خودرو‌ سنگین و سواری به روسیه صادر می‌کنیم مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان اینکه با فروش خودرو در بورس کالا بخشی از زیان انباشته خودروسازان جبران می‌شود، گفت: مذاکراتی با روسیه در حوزه صادرات خودروهای سواری و سنگین با تیراژ بالا انجام شد و صادرات خودرو سواری به روسیه آغاز شده است. به گزارش خبرنگار پایگاه […]

خودرو‌ سنگین و سواری به روسیه صادر می‌کنیم

مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان اینکه با فروش خودرو در بورس کالا بخشی از زیان انباشته خودروسازان جبران می‌شود، گفت: مذاکراتی با روسیه در حوزه صادرات خودروهای سواری و سنگین با تیراژ بالا انجام شد و صادرات خودرو سواری به روسیه آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، مهدی خطیبی امروز در نشست خبری اظهار داشت: قیمت‌گذاری دستوری با توجه به خروجی که داشته است، از گذشته به عنوان یکی از مشکلات گریبانگیر صنعت خودرو بوده است.

وی افزود: در قانون بودجه سال آینده مشخص شده است که همه ‌خودروها باید در بورس کالا‌ به فروش برسد.

خطیبی با بیان اینکه ‌ راه عرضه در بورس کالا را ادامه می‌دهیم و معتقدیم در نبود راه حل بهینه عرضه در بورس بهترین گزینه است، ‌بیان داشت: امیدواریم با فروش خودرو در بورس کالا بخشی از زیان انباشته سال‌های گذشته خودروسازان جبران شود.

مدیرعامل ایران‌خودرو اظهار داشت: در سال‌های گذشته حداقل ۳۵۰ هزار میلیارد تومان به دلیل سیاست قیمت‌گذاری دستوری از جیب مردم و سهامداران خودرو که بخش خصوصی و دولتی است خارج شده است.

خطیبی درباره دستورالعمل اخیر شورای رقابت درباره قیمت خودرو گفت: دستورالعمل شورای رقابت به صورت کلیات است و اقدامی در مورد آن انجام انجام نداده‌ایم این دستورالعمل باید به صورت جزیی‌تر توسط سازمان حمایت ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه فعلا عرضه خودرو در بورس را انجام می‌دهیم، گفت: سرانجام قیمت‌گذاری دستوری باید به سمت و سوی مشخصی برود.

وی اظهار داشت: مصوبه رئیس سازمان گسترش و معاون حمل و نقل وزارت صمت و رییس سازمان خصوصی سازی چند ماه قبل ابلاغ کردند که باید قیمت گذاری دستوری در سال ۱۴۰۲ برطرف شود بنابراین فعلا در یک فضای غبار آلود قرار داریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران خودرو درخواستی برای افزایش قیمت داشته و آنالیز قیمت را به شورای رقابت اعلام کرده است؟ گفت: خیر، نظیر ‌‌سایپا، ما به عنوان آنالیز قیمت و افزایش قیمت، موردی به شورای رقابت ارایه نکرده ایم.

وی با بیان اینکه از جمله بازارهای هدف صادراتی ما روسیه است، گفت: اقدامات قابل توجهی در این حوزه انجام شده است و مذاکراتی با کشور روسیه در حوزه صادرات خودروهای سواری و سنگین با تیراژ بالا انجام شده و صادرات خودروی سواری به روسیه آغاز شده است.

خطیبی ‌در زمینه تولید خودروی برقی اظهار داشت: تفاهمنامه‌ای با مپنا انجام شده و بر اساس آن قرار است اوایل سال آینده حداقل ۵۰ دستگاه خودروی برقی تولید شود و احتمالا این خودروها در جزیره کیش به صورت تاکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت:‌ در زمینه تولید خودروی اقتصادی هم کارهایی را در ایران خودرو پیش برده‌ایم‌ و قرار است خودروی اقتصادی بنزینی توسط سایپا و خودروی برقی اقتصادی توسط ایران خودرو تولید شود.

