتباطی ما با شرکت کنندگانی که وارد ایران می‌شوند قوی می‌شود و از هفته بعد، سراغ نمایندگان دیگری از آن کشور‌ها می‌رویم.

به گفته مجیدی مهر، در مسابقات ایران، به ندرت، چهره‌های تکراری حضور دارند تا جایی که اگر امسال، شرکت کننده‌ای حضور داشته باشد شاید ۱۰سال دیگر به ایران برگردد و در مسابقات شرکت کند و ما به دنبال حضور چهره‌های جدیدی در مسابقات هستیم و این موضوع، برکات فراوانی دارد و به نظرم، یکی از مهم‌ترین هایش این است که شرکت کنندگان با نگاه دقیق تری به کشور‌های خود برمی گردند. چون خیلی از رسانه‌ها، ایران هراسی دارند و سعی می‌کنند اخبار کذب را در ذهن مخاطبان نهادینه کنند.

رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف گفت: شرکت کنندگان دیگر کشورها در طول مسابقات بر این باور بودند که برای پیشرفت خود به کمک قاریان و حافظان و فعالان قرآنی ایرانی نیاز دارند. این در حالی است که کشور‌های آن‌ها سابقه زیادی در برگزاری این مسابقه‌ها دارند. مثلاً یک زمانی، مصر تنها کشوری بود که سال ها در زمینه قرائت فعالیت می‌کرد، ولی به نظرم، امروز بیشترین اعزام به کشور‌های مختلف برای این مسابقات را ایران دارد و این باعث افتخار است و این نشان دهنده اهتمام ارکان مختلف نظام جمهوری اسلامی به قرآن کریم است و مسابقات قرآنی هم بسترساز انس با قرآن کریم است.

او درمورد تعداد شرکت کنندگان کشور‌های مختلف به این مسابقات قرآنی ادامه داد: از مرحله اول، ۸۰ کشور شرکت کردند و این عدد قابل توجهی است و نکته جالب این که خیلی از آن‌ها از کشور‌های اروپایی هستند. یعنی ۱۲ کشور اروپایی و از پنج قاره شرکت کرده اند تا جایی که حتی مسلمانان آمریکا هم در این رویداد بین المللی حضور دارند و حتی جامعه مسلمان کشور‌هایی مثل هلند و سوئد هم در حوزه قرآنی فعال هستند و نظام جمهوری اسلامی ایران را دوست دارند.

مجیدی مهر افزود: از سال ۹۳ که رهبری نامه‌ای به جوانان اروپا نوشت شاهد خط سیر صعودی حرکت جوانان اروپا در همه حوزه‌ها به ویژه در حوزه قرآن هستیم تا جایی که برخی از آن‌ها به فینال مسابقات بین المللی راه پیدا کرده اند.