رئیس جمهور تجاری‌سازی دستاوردهای علمی و تولید ثروت از توسعه دانش و پژوهش را جزء مهم‌ترین اولویت‌های کشور دانست و از نقش ویژه جهاد دانشگاهی در این حوزه قدردانی کرد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری،آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در مراسم […]

رئیس جمهور تجاری‌سازی دستاوردهای علمی و تولید ثروت از توسعه دانش و پژوهش را جزء مهم‌ترین اولویت‌های کشور دانست و از نقش ویژه جهاد دانشگاهی در این حوزه قدردانی کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری،
آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در مراسم چهل و دومین سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی که در محل پژوهشگاه رویان برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدای جهاد دانشگاهی و مرحوم کاظمی آشتیانی مؤسس پژوهشگاه رویان، جهاد دانشگاهی را مولود انقلاب اسلامی و منشأ خدمات علمی ارزشمند برای کشور دانست.
دکتر رئیسی با تاکید بر نقش امیدآفرین مجموعه جهاد دانشگاهی در کشور، گفت: نکته مهم درباره این مجموعه علمی این است که توانسته به خوبی اندیشه‌ها و نظریه‌های علمی را تبدیل به ثروت کرده و در بخش‌هایی از کشور که نیازمند کار علمی و نوآورانه است، گره‌گشایی کند. این همان الگویی است که باید در بخش‌های دیگر نیز آن را دنبال کنیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه جهاد دانشگاهی بسیاری از آرزوها و خواسته‌های کشور در حوزه علم و فناوری را محقق کرده است، تصریح کرد: اگر علم و دانش در کنار منابع و ظرفیت‌های کشور قرار گیرد و دانایی منجر به توانایی‌ شود، در همه عرصه‌ها شاهد دستاوردهای عظیم خواهیم بود.
دکتر رئیسی در ادامه با اشاره به دستاوردهای ارزشمند جهاد دانشگاهی در زمینه‌های ژن‌درمانی و سلول‌درمانی، اظهار داشت: این دستاوردها منجر به خودکفایی در بخش‌های مهمی از نظام سلامت و درمان شده و بر همین اساس جزء مظاهر مهم استقلال و قدرت کشور به شمار می‌رود.
رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی و تلاش برای بازگشت نخبگان به کشور و حمایت جدی دولت از این روند، افزود: افزود: جهاد دانشگاهی پیشتاز و پیشران اقتصاد دانش‌بنیان و از مهم‌ترین نقش‌آفرینان در زیست‌بوم نوآوری کشور است که می‌تواند با برنامه‌ریزی درست و کنشگری حساب‌شده، زمینه را برای مهاجرت معکوس و بازگشت نخبگان به کشور را فراهم کند.
آیت‌الله رئیسی در ادامه تجاری‌سازی دستاوردهای علمی را از مهم‌ترین مسئولیت‌های جهاد دانشگاهی دانست و با تاکید بر نقش مهم این مجموعه در تحقق نامگذاری سال، گفت: جهاد دانشگاهی می‌تواند با انتقال تجارب و تبیین دستاوردهای خود، برای توسعه تولید دانش‌بنیان و اشتغالزا الگوسازی کند و نقش مهمی را در تحقق این شعار ارزشمند ایفا نماید.
رئیس جمهور بومی کردن دانش در عرصه‌های مختلف از سوی جهاد دانشگاهی را خدمتی بزرگ به کشور عنوان کرد و افزود: در شرایطی که دشمن ما را در زمینه‌های مختلف از جمله در حوزه علم و فناوری تحریم کرده است، دستاوردهای ارزشمند جهاد دانشگاهی در دستیابی به دانش‌ روز دنیا در عرصه‌های مختلف و بومی‌ کردن آن به ویژه در موضوع درمان ناباروری و همچنین پیشگیری و درمان انواع سرطان، اقدامی بزرگ و شایسته قدردانی است.
دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت کادرسازی در حوزه علم و نوآوری، تاکید کرد: مرحوم کاظمی آشتیانی موسس پژوهشگاه رویان نماد جهاد دانش‌بنیان در کشور بود. ایشان توانست با اتکای به ظرفیت‌های کشور و نیروهای متعهد، کارآمد و خلاق تحول بزرگی را در حوزه علم و نوآوری رقم بزند و  این ویژگی آن مرحوم بارها از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تجلیل قرار گرفت.
رئیس جمهور در ادامه بر ضرورت حمایت از اقدامات جهاد دانشگاهی در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشور تاکید کرد و گفت: در حوزه توسعه صنعتی، واردات باید مشروط بر انتقال تکنولوژی و به دقت به این فرایند نظارت شود. نظارت در این حوزه را می‌توان به جهاد دانشگاهی سپرد.
رئیس جمهور در بخش پایان سخنان خود با اشاره به اینکه پیشرفت و عدالت، محور کار دولت است و دانشگاه‌ها اتاق فکر دولت به شمار می‌آیند، اظهار داشت: نهادهای علمی از جمله جهاد دانشگاهی در این زمینه می‌توانند به توانی مضاعف یاریگر دولت باشند و با تعریف نظام مسائل کشور و اولویت‌بندی آنها، مشکلات کشور را به صورت علمی و فناورانه حل کند.
دکتر رئیسی در حاشیه این مراسم ضمن ادای احترام به یادبود شهدای والامقام جهاد دانشگاهی، از نمایشگاه آخرین دستاوردهای این نهاد علمی بازدید و با برخی از پژوهشگران و مدیران آن گفت‌وگو کرد.