  • توضیح مدیر عامل ایران خودرو در مورد واگذاری خودرو به کارمندان دستگاه‌ها

خطیبی در ادامه در مورد واگذاری خودرو به دستگاه‌های مختلف بیان داشت: تحلیل ما از دستور رئیس‌جمهور در این رابطه خودرهایی است که قرار است در قرعه‌کشی به مردم واگذار شود. موضوع دوم این است که وقتی کالایی در بورس عرضه می‌شود و از موضوع قیمت‌گذاری دستوری خارج می‌شود، دیگر واژه‌هایی از جمله رانت به آن اطلاق نمی‌شود، اما اینکه خودرویی به دستگاهی واگذار شده یا نه؟ اینجا صراحتاً‌ عرض می‌کنم که خودروهایی که قرار است به صورت قرعه‌کشی عرضه شود، مانند پارس، رانا‌، سورن و پژو ۲۰۶ حتی یک دستگاه نیز به هیچ شخص حقیقی واگذار نشده است و اگر واگذار شده، به این صورت است که طبق قانون و آئین‌نامه‌ها نهادهای امنیتی و نظامی اجازه ندارند، از بازار خودرو بخرند و خودروی خارجی هم نمی‌توانند خریداری کنند و همچنین مکلف به جایگزینی خودروهای فرسوده هستند و در قانون بودجه هم این موارد لحاظ شده است.

مدیرعامل ایران‌خودرو اظهار داشت: بنابراین اگر خودرویی واگذار شده، مربوط به دوره ما نیست و از قبل نیز به نهادهای نظامی، امنیتی، قوه مجریه، قوه قضائیه و قوه مقننه واگذار می‌شده است.

وی اظهار داشت: در زمینه خودروهایی که در بورس عرضه می‌شود نیز واگذاری به شخص حقیقی نداشته‌ایم و اطلاع‌رسانی درستی در این ارتباط صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه چرا در صدا و سیما فقط در مورد واگذاری خودرو به دستگاهها، نام ایران‌خودرو ذکر می‌شود و چرا در اخبار مدام از واگذاری خودرو توسط این خودروساز صحبت می‌شود،گفت:‌بروید ببینید در خودروسازی‌های دیگر چه اتفاق‌هایی افتاده است و اصلا منظور من سایپا نیست.

خطیبی گفت: اگر این موضوع تخلف است چرا سازمان صدا و سیما از سایپا درخواست خودرو کرده است لذا اگر این موضوع خلاف است نباید این کار صورت می‌گرفت.

مدیرعامل ایران‌خودرو در مورد واردات خودرو اظهار داشت: گروه ایران‌خودرو هیچ مخالفتی با واردات خودرو ندارد، اما در رابطه با آزادسازی واردات خودروی دست‌دوم، باید بگویم دلیل این موضوع را به لحاظ سیاست‌گذاری نمی‌دانم و مخالف این موضوع هستم و از نظر کارشناسی با این موضوع مخالفت دارم.

وی همچنین درباره ضرب‌الاجل سازمان ملی استاندارد درباره اعمال استانداردهای ۸۵‌گانه تا پایان تیرماه سال آینده اظهار داشت:‌ ما به دنبال آن هستیم که خودروها و محصولات پرتیراژ را با تغییراتی در بدنه، تغییرات فنی و غیره بتوانیم تولید کنیم، بنابراین در این راستا تولید خودروی پژو ۲۰۶ متوقف خواهد شد تا استانداردهای یاد شده بر روی آن اعمال شود.

مدیرعامل ایران‌خودرو در ادامه به دلایل عدم سفر خود به همراه رئیس‌جمهور به چین اشاره کرد و گفت: چین از شرکت ایران‌خودرو راهی کشور چین شد و به طورمشخص قراردادی بین ایران‌خودرو دیزل و چینی‌ها منعقد شد.

وی بیان داشت: در اسفند ماه نیز میزبان مدیرعامل شرکت هایما خواهیم بود و بنابراین اقدامات و همکاری با چینی‌ها در دست پیگیری است.

خطیبی به خروج خودروسازان اروپایی متأثر از تحریم‌ها در سال‌های گذشته اشاره کرد و بیان داشت:‌ بنابراین این گونه مسائل را در سیاست‌های معمول خود و مشارکت‌های خارجی لحاظ کرده و مورد توجه قرار می‌دهیم.

وی بیان داشت: اتفاقات عجیبی در صنعت خودرو در جهان تا سال ۲۰۳۰ رخ خواهد داد و چینی‌ها سهم عمده و غالب را در بازارهای جهانی کسب خواهند کرد، بنابراین همکاری ما با چینی‌ها اقدام شایسته‌ای خواهد بود که باید در زنجیره جهانی خودروسازان بزرگ قرار بگیریم.