رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان «محله‌محوری» و «مسجدمحوری» را رویکرد شورای ششم دانست و گفت: با همکاری شورا ردیف‌هایی به عنوان کمک به مساجد در بودجه پیش‌بینی شده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، محمد نورصالحی درباره رویکرد شورا در […]

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان «محله‌محوری» و «مسجدمحوری» را رویکرد شورای ششم دانست و گفت: با همکاری شورا ردیف‌هایی به عنوان کمک به مساجد در بودجه پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، محمد نورصالحی درباره رویکرد شورا در حوزه مساجد اظهار کرد: یکی از رویکردهای شورای اسلامی شهر در این دوره محله محوری و دیگری مسجد محوری است. مناطقی از شهر مانند منطقه سه که جزو مناطق قدیمی و سنتی بوده دارای مساجد فراوانی است، این در حالی است که ساخت مساجد در مناطق نوساز که بعدتر توسعه یافته، مغفول مانده است.

وی افزود: بنابراین در دوره ششم شورای اسلامی شهر این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفته است تا دغدغه شهر و شهروندان در این زمینه در اولویت قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مکان‌هایی در شهر شناسایی شده که تا حد زیادی توسعه مسکونی در آن انجام شده، اما مسجد برای آن مناطق ساخته نشده است، گفت: بنابراین با اقدامات انجام شده و با کمک خیران و شهرداری، مسجد برای آن مناطق ساخته می‌شود تا مسجد که محور هر شهر و محله است در این مناطق ایجاد و شاهد نتایج تأثیرگذار آن در رفع امور باشیم.

وی ادامه داد: همچنین کاربری‌های آموزشی، ورزشی و فضای سبز در سطح شهر متولی دارد، اما مساجد شهر در مدیریت شهری متولی ندارند و باید همه مجموعه‌ها کمک کنند که مساجد با کاربری مردمی در سطح شهر ساخته شود.

نورصالحی در ارتباط با تخصیص بودجه برای کمک به مسجد اظهار کرد: با ارتباط تنگاتنگ مجموعه شورای اسلامی شهر با مساجدی که مراکز و کانون‌های فرهنگی فعال دارند، ردیف‌هایی به عنوان کمک به مساجد در بودجه پیش‌بینی شده است تا بتواند در این حوزه راهگشا باشد و اگر کم و کاستی در مساجد وجود دارد، مرتفع شود.

وی افزود: همچنین برای مراکز فرهنگی ردیف بودجه‌ای پیش‌بینی شده تا مجموعه‌های فرهنگی فعال بتوانند فعالیت‌های خود را ادامه دهند یا برنامه‌هایشان را تقویت کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص مسجدمحور و تاثیر آن در شهر بیان کرد: لازم است در محلات و مراکز جمعیتی به موازات مساجد، کانون و فعالیت‌های فرهنگی وجود داشته باشد. در مجاورت برخی مساجد، کتابخانه و سالن مطالعه ساخته شده است، از این رو افراد بیشتری به سمت مساجد ترغیب می‌شوند، این گونه مساجد مردمی هستند و مردم آن را اداره می‌کنند، به همین دلیل بهره‌وری و بازدهی بیشتری دارد.

وی گفت: مساجد و کانون‌های فرهنگی و مذهبی باید در سطح محلات ساخته شود تا شهروندان هر محله بتوانند از این فضاها استفاده کنند، ممکن است سازمان‌ها و دستگاه‌هایی مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و تبلیغات اسلامی به خوبی تکالیف خود را انجام ندهند، اما در خصوص مساجد که مردم متولی آن هستند، امور به نحو بهتری انجام می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد که مردم‌سپاری امور به ویژه امور مذهبی و فرهنگی زمینه‌ساز استقبال شهروندان از برنامه‌ها خواهد شد و به طور قطعی نتایج کارآمد و مثبتی را در شهر به همراه خواهد داشت.

نورصالحی خاطرنشان کرد: اگر مجموعه‌ها و مراکزی وجود داشته باشد که اقدامات فرهنگی را به صورت مردمی و محله محور انجام دهند، کمک به این مراکز در اولویت قرار دارد، زیرا امور توسط مردم و در مکان‌هایی مردم محور مانند مساجد بهتر به نتیجه خواهد رسید.

وی در ارتباط با برنامه‌های شورای ششم شهر برای نوسازی و بهسازی مساجد شهر اصفهان گفت: برای بعضی مساجد تاریخی، امامزاده‌ها و مراکز فرهنگی مذهبی که نیاز به توجه و هزینه دارد، با کمک اداره کل اوقاف و امور خیریه، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری اعتبارات مشترکی در نظر گرفته شده است تا این اماکن دچار آسیب و تخریب نشود، چرا که مساجد و اماکن مذهبی میراث گران‌بهای شهر هستند و باید به درستی از آنها حفاظت و حراست کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: جلساتی با ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اوقاف و امور خیریه داشتیم تا در صورتی که منابعی در اوقاف و شهرداری وجود دارد به کمک هم بیاید تا در کنار هم کارایی و اثرگذاری بیشتری داشته باشد و بتوان اقدامات موثرتری را برای نوسازی، بهسازی و ساخت مساجد در مناطق و محلات مختلف شهر داشته باشیم.

وی با اشاره به برنامه‌های شورا برای گسترش مراکز فرهنگی و مذهبی در مناطقی که توسعه مسکونی در آنجا صورت گرفته است، اظهار کرد: در نقاطی از شهر که توسعه مسکونی داشته، اما ساخت مراکز فرهنگی و مذهبی در آن مغفول مانده است، دو یا سه قطعه زمین که در طرح کانون فرهنگی و مذهبی بوده برای ساخت مساجد اختصاص داده شده است از جمله این مناطق در شهر اصفهان می‌توان به شهرک شهید کشوری اشاره کرد، در این منطقه و سایر مناطق مانند آن باید ساخت کانون‌های فرهنگی و مساجد بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا مسجد محوری در تمام شهر اصفهان محقق شود.

نورصالحی ادامه داد: در شهرک شهید کشوری یکی از زمین‌ها با کاربری کانون فرهنگی مذهبی و مسجد در حال ساخت است و برای موارد دیگر نیز مراکز فرهنگی فعال که توان مالی برای احداث داشته باشند، شهرداری و شورای اسلامی شهر آمادگی واگذاری زمین برای احداث مجموعه فرهنگی و

مسجد به صورت مشترک را دارد تا با نظارت امور مساجد این مهم محقق شود.
وی گفت: در نقاطی از شهر مانند مجموعه گل نرگس یا در شمال شهر اصفهان که توسعه مسکونی رخ داده و کاربری مساجد مغفول مانده است، برای تأمین زمین و در اختیار هیئت امنا قرار دادن آن و ساخت مساجد و مراکز فرهنگی با کمک‌های مردمی، اعلام آمادگی کردیم.